nieuws

Zwitsers schoenmerk optimaliseert supply chain

Supply chain 1267

Schoenenfabrikant On gaat haar supply chain optimaliseren met Osca supply chain software van leverancier Setlog. Acht warehouses en de productielocaties in Azië gaan hiermee werken.

Zwitsers schoenmerk optimaliseert supply chain

Om de wereldwijde supply chain transparant te maken, heeft de in Zwitserland gevestigde sportschoenenfabrikant On de supply chain management-software Osca geïntroduceerd. Het op de cloud gebaseerde SCM-systeem van het Duitse Setlog controleert alle transportrelevante processen van de bestelling tot de levering. Het systeem vervangt e-mail- en Excel-lijsten en is het centrale communicatieplatform voor alle leveranciers. De eerste producenten in Vietnam zijn in mei live gegaan en China zal de komende weken volgen.

Supply chain management is succesfactor

“We zijn al lang voorbij de status van start-up gegaan en de wendbare digitalisering van supply chain management is een succesfactor bij On. Met Osca kunnen we niet alleen snel en efficiënt groeien, maar we zullen ook de best mogelijke informatie over ons aanbod hebben. ketens “, zegt Marc Maurer, COO van On. Vooral de flexibiliteit van het in kaart brengen van individuele vereisten in het systeem is bepalend voor de selectie van het Osca-platform.

Alle communicatie via SCM-platform

De schoenen van On worden ontwikkeld in Zwitserland en vervaardigd in Azië. Kuehne + Nagel verstuurt vervolgens de goederen wekelijks over zee of door de lucht naar in totaal acht centrale magazijnen in Australië, Brazilië, China, Japan, Canada, Luxemburg, Zwitserland en de VS, waarna fijnmazige distributie plaatsvind via 4.000 dealers in 50 landen. Als On de order vanuit het ERP-systeem via Osca overgedragen heeft aan de fabrieken, vindt alle communicatie plaats via het SCM-platform. Van orderacceptatie tot transportboekingen via EDI tot aanvragen, alle activiteiten worden door leveranciers in Osca geregistreerd.

Dashboard toont status

Behalve kosten, kunnen verwerkingstijden, volumes, tijdige levering en transporttijden worden bewaakt. Voor dit doel importeert de logistieke dienstverlener verzendmeldingen en traceergegevens via EDI. Een dashboard toont de huidige status. Als bijvoorbeeld leveringsdatums veranderen of vertragingen worden bedreigd, worden de partners in de toeleveringsketen automatisch op de hoogte gebracht. “Onze verkoopteams weten nu precies wanneer welke schoen aankomt,” legt Maurer uit.

In de toekomst zullen rapportagegegevens in toenemende mate worden gebruikt voor het analyseren van bijvoorbeeld vertragingen, en om het succes van verbetermaatregelen te waarborgen.

Lees ook: Digitalisering in supply chain blijft fors achter

Reageer op dit artikel