nieuws

Cross border retouren maken consument onzeker

Supply chain 1263

Ruim de helft van de Europese online shoppers neemt het aspect ‘retouren’ al mee in een aankoopbeslissing. Dat blijkt uit een onderzoek dat efulfilmentleverancier B2C Europe heeft uitgevoerd. Wat consumenten vooral zou afschrikken is de combinatie van de woorden ‘cross border retouren’.

Cross border retouren maken consument onzeker
Consumenten denken al vroeg na over het effect van cross border retouren

Het onderzoek van B2C Europe spitst zich toe op het gedrag van consumenten op het gebied van cross border retouren. De website ecommerce news schrijft over het onderzoek. Opvallend is dat ruim de helft van de Europeanen, althans het deel dat deel heeft genomen aan het onderzoek, al denkt aan het terugsturen van een product voordat het artikel is aangeschaft. Ruim een kwart zegt niet te kopen in het buitenland als de retourkosten hoog zijn. Is het retourbeleid van de buitenlandse webshop onduidelijk, dan vermijdt ongeveer een vijfde van de consumenten het risico op cross border retouren. Er worden dan geen producten over de landsgrens heen gekocht.

Webwinkels kunnen crossborder verkopen laten groeien

Uit het onderzoek, dat is uitgevoerd onder 2.400 consumenten in acht Europese landen, blijkt ook dat webwinkels de verkopen aan buitenlandse consumenten kunnen laten groeien wanneer er duidelijkheid is over het retourbeleid van producten en bestellingen.

Al voor aankoop nadenken over cross border retouren

Er zijn verschillen te ontdekken in het belang dat diverse Europese consumenten hechten aan duidelijke retourinformatie. Zwitsers hebben in het onderzoek aangegeven dat ze het meest rekening houden met de kans op mogelijk duurdere retouren. Ze zien het als een drempel om iets in het buitenland te bestellen. Dat Zwitsers daarbij, zij het nipt, andere Europeanen voorblijven is niet geheel verrassend gezien het eigen Douanebeleid. Duitsers volgen de Zwitsers op de voet in dit lijstje. Spanjaarden houden ook rekening met eventuele vervelende consequenties van cross border retouren, maar nemen het het minst mee in een overweging iets elders te bestellen. Redenen voor deze keuze worden niet gegeven. Nederlanders staan in de middenmoot.

Nederland houdt rekening met retouren

Waar Nederland volgens B2C Europe wel in voorop loopt, is in het vooruit denken. 59 procent van de consumenten zegt rekening te houden met de mogelijkheid tot retouren bij het doen van een aankoop. Nederlanders laten daarmee consumenten uit landen als België, Italië en Duitsland achter zich.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels