nieuws

‘Mechanisering e-fulfilment betekent cultuuromslag’

Supply chain

Sneller leveren en steeds meer fluctuaties in het orderpakket. E-fulfilment bedrijven moeten deze grilligheid aan kunnen. Fulfilment Solutions koos voor robotisering. “Mensen blijven nodig, ze zijn nu meer met het toevoegen van waarde bezig.”

‘Mechanisering e-fulfilment betekent cultuuromslag’
Steven Kersbergen

Iedereen die vandaag iets online besteld wil morgen het pakketje geleverd krijgen. Hier achter gaat een logistieke operatie schuil (e-fulfilment) die veelal nog arbeidsintensief is. Orderpickers die met trolley’s door de magazijngangen rijden en de artikelen scannen.

Fulfilment Solutions zag in dat een mechaniseringslag een oplossing was om aan de steeds meer fluctuerende vraag van klanten te voldoen. “We lieten onderzoek doen naar alle soorten oplossingen. Shuttlesystemen, pick by light, pick by voice. Voor- en nadelen van alle mogelijkheden zijn tegen elkaar afgewogen. Een automatisch systeem van Autostore van Lalesse bleek voor ons de beste oplossing.”

Cultuuromslag

Kersbergen gaat tijdens de Masterclass E-commerce uitgebreid in op automatiseringstrends, het maken van een systeemkeuze op basis van kostprijs en de implementatie van Autostore bij Fulfilment Solutions. Ook gaat hij in op de veranderde bedrijfscultuur. Door de uitrol is deze omgeslagen in een cultuur waarbij samenwerking bovenaan staat. Kersbergen legt uit: “Met machines is het anders werken. De lopende band blijft doordraaien dus je zult moeten samenwerken om dit gesmeerd te laten verlopen. Ondanks de mechanisering blijven mensen nodig in het proces. We hebben nu alleen wel mensen met andere talenten nodig. Onze medewerkers zijn nu meer het toevoegen van waarde bezig dan voor de mechanisering.”

Masterclass E-commerce

Meer praktische ervaring doet Kersbergen exclusief uit de doeken tijdens de Masterclass E-commerce waar hij een sessie zal verzorgen op de eerste opleidingsdag, maandag 29 juni. Op dag twee komt nog een praktijkcase aan bod, namelijk die van De Bijenkorf. Deze is meer toegespitst op de last mile.

Lees ook: Klantgedrag door omnichannel lastig te vangen

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels