blog

Logistieke software is hopeloos ouderwets

Supply chain

Mijn zoon ergert zich aan lege schappen in de winkels. “De software die in winkels gebruikt wordt, is niet meer van deze tijd.” De discussie thuis aan de eettafel kwam toen wel goed los.

Logistieke software is hopeloos ouderwets

Het voorraadbeheer van een supermarkt is enigszins bij mijn zoon bekend. Hij heeft een paar jaar in een supermarkt gewerkt en weet hoe bestellingen worden gedaan. Daarnaast is hij zelf actief in het maken van software voor de evenementensector. Ook daar programmeert hij zelf webbased software omdat bestaande ontwikkelsoftware niet goed genoeg is. U begrijpt, hij is nogal kritisch over automatisering. Oh ja, hij heeft als overbrugging ook nog een jaartje in een magazijn gewerkt en heeft zijn reachtruckdiploma. In het uur dat volgde tijdens het avondeten werd 37 jaar logistieke ervaring gekoppeld aan de frisse kijk van een 21-jarige entrepreneur.

Waar gaat het om? Dynamische voorraadsystemen passen tegenwoordig redelijk snel hun voorspellingen aan naar aanleiding van recente realisatie. In de blog van Peter Lakeman worden nieuwe technieken aangekondigd, echter altijd met ‘single source information usage’. Met andere woorden: moderne software analyseert verkopen en past direct inkoopsuggesties aan. In andere sectoren wordt ook steeds vaker een interactieve link gelegd met vooruitkijkende applicaties. Denk daarbij aan weersverwachtingen die gekoppeld worden aan het afnamegedrag per klantgroep. Zo kun je, meer betrouwbaar voorspellingen doen over het koopgedrag van de consument. Ik weet dat een verkoper ook zijn voorspelling kan doen, maar in veel bedrijven heeft men de ervaring dat die altijd erg optimistisch zijn. De mogelijkheden zijn bijna onbeperkt; door interactief data uit te wisselen kan veel sneller worden geschakeld, en wordt de voorspelbaarheid van afname groter. Voordelen? Minder voorraad, minder lege schappen en hogere service.

Uitwisseling van data

Mijn zoon ziet ook mogelijkheden op tal van andere logistieke deelgebieden. Transportmanagement en  productie kunnen ook, door dynamische uitwisseling van data, veel meer direct vanuit de keten worden aangestuurd. Er wordt tenslotte wel al gesproken over het voorspellen van files en routesystemen om daar al rekening mee te houden. Dus zijn boodschap is eigenlijk: kijk niet slim en snel achterom maar kijk vooruit samen met anderen. De techniek is er!

Als ik constateer dat hij eigenlijk wel een punt heeft en er inderdaad geen software is die dat nu echt geavanceerd mogelijk maakt, waarom is dat er dan nog niet? Hessel Visser geeft in zijn blog van oktober 2013 al een mooi overzicht van wijzigingen op de ERP-markt. Maar is het eigenlijk wel wenselijk? Worden processen dan juist niet zenuwachtig en grillig? Ja dat wel , maar alleen als we niet in processen denken en met verschillende batchgroottes blijven werken. Als alle informatie aan het einde van de keten direct door het hele proces objectief wordt gedeeld en inkomsten op basis van ketenprestatie wordt verdeeld, kan het mogelijk zijn. Continue interactief delen van informatie vanuit tal van informatiebronnen is de toekomst. De vraag is alleen wanneer beginnen we er eens mee?

Betrek nieuwe generaties erbij

Automatisering ondersteunt mensen in hun beslissingen. Die ondersteuning kan veel en veel beter, maar dan moet die benadering echt anders en zou je andere generaties, die anders denken, erbij moeten betrekken. De beslissingen die mensen dan nog moeten nemen, hangen weer af van het vertrouwen in data en ondersteuning. Is dat objectief en neutraal, dan kunnen ketens gaan werken. Tot die tijd gebruiken we software die suboptimalisatie stimuleert en achterom kijkt.

En toen was het tijd voor de afwas en de koffie. Ik denk dat er nog wel meer van dit soort gesprekken zullen volgen. Herkent u ze…?

Reageer op dit artikel