blog

Voorraden delen? Dat vraagt om data alignment!

Supply chain 2074

Steeds meer bedrijven bieden hun consumenten opties voor levering. CoolBlue biedt vandaag besteld, vanavond geleverd. In de bouw geldt vandaag besteld morgen tussen 7 en 9 uur afgeleverd op de bouwplaats. Consumenten verwachten precisie-logistiek en compleet in een keer leveren. Afspraak is afspraak. We betalen er immers voor. Dat vraagt steeds meer van het voorraadbeheer. Een blog van Walther Ploos van Amstel.

Voorraden delen? Dat vraagt om data alignment!

Onderdeel van de afspraak met de consument is een complete levering van de bestelling. De kunst is om precies de juiste voorraad op de juiste plek te krijgen. Dat is niet eenvoudig. Wat je nu ziet, is dat retailers in een omnichannel-omgeving voorraden van hot naar her slepen en hun winkelvoorraad kannibaliseren terwijl de magazijnen verder vol lopen. Retailers beheersen de voorraad niet vanuit een integraal perspectief.

Onvoorspelbare voorraad

De schommelingen in de vraag in de webwinkels zijn groter dan in de traditionele winkels. De voorspelbaarheid is slechter. Complex is het als nieuwe, en misschien wel eenmalige, consumenten online ook nog eens met de meest populaire producten aan de haal gaan. Bovendien, wie heeft er inzicht in de voorraden die nog van consumenten terugkomen over 2 of 3 weken?

Ordercompleetheid

De webwinkel van Albert Heijn speelt het voorraadbeheer op Champions League niveau. Hun ordercompleetheid is extreem hoog, zo’n 98 procent. Dat betekent, met gemiddeld 70 orderregels per order, dat de voorraadbeschikbaarheid op artikelniveau ver boven de 99,9 procent moet zijn. Dat vereist een nauwkeurige en frequente planning, besturing en transparantie van alle voorraden in het logistieke netwerk; waar zit de voorraad, wat is de actuele vraag en wat wordt de vraag in de komende dagen of zelfs uren. En, nog belangrijker, moeten we de vraag actief gaan bijsturen en welke klanten geven we dan voorrang? Dat moet je niet een keer per week doen, maar elke minuut van de dag en nacht. Het gaat om het regisseren van de vraag en aanbod met ‘sales and operations planning’. De voorraden ontstaan als je dat niet goed doet.

Samenwerking in keten

Om een compleet assortiment snel te kunnen bieden kiezen veel webwinkels ervoor om samen te werken met leveranciers die vanuit hun voorraad, cross dock of direct, aan consumenten leveren. Een voorbeeld daarvan is het Plaza model van Bol.com. Hierbij heeft de webwinkel geen risico van voorraden en retouren. Hier kunnen ‘concurrenten’ producten aanbieden die Bol.com zelf ook aanbiedt. Bol.com geeft haar partners zo toegang tot een afzetmarkt van ruim 3,5 miljoen consumenten.

Data alignment

Bij online verkopen, waar topsnelheid en on time-in full-no error-no contact de norm zijn, is ‘real time data alignment’ in het netwerk van vele partners een voorwaarde voor een goede klantervaring. Standaarden om steeds meer informatie over verkopen, voorraden en retouren efficiënt met steeds meer partners te kunnen uitwisselen zijn een voorwaarde bij voorraadbeheer. De G1-standaarden voor het delen van informatie zijn bekend. Toch gebruiken veel leveranciers ze nog niet. Bol.com en Amazon verplichten hun leveranciers de standaardbarcodes te gebruiken, elektronisch te bestellen en te factureren en relevante productinformatie door te geven. Amazon kan anders nooit een 1 miljard verschillende producten aanbieden.

Zelf doen of uitbesteden

Slim navigeren, natuurlijk samen met de leveranciers, is een kritieke succesfactor als een bedrijf in meerdere distributiekanalen verkoopt. Dat is toch een ‘vak apart’ waar veel kennis wordt gevraagd. Zo’n vak apart leent zich misschien juist voor uitbesteding: coordination-as-a-service (CAAS). De vraag is of voorraadbeheer eigenlijk nog wel een kerncompetentie is voor individuele bedrijven. Het antwoord op die vraag is vaak: neen!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels