artikel

WMS en Auto-ID

Warehousing Premium

Automatische identificatie kan het werken met een WMS een stuk gemakkelijker maken. Met technieken zoals barcodescanning en radio frequency identification (RFID) kunt u de administratieve last terugdringen en het aantal fouten reduceren.

Welke Auto-ID-technieken zijn geschikt voor gebruik met WMS?

Auto-ID staat voor automatische identificatie. Het is een verzamelnaam voor technologieën waarmee snel en eenvoudig goederen, personen of locaties geïdentificeerd kunnen worden. Door deze technologieën aan het WMS te koppelen, kunt u tegelijk met de identificatie van goederen automatisch informatie over die goederen naar het WMS sturen. Die informatie hoeft u dan niet meer handmatig via het toetsenbord in te tikken.

In het magazijn worden hoofdzakelijk drie technieken gebruikt: barcodescanning, RFID en spraakherkenning. Er is echter discussie over de vraag of spraakherkenning onder Auto-ID valt.

 

Barcodescanning

Barcodescanning is de meest gebruikte vorm van Auto-ID in het magazijn. De techniek werkt alleen als alle goederen, alle locaties en eventueel de ladingdragers zijn voorzien van een barcode. Bij inslag van een pallet hoeven bijvoorbeeld alleen de barcode op de pallet en de barcode van de locatie te worden gescand. Daardoor wordt automatisch in het WMS vastgelegd op welke locatie de pallet ligt.

Bij het orderverzamelen gebeurt in feite hetzelfde. De orderverzamelaar krijgt opdracht om een bepaalde pallet uit het magazijn te halen. Door deze pallet te scannen, wordt de voorraad in het WMS automatisch met één pallet naar beneden bijgesteld.

 

Radio frequency

Barcodescanning levert extra voordelen op als de barcodescanners draadloos communiceren met het WMS. Die communicatie verloopt via radiogolven (radio frequency, RF). Als via de scanner gegevens naar het WMS worden gestuurd, kan de magazijnmedewerker na een fractie van een seconde al antwoord verwachten.

Door bij het orderverzamelen zowel het artikel als de locatie te scannen, kan bijvoorbeeld een extra controleslag plaatsvinden. Als het verkeerde artikel wordt gepakt, wordt dat door het WMS opgemerkt en krijgt de orderverzamelaar direct een foutmelding.

Een ander voordeel is dat het WMS dankzij RF een betrouwbaarder beeld geeft van de voorraad. Op het moment dat het laatste artikel uit het magazijn wordt gehaald, daalt de voorraad in het WMS tot nul. De verkoopafdeling kan op dat moment zien dat het betreffende artikel niet meer uit voorraad kan worden verkocht. Zonder RF kan er een flinke periode zitten tussen het moment dat het artikel wordt verzameld en het moment dat de barcodescanner wordt uitgelezen.

 

Radio frequency identification (RFID)

Een stapje verder dan RF-barcodescanning gaat RFID. Bij toepassing van deze techniek moet elk artikel niet van een barcode, maar van een elektronische chip oftewel een ‘tag’ worden voorzien. De informatie op deze tag kan met behulp van radiogolven worden uitgelezen door een zogenaamde reader.

Voordeel van deze technologie is dat er geen zichtcontact nodig is tussen chip en reader. Bovendien kunnen er meerde tags tegelijk worden uitgelezen. Bij bepaalde magazijnprocessen biedt dit voordelen, bijvoorbeeld bij goederenontvangst. Als bij het lossen van een vrachtauto de pallets door een poortje met readers worden gereden, kan de complete inhoud van de pallet in principe direct worden ingeboekt.

Deze techniek stelt wel bepaalde eisen aan het WMS. Als een pallet door een poortje wordt gereden, wordt elke tag misschien wel twee, drie of nog meer keer uitgelezen. Het WMS moet met al die bergen informatie kunnen omgaan en de juiste informatie er kunnen uitfilteren.

 

Spraakherkenning

Spraakherkenning oftewel voice recognition is momenteel aan een geweldige opmars bezig, vooral onder retailers. Magazijnmedewerkers krijgen een headset met hoofdtelefoon een microfoon op. Via de hoofdtelefoon krijgen ze opdrachten ingefluisterd. Via de microfoon kunnen ze de opdrachten gereed melden.

Grote voordeel van spraakherkenning is dat de medewerkers hun handen vrij hebben. Daarom wordt spraakherkenning op dit moment bijna uitsluitend in orderverzamelprocessen toegepast. Terwijl ze de artikelen met twee handen tegelijk oppakken, kunnen ze ondertussen de opdracht gereed melden. Met barcodescanning is daar een extra handeling voor nodig.

 

Reageer op dit artikel