nieuws

Kerstman kiest voor omnichannel

Supply chain 604

Een kwart van de Nederlanders doet dit jaar hun boodschappen voor de kerstdagen online. Vooral jongeren en mannen zijn geneigd hun kerstboodschappen online te doen.

Kerstman kiest voor omnichannel

8 op de 10 Nederlanders die al eerder via e-commerce boodschappen deden, doen dit jaar ook hun kerstboodschappen online. 17,4% van de ondervraagde Nederlanders die hun kerstdiner dit jaar via internet bestellen heeft echter nog nooit eerder online boodschappen gedaan. Dit blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates.

E-commerce

Vooral jongeren en mannen zijn geneigd hun kerstboodschappen online te doen. Maar liefst 34,7% van de respondenten tussen de 18 en 34 jaar is van plan een gedeelte van, of alle kerstboodschappen via e-commerce te bestellen. 31% van de ondervraagde mannen geeft aan van plan te zijn om de boodschappen online te bestellen deze Kerst, ten opzichte van 21,2% van de vrouwen.

Omnichannel

Hoewel een groot aantal Nederlanders online kerstboodschappen doet, blijft de supermarkt voor de meeste mensen toch de voorkeur hebben. Vooral onder de groep 50+ers is de interesse voor online boodschappen doen nog erg laag.

 

Zie ook
Manhattan lanceert ‘grootste innovatie’ in 27 jaar

 

“Nu steeds meer Nederlanders gebruik gaan maken van de mogelijkheid om online boodschappen te doen, moeten supermarkten ervoor zorgen dat ze aan alle verwachtingen van de consument kunnen voldoen, online en in de winkel. We zien dat grote spelers in de markt, zoals Albert Heijn, al inspelen op deze trend. Naast een speciaal assortiment en recepten voor het kerstdiner in de supermarkt richten zij ook hun website in op de feestdagen door onder andere een speciale kerstdinerbox aan te bieden,” aldus Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates.

Het officiële rapport volgt binnenkort.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels