nieuws

10% e-commerce orders komt beschadigd aan

Supply chain 1099

E-commerce verpakking moet beter, slimmer en duurzamer. Er wordt onnodig teveel verpakkingsmateriaal verspeeld. Ook de kwaliteit van verpakken laat te wensen over.

10% e-commerce orders komt beschadigd aan

Hoe is het gesteld met de verpakkingen in e-commerce land richting consumenten? Het Nederlands Verpakkingscentrum zocht het uit. In samenwerking met 4 studenten van Daedalus, de studievereniging van Industrieel Ontwerpen (IO) aan de Universiteit Twente, werden de verpakkingsmanieren van Bol.com, Alibaba en Amazon onderzocht.

De opzet was even simpel als praktisch; bij de 3 e-commerce bedrijven bestelden 4 studenten afzonderlijk 5 verschillende producten. Naast een glas, teddybeer, glazen vaas en een sd kaart werd een zeeppompje besteld.

 

Lees ook
Bunzl koppelt internet of things aan verpakking
Duurzamer verpakken in de e-commerce

 

Vervolgens werden de bestellingen en afgeleverde producten op een aantal criteria getoetst. Waaronder de staat van het product en de verpakking bij aankomst en of het gemakkelijk is uit te pakken. De uitkomsten zijn ‘verbijsterend’ en de manier van verpakken is ‘amateuristisch’. Dat stelde Michael Nieuwesteeg, directeur van het Nederlands Verpakkingscentrum vooraf aan de 1e  internationale conferentie Web Retail Packaging. Dinsdag kwam de directeur met de details.

Verspilling aan verpakkingsmateriaal

En die vielen niet mee. Wat vooral opviel is de overdaad aan verpakkingsmateriaal en vulling dat wordt gebruikt. Nieuwesteeg: “We hadden 1 tafel vol met producten en 3 tafels vol met verpakkingsmateriaal.” Tijd voor actie, aldus de directeur. Hij pleit voor slimmere, betere verpakkingstechnieken: “Waarom kan de verpakking van het product niet de enige verpakking zijn, vroeg hij zich af. Het onderzoek ziet hij dan ook als ‘een startpunt voor betere oplossingen.’

Andere belangrijke conclusies:

1 20% van de dozen is beschadigd.

2 30% van de verpakking was goed om te openen

3 10% van alle verzamelde producten was beschadigd

4 40% van de producten was gemakkelijk te openen

 

Nieuwesteeg erkent dat het onderzoek niet representatief is. Het doel volgens de directeur was om een

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels