artikel

Caretrex focust via stapsgewijze WMS-implementatie op de toekomst

Warehousing Premium

Caretrex focust via stapsgewijze WMS-implementatie op de toekomst

Caretrex is druk doende het bedrijf, dat vijftien jaar geleden is gestart, te verbeteren en professionaliseren. Op dit moment wordt een warehousemanagement systeem (WMS) uitgerold. Daar is het na vijftien jaar onder- en overnemen volgens Jos Vriens, Supervisor Warehouse & automatisering, ook de hoogste tijd voor.

Caretrex is druk doende het bedrijf, dat vijftien jaar geleden is gestart, te verbeteren en professionaliseren. Op dit moment wordt een warehousemanagement systeem (WMS) uitgerold. Daar is het na vijftien jaar onder- en overnemen volgens Jos Vriens, Supervisor Warehouse & automatisering, ook de hoogste tijd voor.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Caretrex Leverancier/dienstverlener: Logifact Group
Plaats: Rotterdam
Branche: logistiek & transport Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek Datum ingebruikname: 01-01-2009
Productnaam: WMS

Caretrex maakte, voordat het WMS werd geïmplementeerd, een blauwdruk van het bedrijf. Dit was enerzijds noodzakelijk voor de uitrol van het WMS, maar past ook binnen de professionaliseringsslag die Caretrex op poten heeft gezet. Bij het professioneler  worden van het bedrijf past ook een goede eigen website en een nieuw logo. “Als je stappen vooruit zet moet je het ook goed doen”, vertelt Jos Vriens. “Hetzelfde geldt voor het commercieel uitbaten van de eventuele voordelen die een klant heeft door ons nieuwe WMS. Eerst hebben we ervoor gezorgd dat we onze zaakjes intern goed op de rit hebben, om daarna aan de klant een panklare oplossing te kunnen bieden. Samen met mijn broer, algemeen directeur bij Caretex, houden we ervan om de zaken goed en pragmatisch aan te pakken. Deze WMS-uitrol is voor ons een logische en flinke stap en zodoende hebben we de ook opgebouwd in fases”, aldus Vriens.

 

Werken met WMS zeer welkom

De implementatie van het WMS, een door LogiFact (Logifact Group) voor Caretrex aangepast systeem op basis van de warehouse management module van softwareleverancier SAP, was naast wenselijk volgens Vriens ook noodzakelijk. Na inventarisatie bij de klant kwam duidelijk naar voren dat het werken met een WMS zeer welkom zou zijn. “Scannen via barcodes geeft ook ons meer informatie over de actuele voorraad en mutaties. Tevens kunnen we uit het systeem informatie generen waardoor we onze dienstverlening kunnen blijven optimaliseren”, aldus de supervisor warehouse & automatisering.

 

‘Meer gedaan dan vooraf gepland’

“Bij aanvang was het de bedoeling dat we alleen de warehousemanagement module in het oude systeem zouden vervangen. Na overleg met LogiFact hebben we toch voor hun oplossing gekozen. De belangrijkste reden was dat LogiFact een op SAP gebaseerd programma aan kon bieden en dat twee van onze grootste klanten met SAP software werken. Voordeel is dat het leggen van interfaces met deze klanten veel minder gecompliceerd is. De planning van Caretrex en LogiFact  is dat in een periode van vier maanden volledig live” zouden gaan, hetgeen ook gaat lukken.”

 

FiFo, batchniveau en serienummer

Met het nieuwe WMS heeft Caretrex in de Rotterdamse vestiging veel meer mogelijkheden. “De ene klant kan FiFo uitgeleverd worden, de andere op batchniveau en serienummer. We hebben een goed inzicht in de loodsgerelateerde activiteiten zoals bijvoorbeeld hoeveel tijd het picken van een order kost. We kunnen KPI’s op palletplaatsen leggen, direct zien waar en welke locaties er in de verschillende dc’s beschikbaar zijn.” Binnen het oude systeem had Caretrex een bepaalde manier van het leggen van linken en het opstellen van rapporten ontwikkeld. Die vertrouwde structuur moest om. “Werken met dit systeem is 360 graden anders. En onze medewerkers kunnen straks, mede door een uitgebreide training van het nieuwe pakket, zonder al te veel aanpassingen direct met het nieuwe WMS systeem werken.”

 

Informatievoorziening en voorraadbetrouwbaarheid verbeterd

De voordelen van het systeem zijn volgens Vriens dagelijks merkbaar. De informatievoorziening en betrouwbaarheid van de voorraad zijn een stuk verbeterd. “Dat is bijzonder motiverend voor de klant en onze medewerkers. Het geeft ons ook de bevestiging de juiste keuze te hebben gemaakt.” Caretrex heeft inmiddels zes vestigingen, totaal circa 80.000 m2 aan distributieruimte in Nederland.

Reageer op dit artikel