blog

Supply chain optimaliseren? Let op de kleintjes

Supply chain

Goedkoper, sneller en efficiënter; productiebedrijven staan constant onder druk om de concurrentie voor te blijven. Aan deze eisen voldoen? Optimaliseer de supply chain.

Supply chain optimaliseren? Let op de kleintjes

Inkopers zijn voortdurend op zoek naar onderdelen met een lagere prijs en consolidatie van leveranciers. De meeste bedrijven kiezen ervoor om te focussen op de grootste en belangrijkste leveranciers. Dat is ergens begrijpelijk; pas als er sprake is van grote inkoophoeveelheden wordt het interessant om actief de relaties met leveranciers te onderhouden.

Voor onderdelen die in kleinere hoeveelheden worden afgenomen vinden ze het vaak niet de moeite waard. Toch zit er juist in deze zogeheten “staart” van het inkoopportfolio een enorme besparingspotentie.

Voorraden

Ter vergelijking: tien tot twintig procent van de onderdelen die het minst vaak worden ingekocht, zijn al gauw verantwoordelijk voor zestig tot zeventig procent van de uren die worden besteed aan inkoop.

 

Voorraad is business voorraad: logistieke
voorraad bestaat niet

 

Dat komt bijvoorbeeld doordat er geen vaste afspraken zijn met leveranciers, voorraden niet op peil worden gehouden of omdat werknemers niet weten waar ze deze kunnen bestellen. Zo zit de besparingspotentie niet alleen in het bedingen van een betere prijs, maar vooral in het garanderen van beschikbaarheid en het inrichten van logistieke processen.

Optimaliseren supply chain

Hoe kunnen bedrijven hun supply chain het beste optimaliseren? Dit betreft twee componenten. Wanneer het de supply chain van onderdelen voor het onderhoud van de machines betreft (MRO: Maintenaince, Repair en Operations), vormt de beschikbaarheid van producten een kritiek punt.

 

Inkoop maakt plaats voor supply chain

 

1 manier om de supply chain van MRO te optimaliseren, is door bevoorrading te monitoren, zodat er altijd zicht is op welke materialen op voorraad zijn en welke nog besteld moeten worden. Daarnaast is het zinvol om magazijnen efficiënt in te richten, zodat materialen gemakkelijk vindbaar zijn voor monteurs en de inventarisatie van voorraden minder tijd kost.

 

Wanneer het de supply chain van onderdelen van het eindproduct betreft (BOM: Bill of Material), is het van belang dat inzichtelijk wordt gemaakt wat er nodig is om een product te fabriceren en waar deze onderdelen worden afgenomen. Juist de laagwaardige componenten van een product behoeven veel handmatige handelingen om ze te vinden en bestellen. Wanneer duidelijk is waar, welke producten worden afgenomen, is het eenvoudiger te beoordelen bij welke leveranciers de producent zijn materiaal het beste kan afnemen. Dit betreft niet alleen de prijs, maar ook de kwaliteit en levertijd van het product.

Tijdbesparing

Juist op de inkoop van laagwaardigere producten zijn kostenbesparingen te realiseren onder andere door het bedingen van een betere prijs, beschikbaarheid van materialen te verbeteren en voorraadhoogtes te optimaliseren. Mijn advies? Geef de “staart” van het inkoopportfolio uit handen aan een serviceprovider. De serviceprovider specialiseert zich in dit onderdeel van de supply chain, terwijl de organisatie zich kan blijven focussen op de belangrijkste leveranciers en producten.

Auteur: Marc van de Ven is Director Operations bij MAG45

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels