nieuws

Omnichannel: klantbeleving centraal plus geld verdienen – hoe doe je dat?

Supply chain 757

Logistieke kosten die vast hangen aan het uitrollen van een omnichannel strategie worden vaak onderschat. Daarom start het VIL samen met 10 bedrijven het project Omni Tactics.

Omnichannel: klantbeleving centraal plus geld verdienen – hoe doe je dat?

Steeds meer bedrijven kiezen voor een combinatie van een fysieke winkel en online shoppen. De stap naar deze omnichannel strategie biedt klanten een hogere service en leidt tot hogere omzet. Maar de logistieke kosten die hieraan vast hangen worden  meestal nog onderschat. Het VIL start op 23 juni, samen met tien bedrijven, het project Omni Tactics om deze kosten in kaart te brengen zodat bedrijven die kiezen voor omnichannel hier ook winst op kunnen maken.

Inzicht in extra kosten

Terwijl traditionele kleinhandelaars online steeds actiever worden, openen meer en meer pure online spelers een fysieke winkel. Het VIL toonde reeds aan dat omni-channel niet de beste keuze is voor ieder bedrijf en de afweging doordacht gemaakt moet worden. “Wanneer een klant iets in de winkel gaat kopen, zijn er geen extra logistieke kosten aan verbonden. Thuislevering is dan weer vijf keer duurder dan afhaling bijeen afhaalpunt. Het is belangrijk om de verschillende kosten in kaart te brengen, zodat bedrijven de stap met kennis van zaken zetten”, vertelt Dirk De Vylder, Directeur Projecten bij het VIL.

Lees ook: Omnichannel zet de keten op scherp

Tool bouwen

Het VIL gaat met dit project een gebruiksvriendelijke tool bouwen die bedrijven zal helpen om op een strategisch niveau zicht te krijgen op de cost-to-serve van verschillende omnichannel mogelijkheden. Hoe beter een bedrijf hier vooraf van op de hoogte is, des te beter kan het doordachte keuzes maken, volgens het VIL. Deze aanpak vermijdt dat een bedrijf louter omwille van omzetgroei de e-commerce kaart trekt, zonder daarbij rekening te houden met de toegenomen kosten van de logistieke afhandeling.

Klantenbeleving centraal

De deelnemers van het project zijn een mix van enerzijds retail- en distributiebedrijven en logistieke dienstverleners anderzijds. Filip Van Hulle, COO van KOMONO, legt uit waarom zijn bedrijf deelneemt: “Omdat KOMONO enorm veel belang hecht aan de customer experience, is het absoluut key voor ons als bedrijf om van het huidige crosschannel verhaal over te stappen naar het omnichannel verhaal. Wij zijn van de overtuiging dat indien we dit project aangaan samen met het VIL en andere partners KOMONO de juiste keuzes zal maken. Door het slagen van deze opdracht zal KOMONO in de toekomst haar slagzin ‘Making contemporary luxury accessible’ nog meer in de verf kunnen zetten.”

Lees ook: Best practises in omnichannel

Project Omni Tactics

Het VIL is een logistiek innovatieplatfrom dat Vlaamse bedrijven helpt bij logistiek innovaties.De bedrijven DistriMedia, DPD, Eltra, FirstFocus, KOMONO, Myrine, PostNL, Ridge Tool Europe, Topa Packaging en Unigro doen mee aan het project.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels