artikel

Van de Scheur: Geen slaaf meer van ICT

Warehousing

Van de Scheur Logistiek was niet meer tevreden over het warehouse management systeem. Het bedrijf besloot zijn WMS helemaal
opnieuw in te richten. Daarvoor bleek een reorganisatie noodzakelijk. De ingrijpende operatie is afgerond. Van de Scheur Logistiek zag de beheerskosten van het WMS zo’n veertig procent dalen.

Van de Scheur: Geen slaaf meer van ICT
Geen slaaf meer van ICT

Foto boven: Henk van de Scheur (l) en
Edwin Langstraat (Syntens).

Van de Scheur Logistiek heeft vestigingen in Lelystad en Vianen. Het bedrijf is sterk in value added logistics op het gebied van duurdere gebruiksartikelen. Klanten zijn onder meer groothandels en winkelketens. Sinds enkele jaren werkt het bedrijf met een radio frequency WMS, waardoor betere coördinatie en uitvoering mogelijk is. “De klant geeft zijn voorwaarden direct mee in de bestelling die hij via internet of EDI doet,” zegt directeur Henk van de Scheur. “Onze medewerkers lezen de orders in, hangen er een status aan en kunnen aan de hand van die status het product volledig volgen. De orderpicker krijgt de bestelling van de klant via RF in zijn scanner op volgorde van prioriteit.” Het WMS levert ook een belangrijke bijdrage aan de bedrijfszekerheid. Van de Scheur Logistiek assembleert en transporteert relatief veel dure en gewilde producten, zoals mobiele telefoons. Door weegcontroles bij binnenkomst en bij vertrek signaleert het systeem of ladingen in tact zijn. Aan elk product wordt ook een unieke code toegekend. Zo kunnen zowel Van de Scheur als klanten de goederenstroom van begin tot einde monitoren. “Als een winkelier belt over een defect telefoontje, halen we zo het systeem wanneer de garantie afloopt,” aldus Van de Scheur.

 

Boemerang

De innovatie zit niet zozeer in het WMS, maar in het feit dat het automatiseringssysteem in 2005 volledig opnieuw is ingericht. Daarvoor bleek een reorganisatie noodzakelijk. De logistieke onderneming is geadviseerd door Syntens, het innovatienetwerk voor het mkb. Adviseur Edwin Langstraat van Syntens.“Het WMS was duur in onderhoud. Er was in de loop der jaren zowel software bijgebouwd, dat het systeem deed denken aan een bord spaghetti. In plaats van een hulpmiddel ten dienste van medewerkers voelde het personeel zich meer slaaf van de ICT.” Bij aanschaf van het WMS-pakket, een paar jaar geleden, leek een grote voordeel dat het systeem veel maatwerk toeliet.Maar dit voordeel bleek na verloop van tijd als een boemerang te werken. “Bij elke nieuwe klant werd een nieuw stuk software toegevoegd,” zegt Van de Scheur. “Maar klanten nemen soms afscheid of krijgen andere wensen. De software werd daarop niet aangepast. Het invoeren van nieuwe releases werd een crime, omdat we ver van de standaard waren afgedwaald. Ook het beheer en onderhoud vergden veel tijd. De ICT-kosten liepen natuurlijk op.” Van de Scheur Logistiek heeft de herimplementatie van zijn WMS grondig aangepakt. De les uit de eerdere installatie is dat een WMS pas optimaal kan functioneren als bedrijfsprocessen helder zijn, procedures vastliggen en op diverse locaties eenduidig wordt gewerkt. Diverse projectgroepen namen deelprocessen onder de loep, signaleerden problemen en formuleerden oplossingen. Edwin Langstraat van Syntens stelt dat veel logistieke bedrijven de grip op hun automatisering langzaam kwijtraken. “Dat komt omdat ondernemers denken dat ICT moeilijk is. Ze laten zich terecht adviseren door buitenstaanders. Maar dat mag nooit betekenen dat de verantwoordelijkheid voor automatisering bij anderen komt te liggen.”

 

Mensen betrekken

Henk van de Scheur stelt dat na de herimplementatie van het WMS de beheerskosten met veertig procent zijn gedaald. Dat komt omdat procedures zijn gestandaardiseerd waardoor in het systeem veel minder maatwerk nodig is.“Het invoeren van standaardprocedures vergemakkelijkt het werken vanuit prestatie- indicatoren en contractlogistiek waar klanten om vragen. De keerzijde is dat medewerkers meer gebonden zijn aan regels. Dat geeft wrijving. Je moet mensen daarom betrekken bij het veranderingsproces, verantwoordelijkheid geven en keer op keer het belang van de reorganisatie benadrukken.”  

 

ICT in de logistiek

Ladingen moeten over de hele wereld kunnen worden gevolgd, niet alleen door de transporteur maar ook de klanten en controlerende instanties. Ondernemers die hun automatisering goed voor elkaar hebben, versterken hun concurrentiepositie. Dit staat in de Toekomstwijzer Logistiek 2006, opgesteld door logistieke bedrijven en externe adviseurs waaronder Syntens, het innovatienetwerk voor het mkb. Syntens staat ondernemers vaak kosteloos bij met eerstelijnsadvies op het gebied van technologische en sociale innovatie. De logistieke sector krijgt dit jaar speciale aandacht van Syntens. “Behalve digitale vrachtbrieven en een snel tracking&tracing systeem wordt van de logistieke dienstverlener straks verwacht dat hij op elk gewenst moment analyses kan geven over zijn logistieke processen. Uiteindelijk gaan we naar een situatie waarin de informatieverstrekkende rol van logistieke bedrijven waardevoller wordt dan het uitvoeren van het transport zelf,” zegt Syntens-adviseur Edwin Langstraat.  

Reageer op dit artikel