blog

Zo implementeer je data driven cultuur met een Geckoboard

Supply chain

Growth hacking is momenteel de trend onder de geavanceerde en succesvolle data driven e-commerce en digitale bedrijven wereldwijd. De naam is enkele jaren geleden in Silicon Valley bedachts. Growth hacking is een techniek en cultuur die jonge, innovatieve bedrijven gebruiken om zonder al te veel marketing budget pijlsnel te groeien. De technieken die deze jonge bedrijven dan uitvinden worden ‘growth hacks’ genoemd. Een Geckoboard is zo’n uitvinding. Roy Lenders vertelt hoe het werkt.

Zo implementeer je data driven cultuur met een Geckoboard
Roy Lenders

Ik heb deze week toevallig iemand bij mijn eigen bedrijf aangenomen die de functie ‘growth hacker’ heeft. Het zijn vaak mensen die sterke kennis van ICT combineren met ondernemerschap en internet marketing kennis.
Toen ik laatst met een mede ondernemer in de e-commerce wereld met elkaar wat tips en tricks aan het uitwisselen was (deze medeondernemer had in 12 maanden tijd een bedrijf met vele miljoenen euro’s omzet en inmiddels circa 10 medewerkers uit de grond gestampt), viel me één leuke growth hack op die ik jullie niet wil onthouden. Deze growth hack ben ik deze week ook in het eigen bedrijf aan het implementeren.

Real-time allerlei KPI’s weergegeven

Iedere ondernemer dan wel manager wil natuurlijk zijn personeel stimuleren om focus te hebben op de KPI’s van het bedrijf. Je wilt eigenlijk naar een data driven cultuur. Mensen die het resultaat van hun werk meteen terug zien in de KPI’s van het bedrijf. Uiteraard kun je dan fancy en dure business intelligence oplossingen implementeren. Maar die helpen niet met de cultuur verandering. En vaak betaal je licentiekosten per gebruiker en dat weerhoudt vaak ook de implementatie van dat soort oplossingen naar het voltallige personeel toe.

Nee, een laagdrempelige en goedkope oplossing om naar een data driven mindset en cultuur te gaan is de implementatie van een zogenaamd Geckoboard. Bij de meer geavanceerde e-commerce bedrijven zie je tegenwoordig van die tv’s aan de muur hangen waarop live en real-time allerlei KPI’s en cijfers weergegeven worden. Bij de receptie van Coolblue in Rotterdam hangt bijvoorbeeld een scherm waarop het aantal zendingen wordt weergegeven dat die dag de deur uit is gegaan. De technologie om dit te realiseren heet Geckoboard. Geckoboard is een online cloud oplossing die het mogelijk maakt om data uit verschillende systemen te halen en als mooie grafische Widgets op verschillende devices te laten zien. Bijvoorbeeld door het Geckoboard via een Google Chromebox live  te verbinden met een tv-scherm. De Google Chromebox heeft dan bijvoorbeeld via wifi real-time connectie met de Geckoboard Cloud service, kan altijd aan blijven staan en levert het HD dashboard van Geckoboard naar het tv scherm toe. Via Geckoboard kun je zelf samenstellen welke KPI’s je precies wilt laten zien op het scherm. Geckoboard biedt standaard integraties met circa 100 veel voorkomende systemen en biedt daarnaast de mogelijkheden om snel en makkelijk met allerlei andere systemen te koppelen.

Toepassing Geckoboard

Hieronder visueel hoe een dergelijk Geckoboard eruit kan zien. Geckoboard ondersteunt circa 10 verschillende widgets (van grafieken, aantallen, tekst tot en met de Gecko-meter).

Datadriven

Zoals verteld ben ik een dergelijk Geckoboard nu aan het installeren voor in de kantoorruimte van Digital Operating Models, mijn e-commerce bedrijf. Eigenlijk om continue inzicht te hebben in het reilen en zeilen van onze e-commerce operatie, zonder op allerlei verschillende systemen te hoeven inloggen, en tegelijkertijd zo een ‘high-performance’ team te bouwen. Zo laten wij roulerend twee dashboards zien op het tv scherm:

  • Dashboard 1 bevat de real-time financiële en operationele cijfers van de e-commerce operatie. Zo hebben we hiervoor de volgende connecties gerealiseerd:
    • Via een koppeling met ons Magento platform halen we cijfers als de dagomzet, weekomzet, maandomzet en trailing 30-dagen omzet (in alle gevallen vergeleken met de vorige periode).
    • Tevens halen we via de Magento koppeling het aantal orders van vandaag en het aantal reeds ‘verzonden’ orders binnen.
    • Via een koppeling met Pingdom halen we real-time de ‘uptime’ van onze websites binnen en tevens de gemiddelde snelheid van de website (voor onze gebruikers) zodat we snel zien als er technisch iets mis is dan wel als we weer eens last hebben van DDOS-aanvallen dan wel andere robots die en masse op onze website afkomen.
  • Dashboard 2 bevat de real-time koppeling met Google Analytics en Adwords. Daar laten we het aantal bezoekers voor al onze websites zien, de Bounce Rate (het percentage bezoekers dat na het zien van 1 pagina op onze website afhaakt) en tevens onze conversie ratio (het aantal bezoekers dat een bestelling pleegt). Via Adwords laten we dingen als aantal clicks, click ratio, conversie ratio, gemiddelde CPC etcetera zien.

Elke manager of ondernemer zal nu zeggen ‘wow, wat gaaf’. Dat is zeker zo en het kost ook vrijwel niets. Voor circa EUR 1000,- (kosten tv, Google Chromebox en abonnement op Geckoboard cloud dienst) en een paar uurtjes werk ben je klaar. En als je de volgende keer een rondleiding bij je afdeling of bedrijf geeft, zal iedereen verbaasd zijn hoe cool en geavanceerd je bezig bent met zo’n Geckoboard.

Lees alle artikelen uit de serie Supply Chain Trendwatch, een samenwerking tussen Fontys Hogescholen en Districon Management Consultants..

Auteur: Roy Lenders, lector Supply Chain bij Fontys Hogescholen, Associate Partner bij Districon Management Consultants en eigenaar van e-commerce bedrijf Digital Operating Models (onder andere www.topvitamins.nl).

Reageer op dit artikel