nieuws

Oraties Vis en Roodbergen: ‘Sprookje en verleiding

Supply chain

Een sprookje over de makken van e-commerce en social media als verleidingsstrategie om product concessies te doen. Dit kwam voorbij in de dubbele oratie van het echtpaar Prof. Iris Vis en Prof. Kees Jan Roodbergen op 8 november in het Academiegebouw van Rijksuniversiteit Groningen.

Oraties Vis en Roodbergen: ‘Sprookje en verleiding
Oraties Vis en Roodbergen: Sprookje en verleiding

Vis en Roodbergen, in het dagelijks leven een echtpaar, maakten begin dit jaar samen de stap naar Groningen om aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG beiden een baan als hoogleraar te accepteren.

 

Echtpaar

In de korte laudatio voorafgaand aan de oraties vertelde decaan Harry Garretsen dat het nog nooit is voorkomen dan een echtpaar beide als hoogleraar in hetzelfde vakgebied is benoemd. Met de onderwerpen Industrial Engineering (Vis) en Kwantitatieve Logistiek (Roodbergen) is de hele productieketen afgedekt. Vis en Roodbergen hebben al zeven gezamenlijke publicaties op hun naam staan. Garretsen: "Ze zijn jong en goede docenten. Daarbij beschikken ze over een groot internationaal onderzoeksnetwerk. Samen zijn ze betrokken bij Topsector Logistiek en hebben 1 miljoen subsidie aangevraagd voor een onderzoek (red. Cross Chain orderfulfillment) bij Dinalog. Dat komt de zichtbaarheid van Groningen ten goede."

 

Social media als verleidingsstrategie

"Door de kracht van social media kan de klant in alle fases van het productontwerp worden betrokken, van het genereren van ideeën en het testen van prototypen tot het geven van feedback", luidt  een passage uit de oratie van Iris Vis, die tot de verbeelding spreekt. "Het inzetten van social media als mogelijke strategie om klanten te verleiden om concessies te doen op specifieke producteigenschappen of op de levertijden gaat een stap verder", vervolgt Vis haar verhaal. "Een redelijk nieuw concept is stimuleren van groepsgewijs kopen door klanten. Door op deze wijze klanten slim te sturen via social media lijken we deels terug te kunnen keren naar productieconcepten die vroeger succesvol waren."

 

Synchromodaal transportnetwerk

Vis wil met haar oratie duidelijk maken dat een belangrijk doel bij het aanbieden van producten en diensten is om de klant te verleiden om betrouwbare producten en diensten af te nemen die het resultaat zijn van efficiënte en economisch gezonde processen. "Door het volgen van de geschetste onderzoeksstappen in mijn oratie, kan een synchromodaal transportnetwerk worden ontwikkeld waardoor transport betrouwbaarder, sneller, goedkoper en flexibeler wordt. De uitdaging is om methoden te vinden die de verschillende puzzelstukken zoals economische overwegingen, wiskundige technieken, beschikbaarheid van data en wensen van klanten, op de juiste manier met elkaar verbinden", aldus Vis.

 

Sprookje

Roodbergen vertelt in zijn oratie een sprookje over Chantal die gaat winkelen in Kleurstad. Onderweg komt zij allerlei rare hobbels tegen tijdens het shoppen zoals het eerst als klant moeten registreren om iets te kunnen kopen. In iedere volgende winkel wordt ze geconfronteerd met weer een ander registratiesysteem. Roodbergen: "Vreemd verhaal? Nee. Zo gaat het iedere dag bij e-commerce. Iedere webwinkel heeft zijn eigen digitale winkelwagentje. En voor iedere webwinkel moet je een nieuw account aanmaken. Veel webwinkels werken vanuit een enkel distributiecentrum. Het versturen van pakketjes gaat niet met de eerste vervoerder die bij het distributiecentrum langskomt, maar met een vaste vervoerder die contractueel bij dat distributiecentrum of bij die webwinkel hoort. En als het pakketje eenmaal bij het huis van de klant aankomt, is het maar te hopen dat de klant thuis is, anders moet de bezorger later nog eens terugkomen."

 

Open ICT platform

Roodbergen wil toe naar een open netwerkstructuur, een open ICT platform waar alle webwinkels op in kunnen prikken. "Een logistieke taal waarmee iedereen informatie en goederen kan uitwisselen." Voor grote bedrijven levert de open netwerkstructuur volgens Roodbergen legio kansen. "Door een juist beleid kunnen via de open netwerkstructuur precies die activiteiten worden aangetrokken die het bedrijf graag zou willen uitvoeren. Deelactiviteiten die nu in het kader van een groot uitbestedingscontract tegen verlies worden uitgevoerd, kunnen achterwege blijven, want die worden vanzelf door andere partijen opgevangen. Iedere partij kan zich dus richten op haar sterke punten en de beste routes.

Ook startende webwinkels kunnen aan haken bij deze soepel lopende logistieke machine waardoor ze meteen kwaliteit kunnen leveren."

 

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels