nieuws

’60 procent minder retourlogistiek dankzij slim algoritme’

Supply chain 2009

De Rotterdamse wetenschappelijke spin-off Valory heeft recent een nieuw algoritme gepresenteerd waarmee online retailers de kans op retour kunnen voorspellen, nog voordat de klant de bestelling daadwerkelijk afrekent. Het moet de retourkosten voor webwinkels met 60 procent verminderen.

’60 procent minder retourlogistiek dankzij slim algoritme’

Volgens cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor hebben Nederlandse consumenten meer dan twintig miljard euro uitgegeven aan online aankopen. Bij sommige webwinkels, zoals Wehkamp en Zalando, wordt tot 50 procent (of meer) van de aankopen geretourneerd. Het terugsturen van pakketjes is voor de klant vaak gratis, waardoor de kosten voor webwinkels hoog kunnen oplopen.

Retouren steeds groter probleem

De afgelopen jaren hebben verschillende wetenschappers gewerkt aan een oplossing voor dit steeds groter wordende probleem. “Het retourneren van een product wordt bepaald door een afwijking tussen consumentenverwachting en het ontvangen product,” vertelde professor Felix Janszen van de Erasmus Universiteit Rotterdam onlangs in een interview met BNR Nieuwsradio eind vorige week.

Algoritme maakt retourlogistiek slimmer

Deze afwijkingen kunnen volgens Janszen ontstaan in zowel de aankoopfase, zoals kleurverschil en verkeerde maat, als in de logistieke fase. Denk dan aan schade aan het product of vertraging. De totale kans op retour wordt bepaald door de gedragskenmerken van de consument plus de logistieke- en aankoopafwijkingen. Al deze kennis  is in het algoritme verwerkt waardoor retailers hun logistieke proces intelligenter kunnen maken.”

Grote impact op voorraadkosten

De zogeheten Return Reducer is een algoritme om op individueel aankoopniveau te voorspellen welke order gevoelig is voor retouren. Dit heeft een grote impact op voorraadkosten, klanttevredenheid, fraude en verspilling. “Als een webwinkel van te voren ziet aankomen of een product retour gaat, kan de online shopper bijvoorbeeld met een kortingscoupon naar een fysieke winkel worden gestuurd zodat hij of zij op zijn gemak alle producten kan bekijken zonder deze terug te sturen. Dit soort interventies kunnen effectiever zijn voor de retailer en eindklant,” zegt Arian Oosthoek van Valory.

Vrouwen met laag inkomen retourneren snelst

Het doel is om de komende maanden het algoritme nog verder te verbeteren, zodat het accuraat kan voorspellen welke aankoop een kans op retour heeft. Eerdere toepassingen laat zien dat met name vrouwen met een laag inkomen veel producten retourneren. Valory heeft het algoritme meegenomen in de zogenaamde Menukaart Algoritmes en is op zoek naar online retailers om samen met de betrokken wetenschappers dit algoritme te finetunen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels