nieuws

Voorraaddag: ‘Zoekgedrag Google bepaalt voorraad’

Supply chain 1762

Supply chains zijn in beweging, de voorraad dus ook. Hoe zorg je voor de juiste voorraadbeschikbaarheid op de juiste plek? Tijdens de Nationale Voorraaddag werden lessen getrokken uit de presentaties van een aantal interessante sprekers uit wetenschap en praktijk. 

Voorraaddag: ‘Zoekgedrag Google bepaalt voorraad’

Een kleine 200 supply chain professionals kwamen op 8 juni  samen tijdens de Nationale Voorraaddag op Kasteel Vanenburg in Putten om elkaar bij te praten over de ontwikkelingen in het vakgebied. En ontwikkelingen zíjn er, zo blijkt tijdens het ochtendprogramma.

Tijdens de opening haalt dagvoorzitter Rens de Jong IMCC-oprichter Eric van Dijk, ceo van Slimstock, naar voren om een vergelijking te maken tussen voorraadbeheer anno nu en voorraadbeheer twintig jaar geleden. “Bij één van de eerste bedrijven waar ik werkte, trokken we nog een streep op de muur om de bestelgrens te markeren”, herinnert Van Dijk zich. “Als de stapel artikelen onder die streep kwam, gingen we bijbestellen.” Ondertussen is het niveau van het vak voorraadbeheerder/planner omhooggegaan. Toch is er volgens Van Dijk nog te weinig aandacht voor training en de complexiteit juist flink is toegenomen. Van Dijk: “De assortimenten worden nu zo groot dat planners niet langer op artikelniveau maar op procesniveau moeten gaan plannen. Dat vraagt om een ander kennisniveau.”

Filmpimpressie van de dag

Voorraadbeheer: ‘Alles draait om data’

Een goed voorbeeld van een bedrijf dat zijn voorraad op procesniveau optimaliseert, is ReplaceDirect, een webshop in hightech-reservedelen met een enorm assortiment van 600.000 artikelen. Is dat nu een vloek of een zegen? Operations manager Daan van der Zanden vertelt tijdens zijn presentatie uitgebreid over de manier waarop zijn bedrijf op basis van een systemen en beslisregels de beschikbaarheid van artikelen heeft ingeregeld. “Op basis van een veelheid aan data, onder andere over zoekgedrag in Google, bepalen wij welke onderdelen we op voorraad moeten leggen en hoeveel. Op basis van historische gegevens rekenen we uit wanneer we moeten op- en afschalen, promoties moeten inzetten en meer content over een product op de website moeten zetten. Ja, we zijn een bedrijf dat onderdelen levert, ja, we zijn specialist in logistiek, maar feitelijk zijn we een databedrijf. Alles draait bij ons om data.”

Destil en bol.com: supply chains in beweging

Het thema van de Nationale Voorraaddag was dit jaar ‘supply chains in beweging’. Als twee mensen dit thema goed vertegenwoordigen dan zijn het René Kars van Destil en Guido van der Ven van bol.com zakelijk. “Wij waren ooit een traditionele groothandel die alleen aan professionals in de bouw leverde”, vertelt directeur Kars van Destil. “Maar de afgelopen jaren is er ook in onze sector een enorme marktvervaging zichtbaar. Wij doen daar hard aan mee. We waren één van de eerste bouwgroothandels die ook rechtstreeks aan consumenten gingen leveren. Op bol.com zijn we één van de grootste partners in het doe-het-zelf-segment.”

Groothandels die de retail overslaan en via een webshop rechtstreeks de consument gaan bedienen, consumenten die via marktplaatsen rechtstreeks bij producenten bestellen; beide heren vertellen over de enorme consequenties die dit soort verschuivingen hebben voor de voorraadstrategie. “Voor een bedrijf dat via ons platform verkoopt, is het behoorlijk lastig om in te schatten hoeveel je op voorraad moet leggen”, erkent Van der Ven van bol.com. “Wat vandaag een hardloper is, kan morgen zomaar een langzaamloper zijn, omdat bijvoorbeeld een concurrent hetzelfde product tegen een lagere prijs aanbiedt.” Tijdens zijn presentaties geeft hij een aantal tips over hoe bedrijven tot een goede voorraadbeschikbaarheid kunnen komen zonder direct hele grote risico’s te hoeven nemen.

Mathematisch minicollege voorraadbeheer van Wout Dullaert

De afsluiter van het ochtendprogramma wordt verzorgd door professor Wout Dullaert, hoogleraar aan de Vrije Universiteit. Hij geeft zijn toehoorders een pittig minicollege over de mathematische modellen achter vooraadbeheer en demonstreert de enorme complexiteit die ontstaat bij het optimaliseren van voorraad binnen meerdere kanalen en schakels tegelijkertijd. Tussen zijn wetenschappelijk betoog door doet hij ontnuchterende uitspraken: “In de modellen worden bestelkosten en voorraadkosten als bekend verondersteld. Als ik met studenten bij bedrijven kom, blijken deze basisgegevens vaak helemaal niet bekend. Dan wordt het natuurlijk lastig rekenen.”

Winnaars Nationale Voorraadtest

Team Slimstock te midden van de winnaar van de Nationale Voorraadtest vlnr met bloemen: Roel Poot, Bas van Geffen en Judith van Ginkel

Tijdens het middagprogramma werd in kleinere groepjes in diverse kennissessies verder gepraat over de onderwerpen die in de ochtend naar voren kwamen. De dag wordt afgesloten met een netwerkborrel. De borrel krijgt een feestelijk tintjes omdat IMCC-partner Slimstock tijdens een hapje en een drankje vijf talentvolle studenten in het zonnetje zet door het uitdelen van een studiebeurs. Ook worden de winnaars van de Nationale Voorraadtest bekend gemaakt. Maar liefst drie winnaars zijn dit jaar uitverkoren om deel te nemen aan het Young Professionals programma van Slimstock, een heuse eerste baan. De winnaars zijn Roel Poot, Bas van Geffen en Judith van Ginkel. Van Geffen en Van Ginkel kwamen eerder al als weekwinnaar uit de bus van de Nationale Voorraadtest die samen met Logistiek.nl ieder voorjaar wordt gehouden. Roel Poot stak er als kandidaat ook boven uit. Aangezien Slimstock altijd op zoek is naar nieuw aanstormende voorraadtalent gunde Van Dijk dit jaar drie talenten toegang tot zijn stal aan Young Professionals. Vol verwachting tekenden de drie een intentieverklaring tijdens de Nationale Voorraaddag.

IMCC groeit

De Nationale Voorraaddag is het jaarlijkse congres dat wordt georganiseerd door het IMCC, de kennisvereniging voor voorraadhoudende bedrijven. De community is groeiende volgens community & contentmanager Harm Beerens. De vereniging heeft inmiddels goede vertegenwoordiging vanuit de sectoren automotive, food en technische groothandels. Leden weten elkaar te vinden via de nieuwe communitywebsite die vorig jaar is gelanceerd. “In het najaar komt IMCC met een geheel nieuw evenement speciaal voor de retail, ook zullen we nog flink uitpakken tijdens de Logistica”, aldus Beerens.

Foto's

Reageer op dit artikel