artikel

Voorraadbeheer is bepalend voor financieel succes

Supply chain Premium

Voorraadbeheer is bepalend voor financieel succes

Het belang van goed voorraadmanagement is te groot om alleen over te laten aan (supply chain) specialisten. Topmanagers geven hun visie tijdens de Nationale Voorraaddag.

Op het hoogste niveau in de organisatie komen de overwegingen vanuit sales, inkoop en supply chain op tafel. Daar worden knopen gehakt, die de voorraadpositie van een bedrijf sterk beïnvloeden.

De plenaire sessie van de Nationale Voorraaddag op 19 juni brengt drie CFO/CEO’s op het podium, die gaan benadrukken wat zij zien als belangrijke KPI’s ten aanzien van voorraadbeheer.

René Olsthoorn is één van de financieel directeuren, die over dit onderwerp vragen krijgt voorgelegd van René van Rijkevorsel, adjunct-hoofdredacteur van Elsevier tijdens de openingssessie van de Nationale Voorraaddag. Hij is naast CFO van PontMeyer ook verantwoordelijk voor de logistiek. “Ik kijk vooral naar omloopsnelheid, maar daarnaast toch ook regelmatig naar voorraadwaarde in geld en of onze voorraden voldoende courant zijn om onnodige afschrijvingen te voorkomen.”

PontMeyer werkt met 45 vestigingen (drive-in shops waar bouwbedrijven materialen komen afhalen) en met 6 logistieke servicepunten, waar bestellingen worden gepickt en verzonden. Naast veel variatie in de 15.000 SKU’s maakt dat het voorraadbeheer behoorlijk complex.

 

Ghislaine Duymelings (managing director Manutan Benelux) komt vertellen over de spannende tijd waarin het bedrijf verkeerd. De naamsverandering ging gepaard met een cultuuromslag, die muurtjes tussen afdelingen heeft geslecht. “We leggen nu aan klanten uit wat er is veranderd en waarom. Met 40.000 producten willen we bedrijven ontzorgen en waar mogelijk voor hen voorraad beheren op basis van onze kennis en ervaring.”

Niet alle voorraad ligt meer in Den Dolder. Een klant bestelt soms één product dat in Frankrijk op voorraad ligt en één in Nederland. ’s Nachts vindt bundeling plaats tot één pakket. Manutan kan daardoor veel sneller voorraden afbouwen als dat moet.

 

Marinus Ploos van Amstel is CFO van CB Logistics (voorheen Centraal Boekhuis). Ook voor dit bedrijf gaan de veranderingen snel. De dienstverlener – geen eigenaar van de voorraad – werkt aan een nieuwe strategie, die er op gericht is om voorraden voor klanten (boekuitgevers onder andere) te minimaliseren. Hij ziet de voorraadhoudende functie van het bedrijf verminderen, mede dankzij printing-on-demand. “De complexiteit is sterk toegenomen met de service die webwinkels van ons vragen in de boekverzending. We investeren volop in techniek, die daar op aansluit.”

 

.

Reageer op dit artikel