artikel

Crossborder e-commerce vereist effectieve logistiek

Supply chain Premium 1706

Crossborder e-commerce vereist effectieve logistiek

De omzet van webshops groeit razendsnel. Op één terrein laten veel webwinkels echter nog kansen liggen: crossborder verkopen. Wie met zijn webshop effectief grensoverschrijdend wil verkopen, doet er goed aan om de handen ineen te slaan met e-fulfilmentbedrijven. Waarom is goede crossborder logistics – logistiek kan immers een grote onderscheidende factor zijn – zo belangrijk bij e-commerce? Waarop moet je letten bij het vermijden van valkuilen?

Nederlanders zijn handelaren die over de hele wereld actief zijn, maar opvallend genoeg geldt dit niet zozeer voor webshops. Het aantal Nederlandse internationaal actieve én succesvolle webshops is beperkt. In een recente blog van PostNL werden enkele bedrijven genoemd die het wel goed doen: Bax-shop, The Sting en Bakker.com. Twinkle voegt daaraan met de Cross Border top 30 2017 onder andere Leapp, Flinders, Smartphonehoesjes en VidaXL aan toe. Bol.com staat in die lijst op plek 24, met een groeipercentage van 50 procent. Ongetwijfeld zijn er meer bedrijven, maar volgens blogauteur Ronald Metselaar zijn veel webshops té voorzichtig. Ze willen hun zaakjes goed op orde hebben en dat beperkt de groei. Ook spelen niet alle webshops in op waar internationale consumenten en bedrijven naar op zoek zijn: informatie en service waaraan ze in het land waarin ze wonen en werken gewend zijn.

Waarom is crossborder e-commerce zo belangrijk?

Crossborder e-commerce biedt in veel gevallen een kans om de omzet sterk te laten groeien. Is in Nederland de markt verzadigd, dan liggen er misschien wel mogelijkheden over de grens. Op dit moment is slechts 15 procent van al het e-commerce verkeer in Nederland internationaal. DHL onderzocht de groeicijfers en deed een voorspelling voor de jaren tot 2020. De logistiek dienstverlener en e-fulfilmentpartij voorziet een jaarlijkse groei van 25 procent voor crossborder retailvolumes. DHL verwacht dat crossborder e-commerce tot 2020 tweemaal zo snel zal groeien als binnenlandse verkopen. 20 procent van alle crossborder e-commerce aankopen heeft een waarde van omgerekend 161 euro of meer. Online verkopen naar het buitenland leiden gemiddeld tot een verkoopstijging van 10 procent.

 

 

Lees ook:
Logistieke structuur crossborder nog lang niet klip en klaar

Voorwaarden crossborder verkopen

Om succesvol te zijn en te blijven in crossborder verkopen moeten webshops aan een aantal voorwaarden voldoen. Uitbaters van webshops moeten zich om succesvol te zijn met name realiseren dat elk land een aparte afzetmarkt is met zijn eigen unieke eigenaardigheden, waaronder logistiek. Een consument wil shoppen op de voor hem vertrouwde manier; dit vergroot de conversiegraad. Het betaalproces is een belangrijk onderdeel van het inspelen op de consumentwensen. Biedt de betaalmethoden aan die bekend zijn in het betreffende land. iDeal is in Nederland geaccepteerd, maar in bijvoorbeeld Duitsland zijn overschrijvingen heel normaal, evenals PayPal.

Online verkoop in buitenland leidt tot 10 procent meer omzet

Locatie in het land van verkoop

Werken vanuit één locatie (in Nederland) kan bij de start van crossborder e-commerce een optie zijn, bijvoorbeeld voor leveringen in nabijgelegen landen. Ook is door partnerships met logistieke partijen in het buitenland een groter gebied te bestrijken. De e-commerceonderneming die echt succesvol wil zijn in het buitenland, kiest voor één of meerdere vestigingen in de gekozen landen. Leapp, dat tweedehands Apple-producten verkoopt, maakte deze keuze en rolt nu in Duitsland een keten winkels uit. De buitenlandse vestiging, hetzij een winkel, hetzij een verkoopkantoor, kan ondersteuning bieden in de vorm van een klantenservicepunt, een extra voorraadlocatie of een verzamelpunt voor retouren.

Crossborder e-commerce in vijf stappen

DHL deed onderzoek naar de stappen die webshops of retailers zouden moeten zetten, als ze succesvol willen zijn in het verkopen over de grens via een online platform. De volgende vijf stappen moeten volgens de logistiek dienstverlener deel uitmaken van dit traject:

  • Bepalen doelgroep, unieke eigenschappen van verkoper en beschikbare middelen
  • Kennis hebben van lokale voorkeuren en regelgeving
  • Aanpassen van het te verkopen aanbod aan de lokale markt (selectie en passende omschrijving)
  • Selecteren/inrichten van een passend fulfilmentproces
  • Aanbieden van ‘premium’ leveropties aan bestaande verzendmogelijkheden.

 

 

Soepel verzendproces vereist data-integratie

Een logistieke voorwaarde voor crossborder verkopen is dat het verzendproces soepel moet verlopen. Achter de schermen betekent dit dat klantgegevens, verkopen, voorraadhoogte, voorraadlocatie, levertijden, verzend- en aflevergegevens met elkaar verbonden dienen te zijn. Ofwel, data-integratie. Iemand die iets wil bestellen, moet immers een afweging kunnen maken. De beloofde levering moet daarnaast op tijd op de gewenste locatie arriveren. Het met IT-tools aan elkaar knopen van alle data is niet bepaald eenvoudig, al was het maar omdat standaarden soms ontbreken, data accuraat dient te zijn en producten in de e-commercewereld niet altijd van dezelfde leverancier komen. Dit vereist dan het importeren van gegevens van een andere partij, afwijkende levertijden, eventueel zelfs het ompakken in andere verpakkingen en het toevoegen van passende documentatie. Diverse webshopplatforms en IT-leveranciers bieden portals aan en zijn in staat tot het helpen koppelen van data.

 

 

Lees ook
Webwinkelvakdagen 2018: Retouren en crossborder aandachtspunten webshops

 

Aflevereigenaardigheden per land

Het aan elkaar koppelen van gegevens is belangrijk, maar het is minstens zo belangrijk dat data te vertalen is naar de adresgegevens zoals die gebruikelijk zijn in het land van aflevering. Elk land kent zijn eigen postcode-indeling en niet elk gebouw is toegankelijk voor een postbode of pakketleverancier. Is het veld met adres- en postcodedata dat de koper invult, afgestemd op de indeling in zijn of haar land? Is deze data op de gewenste wijze in de database te verwerken? Weet de vervoerder hoe de pakketten afgeleverd moeten worden? Webshops die e-fulfilmentbedrijven inschakelen moeten met deze partners in overleg over dit onderwerp.

Verpakkingen

In een soepel verzendproces speelt ook de verpakking van een item een belangrijke rol. Elk land kan eigen regels hebben voor een zending. Wat dient er minimaal op de verpakking of verzenddoos te staan? Is de informatie goed leesbaar en te scannen? Hierover goed nadenken kan drempels in het aflevertraject wegnemen en de kans op vertraging op weg naar de tevreden consument reduceren.

 

Belastingveranderingen bieden kansen

Roy Lenders

Roy Lenders

Belastingveranderingen die de Europese Unie wil doorvoeren kunnen Europese webwinkels, logistiek dienstverleners, vastgoedbedrijven en handelaren grote kansen bieden. Amerikaanse en Aziatische webwinkels genieten nu volgens Roy Lenders soms 35 procent voordeel ten opzichte van Europese e-commerce partijen. Lenders is eigenaar van Digital Operating Models en parttime lector Supply Chain bij Fontys Hogescholen. De webwinkels betalen minder tot geen belasting en profiteren van oude postale afspraken. “Nu deze voordelen deels verdwijnen zullen de Amerikaanse en Aziatische webwinkels in Europa dc’s moeten openen. In deze magazijnen komen vooral de kleinere of goedkopere artikelen te liggen, producten waarvoor deze niet-EU webwinkels nu geen tot vrijwel geen BTW dan wel verzendkosten kwijt zijn.”

Lenders deed binnen het ‘Shopping Tomorrow’-kader en met een expertgroep onderzoek naar de impact van import, belasting en export regelgeving op de goederenstromen van internationale e-commercebedrijven. Nederland en Tsjechië zouden vooraan staan om te profiteren van de veranderingen, als deze binnen enkele jaren effectief zijn. Lenders: “Meer magazijnen zullen nodig zijn. Er liggen ook kansen voor last-mile partijen. En EU-partijen zullen weer beter kunnen concurreren op productgroepen waar Europese webwinkels het moeilijk hadden ten opzichte van niet-EU partijen, denk bijvoorbeeld aan telefoonhoesjes.”

Roy Lenders is een de topdocenten die een college geeft tijdens de Collegereeks E-Logistics.

Obstakels bij leveringen

Uit onderzoek van Pitney Bowes blijkt dat veel obstakels bij crossborder verkopen gerelateerd zijn aan het onderdeel ‘leveringen’. In het onderzoek uit 2014 blijken verzendkosten (68 %), aanvullende leveringskosten zoals douanekosten en belastingen (58 %) en te lange levertijden (42 %) de drie dominante factoren te zijn voor het wel plaatsen van artikelen in het winkelwagentje, maar het uiteindelijk niet afrekenen ervan. Ook spelen twijfels over het retourproces en bijhorende kosten een rol bij het uiteindelijk niet kiezen voor crossborder aankopen. Voor webshops die in het crossborder aanbieden van producten kansen zien om te groeien, zijn dit aspecten om rekening mee te houden. Een duidelijk proces én inzicht in kosten verhoogt uiteindelijk de conversiegraad.

 

 

In 6 colleges naar succesvolle logistiek voor uw webwinkel

Een succesvolle webwinkel staat of valt met goede logistiek. Maar hoe pakt u dit aan?

Collegereeks E-Logistics van Nyenrode Business Universiteit en Logistiek Academy biedt handvatten waarmee u meteen in de praktijk aan de slag kunt. U leert hoe u E-logistics in uw bedrijf inricht, uitvoert, bewaakt én meetbaar maakt.

Download de brochure voor alle informatie: https://goo.gl/Z3dybw

 

 

Duidelijkheid bij retouren

Duidelijkheid verschaffen over wat de koper kan verwachten, kan drempels wegnemen. Geef aan wat de consument per stap in het proces kan verwachten. Bij retourprocessen is dit extreem belangrijk. Zorg voor een geolied proces en probeer consumenten te begeleiden. Geef een koper vertrouwen door middel van een lange retourperiode. Dit leidt overigens gemiddeld tot minder retouren. De lange periode wekt vertrouwen, iets wat een goed retourproces ook doet. De koper kan terugkomen. Laat de koper het artikel dat hij of zij wil terugsturen ook aanmelden. Dit geeft inzicht in welk artikel er wanneer en in welke staat retour komt.
Het retour laten sturen van artikelen is eenvoudiger te maken door de hulp in te schakelen van een partner, eventueel een e-fulfilmentbedrijf, die zendingen kan bundelen in het land van de koper en gebundeld retour laten gaan. Dit bespaart kosten bij een gelijkblijvende of betere servicebeleving.

Vragen beantwoorden

Een doortimmerd logistiek proces is een voorwaarde voor crossborder webshopsucces. De grote vraag die daarbij opdoemt is, evenals bij het afhandelen van retouren, of het verzend- en het logistieke proces in handen moeten zijn van de webshop zelf of van een fulfilmentpartner. En geldt dit voor een deel van het assortiment of voor het hele assortiment? Wie is effectiever in het afhandelen van de logistiek en de verzending? Zijn er kostenplaatjes te maken? Wie neemt het voortouw bij de klantenservice als er iets misgaat bij de levering of als het product een defect heeft? Een soepele taakverdeling en afwikkeling bij crossborder handelen is noodzakelijk, al was het maar omdat er een continue prijsdruk is op verzendkosten en artikelen. Europa zet overigens druk op de kosten voor crossborder zendingen. Deze zouden onvoldoende transparant zijn, soms onnodig hoog en voor consumenten niet te begrijpen. Verlaging of eenduidige tarieven zouden crossborder e-commerce nog interessanter kunnen maken.

 

E-fulfilment voor Chinese consumentenCrossborder Nic. Oud

Een e-fulfilmentbedrijf dat heel bewust inspeelt op de kansen van crossborder e-commerce is Nic. Oud. Het bedrijf is in 2017 gestart met het verzorgen van logistieke webshopactiviteiten voor Chinese consumenten. De onderneming werkt hierbij samen met Sinolink Express. Zendingen dienen, willen ze aan de eisen van de Chinese overheid voldoen, binnen tien werkdagen te worden geleverd op de afleverlocatie. Crossborder e-commerce in China is booming, stelt Nic. Oud. Ook bij PostNL zijn ze die mening toegedaan. Het zijn vooral kwaliteitsproducten die in de spotlight staan van de Chinese kopers. De e-fulfilmentonderneming werpt zich vooral op als consolidatiepartner, met activiteiten als opslag, consolidatie, verzendklaar maken van goederen, verpakkingen in orde maken, labelling en exportdocumentatie. Middlewaresoftware zorgt voor afstemming tussen de onderneming, de Nederlandse douane, de webshop en verzendpartijen.

Reageer op dit artikel