artikel

Wat is RFID?

Warehousing Premium

Wat is RFID?

RFID staat voor Radio Frequency Identification. RFID is heel simpel gezegd niet meer dan een manier van identificeren van producten of goederen aan de hand van tags. Deze tags zijn kleine chipjes die ruwweg vergelijkbaar zijn met barcodes, maar daarbij wel een radiosignaal kunnen opwekken met een identificatiecode

Radio Frequency Identification komt veelvuldig in het nieuws, en is zoals dat heet een ‘hot item’. Overigens bestaat de technologie al een tijdje, maar het onderwerp is niet meer uit het nieuwe geweest sinds de Amerikaanse retailer Wal-Mart een mandaat aan zijn honderd grootste leveranciers liet uitgaan met als strekking dat ze voortaan alle producten moesten voorzien van een tag. Het gevolg: de geïnteresseerde die de vier letters intikt in Google vindt zo’n vijftig miljoen treffers.

 

Hoe nieuw is RFID?

De techniek achter RFID is niet nieuw. Veel ervaring met de techniek werd al in de Tweede Wereldoorlog opgedaan. De geallieerde vliegtuigen kregen bijvoorbeeld een transponder opgeplakt. De Britten gebruikten de technologie in een poging meer zekerheid te krijgen over vliegtuigen. 

Het was een voorloper van RFID. Eind jaren zeventig was de techniek al een stuk verder ontwikkeld en in de jaren tachtig werd RFID veelvuldig toegepast voor het labellen van dieren. Daarnaast werden de transponders gebruikt om de temperatuur van de dieren te meten en te zien of de hoeveelheid voer die ze kregen voldoende was.

 

Wat is de rol van Wal-Mart?

Erg veel in het nieuws was RFID in de jaren negentig niet, maar dankzij Wal-Mart en het Amerikaanse Ministerie van Defensie veranderde dat. Ook in Nederland werd de technologie populairder en op dit moment passen tientallen, zo niet honderden bedrijven de technologie toe bij de productie van goederen, in winkels, bij transport of in distributiecentra. Ieder bedrijf kiest zijn eigen aanpak, waarbij ze vaak de hulp inroepen van consultants.

 

Wat betekent het voor wie?

In de vraag ligt ook het antwoord verscholen. Door de uiteenlopende manieren van toepassen in zeer verschillende bedrijven en branches is hier geen eenduidig antwoord op te geven.

Wat wel het geval is, is dat RFID de bedrijven over het algemeen veel informatie verschaft over het product en de keten en dat het productiewijzen kan versnellen. Navraag leert dat veel bedrijven van RFID verwachten dat het de kans op fouten tijdens productie, distributie of magazijnwerkzaamheden verkleint. Dat kan inderdaad het geval zijn, maar dan moet het wel goed zijn geïmplementeerd. Een belangrijke tip: pas het alleen daartoe waar het ook echt voordelen biedt.

 

Voor welke doelgroepen is RFID interessant?

Productiebedrijven, winkelbedrijven en andere bedrijven met een sterke logistieke component zijn enkele van de bedrijven die voordeel kunnen hebben bij het gebruik van RFID. Ze kunnen de technologie inzetten voor een hoger serviceniveau of voor het krijgen van inzicht in de keten. Bij implementatie in de hele keten zijn de belangrijkste voordelen te behalen. Maar geldt dat ook niet voor samenwerking in het algemeen?

Reageer op dit artikel