artikel

Retourplaza maakt van retouren winstmakers

Supply chain 1770

Een opmerkelijke opmars voor een opmerkelijk bedrijf. De start up voor retourartikelen & restvoorraden combineert margeverbetering, logistieke efficiency en duurzaamheid. Meer en meer grote partijen sluiten zich aan bij Retourplaza. Het buitenland lonkt.

Retourplaza maakt van retouren winstmakers

Iemand die niets met logistiek heeft, (tot voor kort) wordt uitgeroepen tot Logistiek Talent van het Jaar. Het gebeurde Jan Minnee (30) eind maart. De mede-oprichter van Retourplaza won de gelijknamige verkiezing, een initiatief van Vlm.

Onderscheidend concept

Een opmerkelijke prestatie die de oprichter van de start up te danken heeft aan een minstens zo opmerkelijk idee. Volgens de jury een fantastisch, onderscheidend concept. Niet alleen voor het bedrijf, maar voor de hele bedrijfstak.

Slimme software als basis

Het idee achter Retourplaza is simpel: Het e-commerce platform geeft retour gestuurde artikelen van webwinkels een tweede, online kans door het middels bijzondere software individueel te presenteren aan de consument. Eventuele gebreken worden zichtbaar getoond.

Zolderkamer ontgroeid

Retourplaza heeft een eigen kantoor in Amsterdam. Bij het bedrijf werken 10 mensen. De start up wordt dagelijks geleid door Jan Minnee. Minnee won half maart de prijs Logistiek Talent van het Jaar. De medeoprichters Gerbrand en Patrick zijn actief met onder andere sales, financiën, juridische zaken, HR en strategie.

 

 

Dit voorkomt dat artikelen tegen dumpprijzen worden verhandeld of erger nog; bij het afval terecht komen. “En dat gebeurt helaas vaker dan je denkt”, claimt Minnee. Uit Duits onderzoek in 2016 onder 850 webshops blijkt dat 21% van de zendingen beschadigde verpakking of artikel heeft.  44 procent daar van kan niet meer “als nieuw” worden verkocht.

Retouren problematiek

Duurzaamheid was dan ook een belangrijke drijfveer voor hem en zijn compagnons (zie kader) om een concept te ontwikkelen die die verspilling moet tegengaan. Mijn compagnons en ik kwamen via de partijhandel in aanraking met retouren. Tijdens de oriënterende gesprekken met webwinkels en logistieke dienstverleners hoorden we heel vaak dat retouren een groot probleem is voor webshops. Dat was een te groot probleem om niets mee te doen.” Minnee zegde medio 2015 zijn baan als commercieel manager bij vervoersbedrijf de Waterbus in Rotterdam op om zich volledig te kunnen focussen op het concept dat snel vorm kreeg.

Zo werkt Retourplaza

Ruim anderhalf jaar later heeft de zoon van een botenbouwer de wind vol in de zeilen. Een aantal grote bedrijven is ingestapt, waaronder Bol.com, Bouwmaat en Otto. Maar waarom? En hoe werkt Retourplaza precies? Volgens Minnee ligt de kracht in het “unieke”. Retourplaza geeft retour gestuurde producten door de e-commerce klant een tweede leven. Retouren geven operationele handeling en dus kosten waar webshops niet op zitten te wachten.

 

Lees ook
Retouren: winnen met waarde en slim proces

 

Maar wel iets mee moeten omdat retouren, naast service en bereikbaarheid, een belangrijk onderscheidend vermogen is, aldus Minnee.  Webshops zijn daar niet altijd even goed op ingericht en met de oprukkende e-commerce (Nederlandse consumenten hebben vorig jaar voor ruim 20 miljard euro aankopen gedaan bij webwinkels. Dat is een stijging van 23 procent ten opzichte van het jaar ervoor) stijgt ook het aantal retouren, en dus het aantal afwijkingen.

Ieder artikel afzonderlijk aanbieden

Alle producten die afwijken, dat kan zijn ontbrekende verpakking of gebruiksaanwijzing, een deukje of een kras, pakt het bedrijf beet. Retourplaza beoordeelt het product, fotografeert het mankement en biedt het vervolgens online weer aan aan de consument.

Buitenlandse expansie

Hoewel het bedrijf pas sinds 2016 actief is, zijn er al buitenlandse plannen. “We bereiden ons voor om te kunnen leveren in het buitenland; in eerste instantie België en Duitsland. Daarnaast werken we hard om het Retourplaza model open te zetten voor webshops in Nederland en het buitenland.” Dat doet het bedrijf stap voor stap. De eerste stap is de ‘grading software’ bij een grote logistieke dienstverlener in het buitenland te implementeren om te versnellen en inzichtelijker maken van het retourproces en best volgende fase voor dat artikel.”

 

De beoordeling gebeurt via een softwaresysteem waardoor de waardebepaling (‘grading’ proces) gestandaardiseerd is en niet afhankelijk is van de beoordelende individu. De kern is dat de start up ieder artikel afzonderlijk weer kan aanbieden zichtbaar met de afwijking. “Zo weet de consument wat die koopt en is die bereid daar de bijpassende prijs voor te betalen dat hoort bij dat artikel. Dat proces hebben wij volledig geautomatiseerd door middel van slimme algoritmes en processen zodat wij de webwinkels kunnen ontzorgen, zowel logistiek als commercieel.”

Winstpunten

De grote winst voor de webwinkels is volgens Minnee geen handlingkosten meer en beperking van retourkosten. Duurzaamheid is een ander pluspunt: “Een groot aantal retourproducten wordt nu weggegooid omdat de handlingskosten te hoog zijn. Een ander traject is verkopen voor dumpprijzen aan opkopers. “We verdelen de opbrengst in een bepaalde verhouding waardoor we (webshop en Retourplaza red.) een wederzijds belang hebben voor die maximale waarde.”

Samenwerking met PostNL

Retourplaza werkt sinds het begin samen met PostNL. De start up maakt gebruik van het fulfilment dc van PostNL in Houten, maar is ook gewoon klant. Alle retour gestuurde producten worden na beoordeling met de Retourplaza Grading+ app vervolgens via het WMS van PostNL opgeslagen in het 10.000 m2 tellende dc en gepickt (handscanners) wanneer nodig. Ruim anderhalf jaar later is Retourplaza nu ook zo ver dat dit proces ‘in house’ bij webshops gevoerd kan worden. “De partners kunnen kiezen hoe ver ze ontzorgd willen worden.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels