artikel

Servicelevel variëren voor optimale voorraadbeheersing

Supply chain Premium

Servicelevel variëren voor optimale voorraadbeheersing

Op een eenvoudige manier 35 procent procent besparen op je actuele voorraad? Prof. Dr. Ruud Teunter van de Rijksuniversiteit Groningen demonstreerde vorige week tijdens het Dinalog Ontbijtseminar dat dit eigenlijk heel eenvoudig is. Aan de hand van een paar simpele voorbeelden liet hij de mechanismen achter efficiënte voorraadbeheersing zien.

“Een veelgemaakte fout is om het servicelevel te definiëren als het percentage geplaatste orders wat op tijd binnenkomt”, doceerde Ruud Teunter aan de bomvolle zaal met geïnteresseerden. “Dit is niet het servicelevel maar de On Time Supply (OTS). De wereldwijd meest gebruikte definitie van servicelevel is als volgt: ‘het percentage van de klanten dat uit voorraad geleverd kan worden’. We noemen dit ook wel de ‘fill rate’.” Andere maatstaven zijn ook mogelijk en werden door een aantal aanwezigen voorgesteld. Sommigen argumenteerden dat de klant als servicelevel-uitgangspunt voor zoveel uitzonderingen zorgt dat er nauwelijks een model op los is te laten.

 

Doe-het-zelf

Echter, dat de klant centraal moet staan en de fill rate een nuttige maatstaf is, staat volgens Teunters als een paal boven water: “Sowieso voorzien de meeste software pakketten voor voorraadbeheersing in een makkelijke berekening van de fill rate. Maar ook met wat eenvoudige Excel-formules is de fill rate eenvoudig zelf te berekenen.”

 

Wachttijd

Om de ideale fill rate te bepalen, moet je volgens Teunter de volgende vraag stellen: “Hoe erg is het dat een klant wacht? En kun je dat uitleggen? Wat zijn de kosten om een bepaald product op voorraad te houden ten opzichte van een backorder? Wat je ziet is dat veel bedrijven kostbare, dure voorraad op de plank leggen terwijl wachttijd voor een dergelijk product juist vanwege deze criteria goed aan een klant zijn uit te leggen.”

 

Variatie servicegraad

Ongeacht de totale (over het gehele assortiment) servicegraad dat wordt nagestreefd, is het van belang om de servicegraad te variëren over de diverse artikelen. Vanuit die gedachte besprak Teunter een eenvoudige methode om tot de gewenste fill rates en bijbehorende voorraad te komen. Een voorbeeld met drie artikelen liet zien dat een totale servicegraad van 96 procent het beste bereikt kan worden door artikel servicegraden te variëren van 77 tot 99 procent, en dat je op die manier “vrij eenvoudig je voorraadkosten met een derde kan reduceren.”

 

Bekijk hieronder een rekenvoorbeeld of download het Excel-bestand (XLS) om zelf te gebruiken.

 

Ook een Dinalog Ontbijtseminar bijwonen? Er zijn nog plaatsen voor het kosteloze ontbijtseminar Innovatie in de logistiek door Social Media van aanstaande donderdag 7 februari. U kunt zich nog aanmelden via www.dinalog.nl/socialmedia

Reageer op dit artikel