artikel

De combinatie online-offline

Supply chain Premium 397

De combinatie online-offline

Online en offline waren gedurende 10 tot 15 jaar niet bepaald echte vrienden. Inmiddels lijkt dat te veranderen. Stenen winkels die niet over een webshop beschikken worden niet serieus genomen. Andersom is dit nog niet het geval, maar enkele bekende webshops hebben in de laatste paar jaar wel degelijk enkele of soms zelfs diverse winkels geopend.
Het ene model zou het andere versterken.

Sponsored content door OGZ (Organisatie Groep Zuid)

Verbeteren van replenishment proces

De combinatie online-offline biedt enorm veel kansen, maar hoe hiervan de vruchten te plukken is nog weinigen echt duidelijk. Heldere strategieën zijn er weinig, de nadruk lijkt vooral te liggen op het verzamelen van zoveel mogelijk data en het doen van proeven. Privacyregels kunnen een belemmering vormen voor bedrijven om heel gericht persoonlijke aanbiedingen te doen aan consumenten. Deze regels zijn in het Verenigd Koninkrijk en de VS soepeler dan in de EU. Indien een retailer de kans krijgt om in de offline of online shop gegevens te verzamelen van de consument, dan kan het de moeite lonen om gericht producten naar voren te brengen bij de klant. Is de retailer in staat deze gegevens te verzamelen, dan kan dat ook het replenishment proces verbeteren. Een goed replenishment systeem zorgt ervoor dat artikelen in de juiste hoeveelheden op het juiste moment op de juiste plaats zijn. Het heeft daarvoor koppelingen nodig met
een ERP, met voorraadmanagement software en er zijn interfaces nodig met systemen van toeleveranciers en afnemers. De data kan uiteraard via de ERP-koppelingen lopen. Sowieso helpt het retailers en producenten wanneer er meer en sneller zicht is op welke trends er zijn of hoe een actie loopt. Heeft de retailer een goede koppeling met het systeem van zijn distributeur of toeleverancier, dan weet hij ook of er voldoende artikelen op voorraad zijn en wanneer hij moet bijbestellen. VMI-platformen, voluit Vendor Management Inventory, kunnen hierbij een enorme help zijn. Deze platformen kunnen salesinkomsten laten stijgen en voorraadkosten laten dalen.

Gebrekkige integratie

Waar mobiele telefoons de ideale tools zijn om het gat tussen online en offline webwinkelen, zijn er nog steeds een paar belangrijke barrières te slechten. Zoals in de bovenstaande alinea is te lezen kunnen VMI-platformen een grote hulp zijn voor bedrijven bij het replenishen van artikelen. Toch maken retailers en toeleveranciers nog relatief vaak gebruik van systemen die niet of nauwelijks met andere systemen kunnen communiceren. Deze zogenaamde silosoftware is één van de noodzakelijk af te breken barrières. Weinig aantrekkelijke winkels, onvoldoende zichtbaarheid van de naam van een winkel en primitieve reclame-uitingen zijn andere oorzaken voor een gebrekkige offline-online integratie.

Laten webwinkels het achterste van hun tong zien?

Offline winkels hebben het niet zelden zwaar in deze tijden waarin steeds meer mensen online shoppen. Betekent dit dat offline winkels het alle slecht doen en webshops juist goed? Niet bepaald. Kritiek op de door webshops naar buiten gebrachte groeicijfers is er voldoende, maar vooral omdat webwinkels niet altijd het achterste van hun tong laten wat betreft winst- en verliescijfers. Hans van Tellingen, schrijver van het boek #WatNouEindeVanWinkels, zegt in een artikel op demorgen.be (half januari 2017) het volgende: ‘De webplayers zijn niet scheutig met informatie over winst. Daar is zelfs bijna nooit sprake van’. Hij deed ook navraag bij de webwinkels. Coolblue zou één pakje per seconde verwerken, Bol.com veertien pakjes. Volgens Van Tellingen zou uit Strabo-onderzoek blijken dat het aandeel online vijf tot zes procent bedraagt. ‘Dat betekent dat zowat 95 procent van alle aankopen nog steeds fysiek in de winkels plaatsvindt.’

E-commerce is wake-up call

Ook de topman van de Belgische investeringsmaatschappij Gimv, Koen Dejonckheere, uit in het artikel op demorgen.be zijn bedenkingen. Koen Dejonckheere in Trends. “E-commerce is meer dan het ontwikkelen van een app en het verdelen van maaltijdboxen met bestelwagentjes. Het zijn complexe processen waarin klassieke bedrijven erg bedreven zijn. E-commerce was voor hen een wake-up call. Zij timmeren nu aan een nieuw distributiemodel, on- en offline. De oorlog gaat beginnen.”

Zorg dat consumenten online gaan praten

Het doel van bedrijven die zowel online als offline actief zijn is om het ene winkelconcept het andere te laten versterken. Bijvoorbeeld door mensen offline zo enthousiast te krijgen voor een winkelconcept, product of dienst dat ze hierover online gaan praten. En andersom. Uit data van ‘engagement labs’ blijkt dat offline gesprekken tweemaal zoveel effect hebben op verkopen als online gesprekken. Bedrijven als Amazon, Tripadvisor, Adidas en Nivea slagen hier goed in. Het aantal face-to-face gesprekken neemt ook niet significant af, ondanks dat mensen veel langer dan jaren geleden naar een scherm kijken. Het aantal online gesprekken neemt daarentegen wel enorm toe. De grootste trend is…

Ben jij benieuwd wat de grootste trend is? Ben jij ook benieuwd naar tips over dit onderwerp? Download dan hier de GRATIS whitepaper “Top trends in e-commerce” van de Webwinkel Vakdagen!

Reageer op dit artikel