artikel

Januari: De aftrap

Warehousing

Eén van de modernste orderverzamelsystemen van Nederland verrijst momenteel in Apeldoorn. Ter Hoeven, groothandel in schilders-benodigdheden, is begonnen met de installatie van het carrouselsysteem van SSI Schäfer, dat minimaal 1000 picks per persoon per uur mogelijk maakt.

Januari: De aftrap
Ter Hoeven

Algemeen directeur Hans Hortensius vertelt trots over de twee logistieke prijzen die Ter Hoeven afgelopen jaar heeft mogen ontvangen van twee vakbladen in de doe-het-zelfbranche. Waarom steekt Ter Hoeven met al die prijzen op zak nog zoveel geld in een nieuw orderverzamelsysteem? Hortensius moet zelf ook lachen om de te verwachten vraag. “Het heeft te maken met onze positie als tussenschakel in de keten van producenten en retailer. Zowel producenten als retailers hebben de afgelopen jaren hun krachten gebundeld, waardoor de marges van de groothandel zijn gedaald. Tegelijkertijd komt de lat van perfectie steeds hoger te liggen. Met onze traditionele wijze van picken is nu nog geld te verdienen, maar dat zal in de toekomst steeds moeilijker worden”, verwacht de directeur.

 

1000 picks

Vanaf 2001 heeft Ter Hoeven al nagedacht over herinrichting van de logistiek. In dat jaar is ook het pand van de failliete buurman overgenomen. Zo was grond voor uitbreiding van het magazijn. Na drie jaar lang ongeveer elk orderverzamelsysteem bekeken te hebben, koos Ter Hoeven als eerste in Nederland voor het carrouselsysteem van SSI Schäfer. Belangrijkste reden is de enorme picksnelheid die het mogelijk maakt. Volgens de fabrikant zijn minimaal 1000, en in het beste geval zelfs 1500 picks per persoon per uur mogelijk. “Wij konden het zelf ook moeilijk geloven, totdat we zelf zijn gaan picken bij een proefopstelling in Graz. En inderdaad, 1000 picks is zeker haalbaar. Voor 1500 picks moet je wel hard doorwerken."

 

 

* Met de huidige orderverzamelmethode zijn 150 picks per persoon per uur mogelijk. Straks moeten dat er minimaal 1000 worden.

 

Pickstations

Het nieuwe orderverzamelsysteem bestaat uit acht carrousels met in totaal 6500 locaties. Voor de carrousels zijn vier pickstations ontworpen. Telkens worden één bak of twee bakken uit een carrousel gehaald en naar een pickstation getransporteerd. Daar worden de artikelen gepickt en verdeeld over een aantal klanten, die elk hun eigen doos hebben. “Een deel van de bakken is onderverdeeld in twee of vier vakken. Met infrarood licht wordt aangegeven uit welk vak in de bak moet worden gepickt”, zegt Richard Hesse, logistiek projectmanager van Ter Hoeven.

 

Miniload-systeem

Naast de carrousel staat een miniload-systeem met 12.000 locaties en twee stellingbedieningsapparaten. De miniload dient als bufferopslag voor de bakken met artikelen. Als een bak in een carrousel leeg is, wordt automatisch een volle bak vanuit de miniload naar de carrousel getransporteerd. In augustus is de bouw van de nieuwe hal gestart. Voor Kerst was op de betonvloer uitgezet waar de ankers moeten komen. Direct na nieuwjaar is de installatie van het nieuwe systeem begonnen. Drie weken later stond het ijzeren geraamte van de miniload en de carrousels. “Ongelooflijk hoe snel het gaat”, zegt Hortensius. Een ploeg specialisten uit Tsjechië, waar ook een groot deel van het ijzerwerk wordt gemaakt, doet de montage. Daarna is het de beurt aan de montage en inregeling van de bewegende delen. Dan begint het meest ingewikkelde werk.

Reacties? marcel.te.lindert@reedbusiness.nl 

 

  

 

 

  

 

Reageer op dit artikel