nieuws

Erasmus ontwikkelt social bezorgsysteem

Supply chain 1225

Onderzoekers van de Erasmus Universiteit ontwikkelden een systeem waarmee klanten die een fysieke winkel bezoeken tegen een vergoeding de online bestelde pakketjes meenemen en bezorgen bij online klanten.

Erasmus ontwikkelt social bezorgsysteem

Door de bestemming van de pakketjes slim te koppelen aan de route die de klant rijdt kan het bedrijf zijn pakketjes minder vervuilend bezorgen en de variabele bezorgkosten met 25 procent terugbrengen. Dat is de conclusies die de onderzoekers Alp Arslan en Niels Agatz trekken uit hun onderzoek.

Bezorgvergoeding

Online verkopers sturen nog steeds vooral grote bestelbussen op pad om kleine pakketten te bezorgen bij hun klanten. En dat is relatief duur en vervuilend. Bij steeds meer webshops kunnen klanten hun online aankopen ophalen bij een afhaalpunt of in een fysieke winkel. Onderzoeker Alp Arslan vroeg zich af of het mogelijk zou zijn om klanten die hun bestelling ophalen in een winkel, tegen een vergoeding online bestelde pakketten te laten bezorgen bij klanten die bij hen in de buurt wonen, of op de route naar huis.

De totale gereden afstand voor het bezorgen van pakketten zou zo kunnen worden verminderd. Met de flexibiliteit van een dergelijk systeem zouden online retailers bovendien makkelijker pakketjes binnen een paar uur na bestelling bij klanten af kunnen leveren. Deze ‘same-day deliveries’ worden steeds populairder bij klanten.

Op weg naar huis

Om dit idee te toetsen ontwikkelde Arslan samen met onderzoeker Niels Agatz een algoritme dat pakketjes kan koppelen aan de juiste bezorger, ook als er continu nieuwe bestellingen bijkomen en mensen zich last-minute aanmelden als bezorger. In de praktijk zou zo’n systeem van ‘real-time’ koppeling van pakketjes aan bezorgers overigens prima met behulp van een mobiele app kunnen gebeuren, zeggen de onderzoekers.

Simulatie Rotterdam

De onderzoekers vermoedden dat deze ‘crowdsourcing’ van pakketbezorging voornamelijk goed zou werken in dichtbevolkte stedelijke gebieden en daarom zetten ze het algoritme aan het werk in een simulatie voor de stad Rotterdam. Zo onderzochten ze hoeveel klanten er nodig zijn om het systeem goed te laten werken. In hun berekeningen gingen ze uit van een kleine vergoeding voor de klant, bijvoorbeeld 1 euro per pakketje. Ook hielden ze rekening met de kosten van het inzetten van de traditionele bestelbus als er geen klanten zijn die een pakket op een bepaald adres willen bezorgen.

Bezorgen per fiets

In het meest optimistische scenario dat de onderzoekers opstelden waren bezorgers bereid om vier extra tussenstops te maken en zijn er 150 bezorgers beschikbaar voor elke 100 pakketten. Onder deze ideale omstandigheden zou het collectief van bezorgende klanten 25 procent minder afstand afleggen dan een traditioneel bestelbusje. Maar ook in de conservatievere scenario’s met minder bezorgers en tussenstops zijn besparingen mogelijk in de bezorgkilometers, zo bleek uit de resultaten.

Dat is niet alleen een enorme vermindering van de transportkosten, zeggen de onderzoekers, maar het milieu in stedelijke gebieden zou ook flink profiteren van dit ‘crowdsourcen’ van pakketbezorging, vooral omdat het model ook prima werkt met fietsen, scooters of zelfs het openbaar vervoer.

Praktijkvoorbeeld

Een praktijkvoorbeeld dat inspeelt op de trend ‘consument aan het roer’ is de start up ViaTim, een netwerk van buurtgenoten die elkaars pakketjes ontvangen en bezorgen. Het platform noemt zichzelf de buurt über van pakketjes. Onder de noemer ‘jouw pakket op jouw moment’ kan de consument zelf kiezen waar en wanneer ze hun pakket ontvangen. ViaTim is op dit moment alleen actief in Bergen op Zoom. Buurtmus is en soortgelijk initiatief dat in Amsterdam wordt opgezet. Het fenomeen ‘crowdsourcen’ is niet nieuw. DHL testte een dergelijk systeem in 2013 in Stockholm.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels