nieuws

‘3D printing raakt Nederlandse logistiek hard’

Supply chain 5585

3D printing heeft forse negatieve gevolgen voor de Nederlandse logistiek. De havens, groothandelsbedrijven en de sector transport & logistiek worden hard geraakt.

‘3D printing raakt Nederlandse logistiek hard’

Momenteel is de 3D printing markt in Nederland zo’n 100 miljoen euro waard.  Dat gaat fors toenemen.  In 2060 en misschien wel 2040 wordt de helft van alle producten door 3D printers gemaakt. Het volume van de wereldhandel daalt daardoor met een kwart. De vermindering van de wereldhandel zal de sector Transport en Logistiek in Nederland hard raken.  Die onheilspellende voorspelling doet ING.

Import en export worden flink lager

Volgens Raoul Leering, hoofd Internationaal handelsonderzoek van het ING Economisch Bureau zal het afzwakken van de wereldhandelsgroei voor Nederland vooral negatieve gevolgen hebben in de havens, de internationale groothandel de transport- en logistiek sector. “Die zijn sterk afhankelijk van de wereldhandel. Niet alleen vanwege de vele importen en exporten voor en door Nederlanders maar ook vanwege de functie van Nederland als doorvoerland. Zo levert alleen het transport van (weder)uitvoer deze sector al 31 miljard euro aan omzet op. Logistieke dienstverleners die opslag en Europese distributie doen vanuit Nederland zullen dit gaan merken.”

 

Lees ook
3D printing gaat spoedig logistiek veranderen

Hoe 3D-printing de logistiek verandert: 6 theorieën

 

3D printing remt buitenlandse klanten

Daarnaast is de opkomst van 3D printing voor Nederlandse bedrijven een prikkel om productieprocessen aan te passen en nieuwe klanten te gaan zoeken. ‘Het aantal buitenlandse klanten zal afnemen omdat landen meer zelfvoorzienend worden en dus minder gaan importeren. Maar ook Nederland gaat minder importeren, zodat tegelijkertijd de mogelijkheid toeneemt om op de binnenlandse markt meer afnemers te vinden.

Groeicijfers

Feit is dat 3D printing fors aan populariteit wint. De mondiale markt van 3d printing heeft in 2018 een waarde tussen de 10 à 14 miljard euro. Dat stellen diverse internationale onderzoekbureaus als Gartner, PwC, Canalys, IDC en Wohlers).  DHL noemt 3D-printing een van de belangrijkste disruptieve technologieën die de logistiek en supply chain gaat beïnvloeden.

 

3d printing debuteert bij Mercedes

3D-printing krijgt grote impact op supply chains

 

3D printing logistieke kansen

Of de onheilspellende visie van Leering uitkomt, moet nog blijken. Erik van Wunnik, global business development director bij DSV ziet juist logistieke kansen. De techniek biedt enorme mogelijkheden met name customizing van producten én daarvoor wil de klant meer betalen. Dat biedt dus grote kansen voor logistiek dienstverleners. Vliegtuigbouwer Airbus heeft aangekondigd om de komende vijf jaar vijfhonderd printers aan te schaffen om vliegtuigen te servicen met kritieke onderdelen.

Toenemende volumes

Als deze printers worden geïnstalleerd,  hebben ze ook veel ruwe materialen nodig zoals poeders en liquids. Dat vergt een heel andere logistieke operatie dan de huidige operatie van ruwe materialen. Dus moeten ldv’er bedenken hoe ze in die behoefte kunnen voorzien. Materialen hoeven niet alleen naar productielocaties vervoerd te worden,  maar wellicht ook naar vliegvelden en naar mensen thuis. En wat te doen met goederen die niet worden gebruikt en recycling? De volumes worden hoger is de verwachting. Nu is het pallet in en pallet uit, met 3d wordt het pallets in en parcels uit.

Server park voor 3D printing

Logistiek dienstverleners die in kansen denken, kunnen ook denken aan investeren in een 3d printer server park, aldus Van Wunnik. UPS doet juist dat. De Amerikaanse pakketreus wil in Azië en Europa 3D printers inzetten. 

Ook logistieke dienstverlener Broekman Logistics ziet kansen.  Raymond Riemen, ceo van Broekman Logistics: ”Wij zien de waarde in van 3D printen voor een aantal van onze klanten waarvoor we lading opslaan en vervoeren. Naast de fysieke warehouses die wij hebben, kan onze deelname in het consortium de eerste stap zijn in het opzetten van een digitaal warehouse voor deze klanten.” Ook de Rotterdamse haven onderzoekt de mogelijkheden. 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels