blog

Toptien mondiale supply chain rampen 1985 – 2005

Supply chain

Op de eerste mooie lentedag van het jaar ging het hard met het witbier op de terrassen in Utrecht. Al om 16 uur werd in het café, waar ik was, het laatste witbiertje getapt, en moesten de klanten overstappen op pils. Jammer van de misgelopen marge, terwijl de klanten hun witbiertje moesten missen. Gelukkig maakte de zon op het terras veel goed!

Toptien mondiale supply chain rampen 1985 – 2005
Klik op de afbeelding voor een vergroting

Goed voorspellen en plannen is een van de meest lastige onderdelen in de supply chain, zeker nu de klantvraag (en het klimaat …) steeds grilliger wordt. Gelukkig worden bedrijven steeds meer bedreven om samen met ketenpartners betere voorspellingen te maken en hun productieproces en distributiesysteem flexibel in te richten. Haperingen in de supply chain kunnen zo beperkt blijven, behalve als het bedrijf in een omvangrijk logistiek veranderings- of uitbreidingsproces zit. Als de logistieke vraag grillig en de supply chain onbetrouwbaar is, kunnen de grootste supply chain rampen ontstaan. Om dit te illustreren heeft het Amerikaanse Supply Chain Digest onlangs de tien grootste supply chain rampen van de afgelopen 20 jaar op een rij gezet.

 

De weinig benijdbare nummer 1 positie wordt ingenomen door FoxMeyer Drugs. Nooit van gehoord, zult u zeggen, maar het bedrijf was in 1995 met een omzet van $ 5 miljard de nummer 2 op de Amerikaanse markt. Een jaar later was het bedrijf echter failliet.. Wat was er gebeurd? Het bedrijf was een ambitieus supply chain verbeterproject gestart, waarin een nieuwe ERP pakket werd geïnstalleerd en geïnvesteerd werd in een state-of-the-art gemechaniseerd warehouse. Dit ging helemaal mis: de software in het warehouse viel om de haverklap stil, waardoor incomplete orders werden verstuurd. Uiteraard gingen klanten klagen en moesten tientallen miljoenen dollars extra distributiekosten worden gemaakt. Dit werd nog erger doordat FoxMeyer met lagere marktprijzen werkte waarin de verwachte supply chain voordelen al waren verwerkt.

 

Bij de nummer 2 General Motors waren er problemen met de nieuwe robots. Deze robots spoten niet de auto’s maar elkaar onder de lak, waardoor de geplande productie ver onder de maat bleef. Uiteindelijk had General Motors met al het geld dat verloren werd in die tijd zowel Toyota als Nissan kunnen kopen … De nummer 3 van de lijst is de websupermarkt WebVan, die enorme gemechaniseerde warehouses van $ 25-30 miljoen neerzette terwijl de vraag er alleen in potentie was. Het marktvolume werd bij lange na niet gerealiseerd, en de internet zeepbel maakte zo weer een slachtoffer. De nummer 6, Toys R Us, kon Kerst 1999 de voor 10 december bestelde orders niet op tijd uitleveren. Uiteindelijk werd 2 dagen voor Kerst naar alle klanten een e-mail uitgestuurd dat het speelgoed pas in het nieuwe jaar zou arriveren …

 

Het recept voor een supply chain ramp lijkt zo te liggen in een problematische supply chain keten gecombineerd met een onvoorspelbare marktvraag. Gelukkig lijkt het bedrijven de laatste jaren meer en meer te lukken deze ongelukkige combinatie te vermijden: de laatste top-10 supply chain ramp stamt uit 2001.

Reageer op dit artikel