nieuws

‘Logistiek is katalysator groei e-commerce’

Supply chain 938

De opkomst van e-commerce is nog in volle gang. Kees Jan Roodbergen liet tijdens een lezing op de Webwinkelvakdagen aan de hand van een industriële levenscyclus de verschillende fases zien. Logistiek blijkt de katalysator van de groeifase te zijn.

‘Logistiek is katalysator groei e-commerce’

Je zou denken dat de ontwikkeling van de e-commerce markt uniek is. Niets is minder waar. De ontwikkelingen lijken exact op de levenscyclus van andere bedrijfstakken. De expertgroep Innovation & E-fulfilment van Shopping Tomorrow onderzocht onder leiding van Kees Jan Roodbergen, hoogleraar logistiek aan Rijksuniversiteit Groningen, de toekomst voor de e-commercemarkt en de rol van logistiek.

Logistiek als middel voor snelle groei

Het begint met de startup fase. De fase waarin innovatieve bedrijven opstaan en met nieuwe concepten de online markt betreden. Er wordt veel geïnvesteerd en nog maar weinig verdiend. En er wordt veel zelf gedaan en weinig uitbesteed. “In de volgende fase, die van groei, daar komt logistiek om de hoek kijken”, aldus Roodbergen. “Nieuwe varianten worden geïntroduceerd, nieuwe levertijden en aflevermomenten. In deze fase ligt de focus op groei in plaats van winstgevendheid. Geen winst draaien is dan de juiste keuze. Logistiek is een middel om tot snelle groei te komen.”

Denk bij logistiek niet aan kosten maar aan groei

Bestelbus blijft – fietskoerier rukt op

De experts uit de expertgroep, die bestaat uit managers werkzaam bij onder meer bol.com, CB, Docdata, PostNL en Centric, verwacht dat in 2022 de markt versnipperd zal zijn als het gaat om de last mile en de ontvangstmogelijkheden. Het merendeel (27%) denkt dat de consument nog altijd het liefste het pakket zelf thuis aanneemt. De groep denkt dat de fietskoerier tegen die tijd niet meer uit het straatbeeld is weg te denken (14%). Ook crowdsource initiatieven, waarbij gebruikt wordt gemaakt van mobiliteit van particulieren, neemt toe (14%). De bestelbus van de koerier blijft (45%). Wat we meer zullen zien is bestelbussen met reclamebedrukking van de specifieke webwinkel (16%). Scepsis is er over de inzet van drones en bezorgrobots (respectievelijk 4 en 5%).

Lees: Vijf logistieke kansen voor omnichannel

Verschil maken met logistiek

Eenmaal in de volwassenheidsfase aanbelandt, neemt de groei van webwinkels af en komt de focus te liggen op winstgevendheid. “Het businessmodel moet dan worden omgedraaid. De kosten moeten omlaag, er wordt meer geconcurreerd op prijs. Grote bedrijven blijven over, nemen anderen over. Veel bedrijven gaan failliet”, aldus Roodbergen. Met logistiek kan volgens de hoogleraar het verschil worden gemaakt in de toekomst. “Na de shake-out blijft een klein aantal logistieke modellen over waar vrijwel zeker IT een grote rol in zal spelen.  Vasthouden aan wat nu werkt is niet verstandig. Probeer nu al te experimenteren met nieuwe mogelijkheden en innovaties voor bijvoorbeeld verzending of uitbesteding. Eenmaal in de volwassenheidsfase aangekomen stijgt namelijk het uitbestedingsniveau. Denk dus bij logistiek niet aan kosten maar aan groei.”

Collegereeks E-Logistics

Prof. Kees Jan Roodbergen is een van de topdocenten tijdens de Collegereeks E-Logistics. Deze opleiding, die bestaat uit 6 avondcolleges op business universiteit Nyenrode, start op 6 maart. De onderwerpen die voorbij komen zijn: E-logistics & digitalisering, Multichannel & crossborder, Magazijninrichting & voorraadbeheer, Last mile, Planning & forecasting en Retourlogistiek.

Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels