artikel

Voicepickers willen niet meer terug

Warehousing

Orderpicken met stemherkenning is een grote opmars begonnen. Geen picklijst meer, maar een moderne headset. Maar levert dit de verwachte besparing op? Is er weerstand onder de medewerkers en hoe ga je daar mee om? Corporate Express in Almere heeft het traject doorlopen tot ieders tevredenheid. Niemand wil meer terug.

Onhoorbaar spreekt ze een korte boodschap in het microfoontje van haar headset. De magazijnmedewerkster van Corporate Express loopt weg van de orderverzameldoos, houdt even stil, maar stapt dan resoluut in de richting van de volgende picklocatie in de betreffende zone. De responstijd is nog wat aan de lange kant. Voor de rest zien de veertig deelnemers aan deze Logistiek Insight een efficiënt en soepel verlopend orderverzamelproces. Voicepicking is bij Corporate Express volledig ingeburgerd. Een prima toepassing bij een bedrijf dat met een breed kantoorartikelassortiment zijn klanten volledig wil kunnen bedienen.

 

Communicatie

Marcel van Sas, directeur logistiek bij Corporate Express, vertelt tijdens zijn presentatie, dat bijna een jaar geleden het pick to voice systeem werd ingevoerd in het distributiecentrum in Almere. Bij de distributiecentra van Corporate Express in Amerika was het systeem al een groot succes. Dit wilde het bedrijf ook bereiken bij de distributiecentra in Europa. Almere was de eerste Europese vestiging waar het systeem werd ingevoerd en de directie stond er direct positief tegenover. De vraag was alleen hoe het wegvallen van de traditionele picklijsten kon worden overgebracht naar alle medewerkers? Communicatie en openheid, daar draaide het gefaseerde implementatiebeleid om. “Het belangrijkste is dat alles bespreekbaar blijft. Verder moet de introductie in fases verlopen. Geen big bang,” aldus Marcel van Sas. Een belangrijk onderdeel in de opstartfase waren de zogeheten key users. De key users hadden een grote rol bij de overdracht van informatie aan de rest van de andere medewerkers. In anderhalve maand werden op deze manier in totaal 25 medewerkers opgeleid.

 

Zelflerend systeem

Naast de opleiding van de medewerkers voorafgaand aan de invoering, speelde een groot gedeelte van de training zich af op de werkvloer. Training on the job. Via een meeluistersysteem kan een leidinggevende ‘meeluisteren’ maar ook ‘meekijken’ met de medewerker en op deze manier worden eventuele trainingsbehoeften bepaald. Volgens Van Sas worden de medewerkers wel altijd geconfronteerd met hun fouten. Bij de rondleiding in het distributie centrum wijst hij op een stapel groene kratten. “Elke medewerker heeft een eigen krat. Medewerkers checken na elke pauze of de krat open of dicht is.” Is de krat dicht, dan zijn er geen pickfouten gemaakt maar als de krat open is dan is er werk aan de winkel. “Het is een zelflerend systeem. Ze brengen hun eigen fouten weer terug op de goede plaats,” vertelt Van Sas. Het bedrijf heeft hiervoor recentelijk zelfs speciale steps met hangwagen aangeschaft. Met de steps kunnen foute picks snel worden teruggeplaatst in de schappen.

 

Stuksloon

Medewerkers kunnen bij Corporate Express jaarlijks een bonus verdienen die kan oplopen tot 10 procent van het jaarsalaris. Dit is niet individueel maar per groep, aangezien stuksloon niet is toegestaan in Nederland. Van Sas zou daar wel naar toe willen, evenals een aantal anderen in de zaal. Dit werd besproken aan het einde van de bijeenkomst tijdens de paneldiscussie. De focus bij de discussie lag verder op het terugbrengen van het foutpercentage. Het overall foutpercentage inclusief transport is bij Corporate Express, na invoering van het pick to voice, gedaald naar 0,15 procent (van het aantal orderregels). Het aantal pickfouten is gehalveerd. Toch vond een toehoorder het percentage nog vrij hoog liggen. Van Sas legt uit dat in die 0,15 procent ook de externe klachten zijn opgenomen. En sommige fouten zouden er door bijvoorbeeld scanning nog kunnen worden uitgehaald. Wat is dan een minpunt aan het systeem? Eén van de dingen waar aan gewerkt moet worden zijn de responstijden, vindt Van Sas. Maar gelukkig is dit een fout in de software en geen menselijk probleem waardoor het voor het bedrijf makkelijk te herstellen is.

 

Bron: vakblad Logistiek, 28 april 2006

 

Bekijk ook: Foto’s van deze middag

Reageer op dit artikel