artikel

De case: een nieuw magazijn

Warehousing Premium

De case: een nieuw magazijn

Uitgangspunt voor de magazijninrichters is de fictieve case van een groothandel in cadeau- en speelgoedartikelen, dat een nieuw magazijn wil bouwen. In dit artikel leest u meer over de case. Daarna komen in drie toekomstige artikelen de oplossingen van drie verschillende magazijninrichters aan bod. Tot slot volgt een terugblik met analyse en conclusies.

NB: In het februarinummer van Transport+Opslag zijn abusievelijk de verkeerde cijfers met betrekking tot de opslagkarakteristieken en het volume van de goederenstromen geplaatst. Hieronder volgen de juiste cijfers.

* Op de afdeling goederenontvangst komen per dag 6565 orderregels binnen. Op de expeditieafdeling gaan er 6450 orders met in totaal 25.790 orderregels per dag de deur uit.

 

WIlt u bovenstaand goederenstroomdiagram nauwkeurig bekijken? Open dan onderstaand pdf-bestand.

 Goederenstroomdiagram

 

 

Magazijn te klein

Ergens in Nederland bevindt zich een groothandel in cadeau- en speelgoedartikelen. De zaken gaan goed. Zo goed zelfs dat het huidige magazijn veel te klein is geworden. Er is maar een manier om de logistiek weer op orde te brengen: complete nieuwbouw. De vraag is nu hoe het nieuwe magazijn eruit moet komen te zien. Om die vraag te kunnen beantwoorden, heeft het bedrijf een grondige analyse gemaakt van de goederenstromen en het orderpatroon. Het blijkt dat de goederen op twee manieren in het magazijn aankomen: per oplegger of per zeecontainer. De opleggers bevatten zowel volle als mixed pallets, de containers zijn gevuld met losse dozen. Na ontvangst moeten de goederen worden opgeslagen in een pallet- en legbordachtig opslagsysteem. Voordat de goederen de opslag in kunnen, moeten de mixed pallets uiteraard worden ontstapeld.

 

 

* Voor het legbordachtig gebied geldt dat 80 procent van de regels wordt veroorzaakt door 17 procent van de artikelen.

 

Mixed pallets

Onder de afnemers bevinden zich zowel kleine cadeaushops als de wat grotere warenhuizen. Dat betekent dat de regelgrootte relatief klein is. Er worden deelpallets, dozen en losse stuks gepickt. De losse artikelen moeten worden verpakt in dozen. De dozen worden vervolgens per order gebundeld met mixed pallets als gevolg. De losse dozen worden stuk voor stuk met een pakketvervoerder gedistribueerd naar de winkels. De andere goederen worden vervoerd met dedicated trucks.

 

OPSLAGKARAKTERISTIEKEN 
m3 op voorraad/ SKU % van SKU’s % van m3 aantal SKU’s totaal aantal pallets
< 0,1 40 1 7400 370
0,1 – 0,5 22 3 4070 1230
0,5 – 3 10 8 1850 3150
3 – 6 16 34 2960 13320
6 – 9 5 18 925 6940
> 9 7 36 1295 14250
totaal 100 100 18500 39260

 

ORDERPATROON 
regels/order % van orders % van regels aantal orders aantal regels
1 40 10 2580 2580
2-4 25 19 1638 4915
5-7 20 30 1290 7740
8-10 10 23 645 5805
11-25 5 18 297 4747
totaal 100 100 6450 25.790

 

VOLUME VAN DE ORDERS 
orders volume in m3 % van orders % van volume
  2580 244 40 17
  2064 396 32 27
  1097 341 17 23
  710 473 11 33
totaal 6450 1455 100 100

 

* In het magazijn liggen 6300 artikelen oftewel stock keeping units (SKU’s). De voorraad telt 22.600 pallets. In het legbordachtig gebied ligt 80 procent van de SKU’s.

 

 

Vraagstelling

De vraag is nu wat op basis van bovenstaande feiten en cijfers de beste opslagen handlingmethode is voor het nieuwe magazijn. Concreet wil de groothandel antwoord op de volgende vragen:

– Hoe ziet de lay-out er in concept uit?

– Welke opslag- en handlingmethoden worden gebruikt?

– Hoe loopt het proces?

– Hoeveel FTE’s zijn nodig om de operatie te draaien?

– Wat zijn de investeringen die met de oplossing zijn gemoeid?

– Wat zijn de operationele kosten?

De groothandel legde de vraag voor aan verschillende magazijninrichters. Drie van hen komen met een oplossing.

 

Reageer op dit artikel