artikel

Perfecte logistiek’ voor omni-channel: vLm-community bezoekt BAS Group

Supply chain

De vLm-community E-commerce Logistiek bezocht BAS Group in Almere op woensdag 19 februari. Hoewel BAS Group als organisatie bij veel Nederlanders niet bekend is, zijn de winkelketens binnen deze groep dat wel met Mycom, Dixons en iCentre. Op online gebied is BAS Group nummer 4 op de Twinkle-top 100, na Ahold, RFS Holland Holding (o.a. Wehkamp) en Zalando. Het thema van het event was: ‘Hoe organiseer je de perfecte supply-chain processen voor een omni-channel retailorganisatie?’.

Perfecte logistiek’ voor omni-channel: vLm-community bezoekt BAS Group

Lub ten Napel, CIO binnen de BAS Group directie, startte het community-event met een presentatie over de ontwikkeling van BAS Group tussen 1996 (het openen van de eerste Mycom-shops) tot vandaag: Een organisatie met 1.300 medewerkers, 198 winkels, 10 webshops en externe kanalen.

Van single-channel naar omni-channel-retailer

De transformatiestappen die het bedrijf maakte tussen 1996 en 2014:

  • Een ontwikkeling die gekenmerkt wordt door het constant aanpassen aan de marktomstandigheden
  • Regelmatige acquisitie van andere organisaties (meest recent iCentre in 2013)
  • Het verbeteren van de dienstverlening naar de klant in combinatie met een doorgaande stroomlijning van de organisatie
  • De transformatie naar ‘e-commerce first’-onderneming in 2006
  • Uitbreiding met een ‘click & collect’-service optie in 2007: Niet alleen thuisaflevering, maar ook afhalen in de winkel

‘High performing IT-systemen’

BAS Group heeft de verschillende IT-systemen tot één samenwerkend systeem getransformeerd, waardoor integratie en samenhang is bereikt tussen het online verkoopkanaal en het kopen in de winkel.

Perfecte logistiek

Ron Versluis, director Logistics & Facilities, maakte in zijn presentatie duidelijk wat ‘perfecte logistiek’ voor BAS Group betekent:

  • Een logistiek proces waarin producent, centraal dc en winkel een rol speelt in de uitlevering (zie figuur 1)
  • Rechtstreekste distributie naar de consument vanuit de producent of groothandel, van artikelen die niet op voorraad zijn in het dc
  • Uitlevering van tussen de 10.000 en 30.000 orderregels per dag; door scannend orderpicken in het dc is er een foutpercentage van 0,3 procent
  • In het centraal dc is er een opleidingsprogramma die alle medewerkers opleidt tot allround medewerkers
  • Een versnelling in de doorlooptijd tussen inslag en uitslag in het centraal dc: Van 24 naar 2 uur
  • Een late cut-off tijd: Voor 23:30 uur besteld is de volgende dag geleverd (op zondag is dit 18:00 uur)
  • Bij Apple reparatie gaat het product binnen 72 uur retour naar de gebruiker

 

Na de inleidingen werd een bezoek gebracht aan het centraal dc. Kenmerkend was de clustering van orderverwerking op basis van de meest optimale verwerkingswijze. Er is dus geen onderscheid in b-2-b- en b-2-c-orders. Buiten de inpakstraten is geen verregaande mechanisatie in het centraal dc.

 

Door naar ‘Ship-From-Store’

Een dynamische afsluiting van de E-commerce Logistiek community-bijeenkomsten is het debat rond een aantal stellingen. Eén van de stellingen was: “BAS Group profileert zichzelf ook als omni-channel bedrijf, maar heeft nog stappen te maken richting Ship-From-Store”. Het logistiek management van BAS Group kon vertellen dat de mogelijkheid om online orders direct vanuit een winkel te kunnen verzenden op zeer korte termijn zal bestaan.

Logistiek Link

Wie zijn de toppers in omni-channel? Praat mee op Logistiek Link!

Reageer op dit artikel