blog

Alibaba: 20 miljoen pakketten per dag

Supply chain

Alibaba wil naar de beurs; de kranten stonden er vol van. Voordat ik inschrijf op de aankoop van een aandeel, natuurlijk eerst even de prospectus gelezen. Wow, wat een onderneming! En dan het pakketvolume dat door orders op de webshop platforms van Alibaba wordt gegenereerd: 5 miljard in 2013, dat zijn er 20 miljoen per dag! Ter vergelijking: In Nederland zitten we op een niveau van 750.000 pakketten per dag. Wat is er in China aan de hand op het gebied van e-commerce, wat is Alibaba voor een onderneming?

Alibaba: 20 miljoen pakketten per dag

Over de zeer sterke groei van e-commerce in China is Alibaba in z’n toelichting heel simpel: De offline retailstructuur van China is sterk onderontwikkeld in vergelijking met VS en andere grote westerse landen: Per hoofd van de bevolking hebben landen als UK, Japan, Duitsland en VS 2 tot 4 keer zoveel winkel vierkante meters. Doet me denken aan uitzonderlijke groei van mobiele telefonie in Afrika door de beperkte beschikbaarheid van een vast netwerk.

 

Alibaba vergelijkbaar met Amazon?

Nee, zeker niet. Alibaba koopt niet voor eigen rekening en risico producten in. Wel zijn ze goed vergelijkbaar met eBay. Alibaba organiseert ‘alleen maar’ platforms waarop producenten en retailers hun producten kunnen verkopen. En in dat organiseren van webshop “plaza”s zijn ze zeer succesvol. De belangrijkste platforms zijn: www.alibaba.com (voor B-2-B transacties), www.taobao.com en www.tmall.com (vergelijkbaar met Marktplaats in Nederland). In Nederland kun je kopen via http://nl.aliexpress.com . Levertijden zijn met luchtvracht (kosten ca. $ 20-25) tussen 5-10 dagen. Gratis verzending kan, maar dan is de levertijd 15-26 dagen. Nog niet veel Nederlanders zullen daar al actief gebruik van maken, maar KLM/Airfrance-cargo heeft in Q4 2013 al gemerkt dat de e-commerce stromen tussen Europa en China heftig op gang komen.

Succesvol, grote winstmarge; board van 28 personen

Financieel is Alibaba uitermate winstgevend. Ze maakte in de eerste negen maanden van het laatste fiscale jaar 2,9 miljard dollar winst op een omzet van bijna 6,5 miljard. De omzet van alibaba wordt in grote mate bepaald door advertentie- en commissie inkomsten. De bestuurlijke structuur is heel compact: 28 personen vormen samen de “Alibaba partnership”. Eén opmerkelijke aandeelhouder: Yahoo met 23% van de aandelen, waarvoor ze in 2005 een miljard dollar betaalden. Hun aandeel is nu naar verwachting 10 miljard dollar waard.

Aandeel Alibaba kopen?

Eh, ik kijk de kat nog even uit de boom. Maar waarom eigenlijk? Dat zal meer te maken hebben dat ik niet zo’n ‘first mover’ ben. Want Alibaba: volgens mij is het geen hype, maar het begin van een nog veel grotere ontwikkeling. Enerzijds ‘regionaal’ in China (het is me nogal een regio) en anderzijds internationaal. Op logistiek gebied gaat er mega veel bewegen: letterlijk en figuurlijk. Gaat u een aandeel Alibaba kopen? Lees meer op Logistiek Link.

Reageer op dit artikel