artikel

Elektrisch intern transport wint terrein

Warehousing

De elektrische heftruck wordt met het jaar populairder. In 2005 bedroeg het totale marktaandeel maar liefst 65 procent, terwijl enkele jaren geleden de balans meestal in evenwicht was. Wat verklaart dit succes en bovenal, hoe ziet de toekomst er uit als het gaat om elektrisch aangedreven intern transportmiddelen?

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 februari 2006.

Volgens de cijfers van brancheorganisatie BMWT ligt het aantal afleveringen van nieuwe verbrandingstrucks (LPG en diesel) in 2005 ongeveer 12 procent lager dan in 2004. Bij de elektrische heftrucks zien we met een toename van 16 procent juist het omgekeerde. Magazijntrucks zijn en blijven onverminderd populair, met uitschieters voor de stapelaars (+32 procent) en orderverzameltrucks (+29 procent). Al met al wint het aandeel elektrisch rijden binnen het intern transport sterk terrein en daarvoor zijn diverse redenen te noemen.

 

  1. Reden een: Het is een open deur, maar elektrische heftrucks rijden schoner, stiller en soepeler dan trucks met LPG of diesel als brandstof. Natuurlijk wordt het milieu ook bij de opwekking van de elektrische energie belast, maar daar merk je niet zoveel van op de plek waar de truck wordt ingezet. Elektrische heftrucks passen daarom beter in het beeld van bij optimale arbeidsomstandigheden en een toenemend milieubewustzijn.
  2. Reden twee: elektrische heftrucks presteren meer dan 10 jaar geleden. Dankzij verbeterde elektronica en motortechnieken zijn de meeste heftruckmerken in staat gebleken om bij een gelijkblijvend of zelfs dalend energieverbruik, meer kracht en snelheid uit de elektromotor te halen. Een grote stap is hierbij gezet met de introductie van wisselstroommotoren. Binnen deze reden past ook het slimmere ontwerp van diverse trucks. Denk hierbij aan zijwaarts wisselen van tractiebatterijen of de introductie van de draaicabine (zie kaderstukken).
  3. Reden drie: het verbod op het rijden met dieseltrucks in half open en afgesloten ruimten. Vooralsnog geldt dit voor trucks tot 4 ton hefvermogen, al stelt de Arbeidsinspectie ook dat zwaardere dieseltrucks ten minste moeten zijn voorzien van een roetfilter. Indien dit niet mogelijk is, moeten de dieseltrucks worden vervangen door een elektrische of LPG-truck. De EVO heeft onlangs deze eis met succes aangevochten. Gezien de hoge investeringen mogen ondernemers de vroegtijdige vervanging uitstellen tot 2007. Mogelijk wordt het uitstel zelfs verlengd tot het einde van de economische levensduur van de dieseltruck.
  4. Reden vier: Er komen steeds meer elektrische trucks in het segment boven de vier ton hefvermogen. Fabrikanten zoals de Italiaanse merken Carer en Mora hebben van oudsher een indrukwekkende range elektrische heftrucks in hun programma. Carer zal dit jaar nog haar programma uitbreiden met een elektrische 20 tonner. Diverse leveranciers vulden hun pakket aan met een Italiaan om tegemoet te komen aan de wensen van de gebruikers. Voor behoud van de eigen identiteit en van de grip op de markt produceren fabrikanten, zoals Jungheinrich, sinds kort ook zelf zwaardere elektroseries tot en met 5 ton.

 

Daarnaast spelen er diverse aardige ontwikkelingen die vrijwel allemaal aan een of meerdere van deze redenen zijn toe te wijzen. We zetten in diverse kaders zetten wat zaken op een rij.

Reageer op dit artikel