artikel

Hoe werkt spraakherkenning/voice recognition?

Warehousing

Wat is voice recognition? Magazijnmedewerkers die gebruik maken van spraakherkenning of voice recognition hebben een draagbare heupcomputer gekoppeld aan een headset. De medewerkers horen via de headset welke opdrachten ze moeten uitvoeren. Via hun microfoon kan de medewerker ook zelf reageren.    Het technische verhaal: een spraakcommando wordt omgezet in data en loopt vervolgens van […]

Wat is voice recognition?

Magazijnmedewerkers die gebruik maken van spraakherkenning of voice recognition hebben een draagbare heupcomputer gekoppeld aan een headset. De medewerkers horen via de headset welke opdrachten ze moeten uitvoeren. Via hun microfoon kan de medewerker ook zelf reageren. 

 

Het technische verhaal: een spraakcommando wordt omgezet in data en loopt vervolgens van de host over een interface naar één centrale server. Omdat op de server ook de software draait, zijn toekomstige updates eenvoudig te realiseren. De server stuurt op zijn beurt opdrachten over een RF-netwerk naar verschillende accesspoints in het magazijn. Via de accesspoint komt de opdracht uiteindelijk bij de heupcomputer van magazijnmedewerker. Het aantal accesspoints is afhankelijk van de oppervlakte en bezettingsgraad van het magazijn. De ingesproken commando’s van de medewerker worden gedigitaliseerd en via de tegengestelde weg naar de server gestuurd. Hier worden de gegevens verder verwerkt.

 

Spraakherkenning wordt het meest ingezet voor orderpicken. Dat blijkt uit het uitgebreide WMS-onderzoek van IPL Consultants en Fraunhofer IML. Maar liefst 45 procent van de beschikbare warehouse management systemen (WMS) draait al ergens in een magazijn in combinatie met pick-by-voice. Voor andere processen zoals goederenontvangst, inslag of verzenden komt spraakherkenning een stuk minder vaak in aanmerking.

 

Hoe nieuw is spraakherkenning?

Spraakherkennings-systemen hebben al jaren een sluimerend bestaan geleid in Nederlandse magazijnen. De technologie is de laatste tijd in opkomst. De markt was altijd huiverig voor de verschillende dialecten, diverse accenten, gebrekkig Nederlands of storend achtergrond lawaai. 

 

Een continue finetuning van de gebruikte technieken heeft spraakherkenning echter volwassen gemaakt. In Europa steeg het aantal geïnstalleerde voiceterminals van ongeveer 1000 in 2002 naar circa 5000 in 2004. De verwachting is zelfs dat dit aantal snel verdubbelt.

 

Wat zijn de voor- en nadelen?

Het belangrijkste voordeel is dat een orderverzamelaar beide handen vrij heeft. Er hoeft niet gescand of afgevinkt te worden en er hoeven geen gegevens te worden ingevoerd. Een gesproken bevestiging is voldoende. Daarnaast zijn er voordelen als het verbeteren van de kwaliteit van het proces, minder gemaakte fouten, snelle transactieverwerking met een hostcomputer. Een nieuwe medewerker kan relatief snel worden ingewerkt.

 

Sommige gebruikers ervaren het als negatief dat ze continu zeer geconcentreerd moeten luisteren/werken, ze door de headset op zichzelf zijn gericht en ze hebben minder mogelijkheden tot communiceren met collega’s.

 

Sprekersafhankelijk of -onafhankelijk?

De toegepaste spraaksystemen in Nederland zijn veelal sprekersafhankelijke systemen. Alle woorden die in het proces worden gebruikt, moeten eerst door de gebruiker eenmalig worden ingesproken. Door later de gesproken woorden met de opslagen woorden te vergelijken, begrijpt het systeem wat de gebruiker bedoelt. Het voordeel van deze techniek is de ongevoeligheid voor taal of dialect.

 

Sprekersonafhankelijke systemen hoeven niet door de gebruiker te worden getraind. Deze systemen bevatten een database met woorden in een bepaalde taal. Omdat de toonhoogte en intonatie per persoon verschillen, vergt deze techniek meer rekencapaciteit om een gesproken woord te herkennen. Dat gaat ten koste van de responstijd. Deze technologie wordt vaak gebruikt voor telefonische bestelsystemen, waar de responstijd van minder groot belang is. Op dit moment genieten sprekersafhankelijke systemen de voorkeur, maar dat kan in de toekomst veranderen. Als de rekencapaciteit van de hardware blijft toenemen, worden ook sprekersonafhankelijke systemen snel genoeg voor toepassing in de logistiek.

 

Welke mobiele hardware?
Marktleider Vocollect is groot geworden met de Talkman, een draagbare mobiele terminal die specifiek voor spraakgestuurd werken is ontworpen. Andere fabrikanten zoals Topsystem zijn hardware-onafhankelijk. Ze laten hun systeem draaien op mobiele terminals die standaard op de markt verkrijgbaar zijn.

Hardware-onafhankelijke fabrikanten claimen dat het gebruik van standaard terminals een boel voordelen biedt. Deze apparaten zijn voorzien van een scherm en soms zelfs een toetsenbord of barcodescanner. Ze kunnen dus niet alleen voor voicepicking, maar ook voor andere processen zonder spraakherkenning worden ingezet. Ook is het mogelijk om spraakherkenning in combinatie met de andere functies van een terminal toe te passen.

Hardware-afhankelijke fabrikanten hebben als tegenargument dat een specifiek ontworpen terminal beter en robuuster is, juist omdat deze specifiek is ontwikkeld voor spraakherkenning en de logistiek. De geluidskaart is van een betere kwaliteit en de aansluiting van de headset is steviger. Ook bevatten deze apparaten vaak hardwarecomponenten om achtergrondlawaai eruit te filteren. Hardware-onafhankelijke fabrikanten moeten het alleen doen met softwarefilters, die minder goed zijn.

De vraag welk systeem het best is, hangt sterk af van het magazijn waarin het moet draaien. In grote magazijnen waar meerdere medewerkers de hele dag alleen maar bezig zijn met orderpicken, staat niets een specifieke hardware-oplossing in de weg. De kwaliteit van het systeem is dan optimaal, terwijl de hogere investeringskosten, gezien de terugverdientijd, geen probleem mag zijn.

In kleinere magazijnen waar medewerkers naast het orderpicken ook andere taken krijgen toegewezen, ligt een hardware-onafhankelijke oplossing het meest voor de hand. De medewerkers hoeven dan voor die andere taken niet van terminal te wisselen.

Reageer op dit artikel