blog

Hoe macro-optimalisatie supply chain processen kan verbeteren

Supply chain 539

Overleven betekent niet alleen reageren op verandering, maar ook bereid zijn om een nieuw supply chain-model te omarmen. Een model dat afhankelijk is van samenwerking en medewerking. Denk niet meer micro, maar macro.

Hoe macro-optimalisatie supply chain processen kan verbeteren

Videotheek Blockbuster had in de jaren 90 60.000 mensen in dienst in 9.000 winkels in de VS. Toen het koopgedrag van consumenten veranderde, veranderde Blockbuster niet mee. In 2010 was de franchise failliet. Het evenwicht tussen vraag en aanbod verandert constant, en wanneer bedrijven niet blijven vernieuwen, lopen ze het risico de volgende Blockbuster te worden.

Gevolgen supply chain

Wat betekent dit voor de supply chain-sector? Verouderde supply chain-modellen voldoen meestal niet meer aan de behoeften van klanten. Nieuwe concurrenten willen maar al te graag het marktaandeel van ‘stilstaande’ bedrijven overnemen. Overleven betekent niet alleen reageren op verandering, maar ook bereid zijn om een nieuw supply chain-model te omarmen. Een model dat afhankelijk is van samenwerking en medewerking. Denk niet meer micro, maar macro.

Veranderende klantverwachting

Het Amazon-effect heeft de klantverwachtingen over de snelheid en zichtbaarheid van goederen tijdens het vervoer volledig verstoord. De vraag naar levering op dezelfde dag stijgt dagelijks. Bedrijven moeten zich aanpassen aan de vraag door hun supply chain-processen te veranderen om goederen sneller te kunnen leveren. Dat is een uitdaging, vooral bij schommelingen in beschikbare capaciteit. Hoe kunnen organisaties veelvoorkomende obstakels voor snelle levering overwinnen? Eenvoudig gezegd: macro-optimalisatie.

Macro-optimalisatie

Macro-optimalisatie betekent het beoordelen van optimalisatiemogelijkheden die via meerdere netwerken beschikbaar zijn. Om dit te doen, hebben organisaties twee zaken nodig:

·         Een Global Trade Network waarmee bedrijven toegang hebben tot een grotere groep van andere verzenders, handelspartners, vervoerders, expediteurs, etc.

·         Eén multifunctionele omgeving voor het verzamelen van gegevens.

De effectiviteit van traditionele micro-optimalisatie is beperkt, omdat het inherent gekoppeld is aan de bestellingen, tarieven en capaciteit van de vervoerder. Hoe sterk de optimalisatie ook is, er is altijd een specifiek gedeelte van de zendingen niet geoptimaliseerd, omdat er een limiet is voor het aantal mogelijkheden voor consolidatie en retourvrachten in één netwerk.

 

Lees ook
Innovatie jaagt vraag supply chain professionals aan

 

Bij micro-optimalisatie zien we bij klanten gemiddeld een 4-10 procent suboptimale output. Macro-optimalisatie gebruikt die 4-10 procent en helpt bedrijven nieuwe mogelijkheden te vinden bij partners binnen het Global Trade Network, en stimuleert het delen van hulpmiddelen om het rendement op investeringen te verbeteren.

Praktijkvoorbeeld: verzenders delen capaciteit

Capaciteitsbeperkingen kunnen een dagelijks probleem voor verzenders zijn. In een markt die wordt gekenmerkt door capaciteitsbeperking, zullen meerdere verzenders elkaar onbedoeld, maar effectief overbieden voor minder dan een vrachtwagenlading. De ‘winnende’ verzender betaalt uiteindelijk te veel, en de vervoerder heeft een gedeeltelijk lege vrachtwagen.

 

Vijf lessen uit Future of Supply Chain onderzoek

 

Macro-optimalisatie biedt verzenders de mogelijkheid om capaciteit te delen voor LTL-ladingen en bij retourvrachten. Als een verzender bijvoorbeeld altijd vracht naar Venlo vervoert, maar nooit een retourzending heeft, zou een andere verzender die lege capaciteit van de retourvracht kunnen benutten in plaats van een tweede vervoerder in te schakelen voor transport in dezelfde richting. Beide verzenders kunnen mogelijk geld besparen, en de vervoerder heeft geen lege vrachtwagen.

Praktijkvoorbeeld: zones overslaan

Een groep kleine pakketvervoerders in een grote stad kan macro-optimalisatie gebruiken om kleine pakketvrachten te bundelen. Verzenders kunnen tijd en geld besparen door zones over te slaan (‘skipping’) en de zendingen direct in het pakketvervoerdersnetwerk te lossen op een punt dat veel dichter bij de klant ligt.

 

Minimaliseren supply chain risico’s belangrijk in 2017

 

Dit is niet mogelijk als elke verzender in zijn eigen silo blijft werken. Organisaties moeten zich goed voorbereiden op de veranderingen in de supply chain, anders lopen ze het risico om de volgende Blockbuster te worden.

Auteur: Doug Surrett is Chief Product Strategist bij BluJay Solutions

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels