nieuws

iLogical voorkomt bezorgfiles webaankopen

Supply chain

De eerste spin off van het Dinalogproject internetlogistiek is een feit. iLogical is opgericht, een samenwerkingsverband van universiteiten, kenniscentra en logistieke bedrijven. Samen werken ze aan oplossingen om de afhandeling en bezorging van online aankopen sneller, efficiënter en goedkoper te maken.

iLogical voorkomt bezorgfiles webaankopen
E-fulfilment

iLogical werkt aan een onafhankelijk informatieplatform dat webwinkeliers en vervoerders in staat stelt om de interne- en externe logistiek van hun bedrijven beter op elkaar af te stemmen om zo online consumenten nog beter van dienst te kunnen zijn. Consumenten kunnen in de toekomst met een persoonlijke winkelmand nog makkelijker online winkelen.

 

Bezorgdruk neemt toe

In 2005 kocht iets meer dan 40 procent van de Nederlanders online. Tegenwoordig bestelt volgens het CBS driekwart van de Nederlanders via het web. In 2011 deden tien miljoen Nederlanders bijna 78 miljoen online bestellingen, een stijging van 13 procent ten opzichte van 2010. Voor 2012 liggen de prognoses voor het aantal bestellingen rond de 85 miljoen. Niet al deze bestellingen zijn fysieke producten, denk bijvoorbeeld aan vakanties, reizen en telefoonabonnementen. Toch zal ongeveer de helft van het totaal aantal online aankopen (circa 35 miljoen bestellingen) ergens in Nederland bezorgd moeten worden. Dat zijn dan al gauw 700.000 pakketten per week. De bezorgdruk neemt flink toe.

 

Voor verschillende bestellingen bij verschillende webwinkels moet iedere keer weer een nieuw account aan worden gemaakt. Dat moet volgens iLogical beter kunnen. “Je zou een online winkelmand van de ene naar de andere webwinkel mee moeten kunnen nemen”, aldus hoogleraar Kees Jan Roodbergen van Rijksuniversiteit Groningen en mede initiator. “De samengestelde bezorging moet dan op de tijd en plaats die de consument het beste uitkomt plaatsvinden.”

 

De straat in 2014

Volgens Roodbergen, die kartrekker is van het Dinalogproject  Cross-Chain order fulfillment coordination for internet Sales zien de straten er in 2014 heel anders uit, met minder bezorgtrucks. “De bezorgers hebben efficiëntere routes, samengestelde bestellingen per route én weten welke producten retour genomen moeten worden. De consument kan met één mandje alle online boodschappen doen, in één keer afrekenen en zelf beslissen wanneer de bestellingen worden bezorgd.”

Het initiatief heeft al een groot aantal partners achter zich weten te scharen waar onder Beurtvaartadres, CB Logistics, Centric IT, DHL Supply Chain, Districon, PostNL en ScanYours.com.

 

Lees ook: Ieder-voor-zich-houding verdwijnt bij webwinkellogistiek

Reageer op dit artikel