artikel

Logistieke software 2012: van apps tot control towers

Supply chain

Mega-implementaties bij DHL en Walmart. Overnames door Redprairie en van Qurius. Dubbele groeicijfers voor de één, verliezen bij de ander. Apps, cloud en bigdata, een overzicht van het logistieke software-jaar 2012.

Logistieke software 2012: van apps tot control towers

Wat waren de belangrijkste ontwikkelingen?

Apps, apps en nog eens apps, kopte Logistiek.nl afgelopen november bij een artikel over de beurs ICT&Logistiek. Leveranciers van bedrijfssoftware probeerde elkaar op dit evenement af te troeven met hippe, mobiele toepassingen die aansluiten bij de consumentenbeleving op het gebied van smartphones en tablets.

“Wij hebben afgelopen jaar tweehonderd apps ontwikkeld”, pochte topman Chris McClain van SAP op een mobilityseminar in maart van dit jaar. De belangrijkste toepassingsgebieden voor mobility liggen op het gebied van field service, verkoopondersteuning en rapportages.

 

Big data

Doordat iedereen vanuit iedere plek op de wereld voortdurend Twittert, Facebookt en steeds betere toegang krijgt tot bedrijfssystemen, is de hoeveelheid data die we met z’n allen produceren explosief toegenomen. Om hier toch chocola van te maken stoppen IT-leveranciers als IBM en Oracle momenteel veel R&D-dollars in slimme systemen die deze ongestructureerde data omzetten in zinvolle informatie. Blogger Freek Aertsen schreef in mei een interessant artikel over big data.

 

Sales & Operations Planning

Waar bovenstaande trends primair vanuit de IT-markt worden gedreven, zijn er ook trends die voortkomen uit een businessbehoefte. Sales & Operations Planning (S&OP) is er daar één van. Voor productie- en handelsbedrijven is het steeds lastiger om op een winstgevende manier vraag en aanbod op elkaar te laten aansluiten. Gelukkig springen een heleboel softwareleveranciers (Infor, SAP) hier op in door S&OP-systemen uit te brengen die dit forecasten, plannen en afstemmen van supply chain-acties zo goed mogelijk ondersteunen.

 

Cloud

En dan is er natuurlijk nog de cloud, het fenomeen waarbij bedrijven geen eigen serverpark meer aanhouden maar hun software via internet ‘afnemen’ op basis van een pay-per-use-model. De scepsis die hier in het verleden nog tegen bestond is in het jaar afgelopen jaar vrijwel volledig weggeëbd. In de wereld van ERP en WMS is de cloud al behoorlijk gemeengoed geworden, tenminste dat het bestaat, of het al veel wordt toegepast is iets anders. Waar de cloud minder is doorgedrongen is in de wereld voor Transport Management Systemen (TMS) dat nog minder. Maar volgens cloud-goeroe Piet van Vugt van IT-dienstverlener Nobel, zal dit ook snel veranderen, vertelde hij in september tijdens de Cloud Experience.

 

Wat waren de opvallendste overnames?

De opvallendste overname dit jaar kwam uit de hoed van WMS/TMS-leverancier Redprairie, althans van de investeringsmaatschappij die hier achter zit. Vorige maand werd bekend dat Redprairie zijn concullega JDA Software Group zal inlijven, een Amerikaanse club die zelf de afgelopen jaren ook al diverse concurrenten opslokte, zoals Manugistics en i2. Door de overname wordt Redprairie straks een bedrijf dat niet alleen software levert voor de uitvoerende kant van de supply chain, maar ook voor forecasting en planning.

 

Een soortgelijke ontwikkeling als Redprairie wil ook concurrent Kewill wel doormaken, vertelde Jacquie Boast op de Kewill-relatiedag afgelopen maand. In mei dit jaar werd Kewill namelijk overgenomen door Francisco Partners, de investeringsmaatschappij die in 2005 ook Redprairie een geldinjectie gaf.

 

De meest belangwekkende overname in eigen land was afgelopen jaar die van softwarebedrijf Qurius.  Na een zeer onstuimige groei in de eerste tien jaar van deze eeuw met veel overnames, kwam de Microsoft-partner de afgelopen jaren steeds meer in financiële problemen. Na enig tegenstribbelen moest het bedrijf eind december uiteindelijke zijn zelfstandigheid prijsgeven aan de Franse concurrent Prodware.

 

Twee andere grote overnames in 2012 betroffen die van Ariba (inkoopsoftware) door SAP en Intermec (auto ID) door Honeywell. Bijzonder was ook aankondiging van heftruckproducent Jungheinrich dat het per 1 januari 2013 eigenaar wordt van de Duitse WMS-leverancier ISA, waar het in 2009 al een belang van 25% in nam.

 

Wat was de invloed van de crisis?

De economische stagnatie van de afgelopen jaren heeft in de logistieke software-sector (nog) geen grote slachtoffers gemaakt. Grote beursgenoteerde bedrijven als SAP en Manhattan Associates lieten in 2012 zelfs mooie groeicijfers zien. “Dit was ons elfde kwartaal op rij dat we met dubbele cijfers zijn gegroeid”, liet de CFO van SAP Werner Brandt in oktober optekenen. Voor een andere wereldwijde speler, Oracle, daalde de omzet in Europe.

 

Uit onderzoek van IPL Advies dat in september werd gepresenteerd blijkt dat bedrijven langer met hun ERP-systemen doen, gemiddeld 10 jaar waar vroeger 7 jaar gemiddeld was. Door de trend naar cloud is er voor softwareleveranciers ook minder te verdienen aan een nieuwe implementatie.

 

Met de dienstensector rondom logistieke software ging het in 2012 wat minder. Dienstverleners moesten flink op hun kosten letten om nog winstgevend te blijven, schreef AME Research. Ook waren er de nodige fusies en overnames in deze sector.

 

Waren er nog grote projecten?

Een enorme WMS-implementatie betreft die bij DHL, één van de grootste logistieke dienstverleners ter wereld. In januari van dit jaar besloot het bedrijf in alle 220 landen waar het actief is de software van Redprairie te gaan invoeren.

 

Een mooi project dat dit jaar bekend werd gemaakt, is de implementatie van ritplanningssoftware bij ’s wereld grootste retailbedrijf Walmart. Het Bossche softwarebedrijf Quintiq heeft hier de opdracht voor gekregen. Walmart beschikt over 7.500 chauffeurs die jaarlijks 4 miljoen leveringen doen en daarvoor 1,126 miljard kilometer rijden.

 

Een ander Nederlands softwarebedrijf dat een flinke order binnenhaalde was Cordys, het bedrijf van Jan Baan. Deze maakte in oktober bekend dat het een supply chain-platform mag leveren voor Tata Steel. De staalgigant met 80.000 medewerkers wil met de software inspelen op toenemende vraag en kortere doorlooptijden.

 

Wat ook niet oververmeld mag blijven in dit jaaroverzicht is het ambitieuze Cross Chain Control Centers (4C)-project van logistiek topinstituut Dinalog. De gedachte hierbij is om kennis en tools rondom supply chain planning te bundelen in één control tower waarmee vervolgens niet één maar verschillende supply chains van verschillende bedrijven kunnen worden aangestuurd. Science fiction? Nee, begin 2012 werden de eerste werkende voorbeelden gepresenteerd.

 

 

Wat waren de belangrijkste evenementen?

Een groot deel van 2012 stond in het teken van de Logistica. Deze driejaarlijkse beurs in Utrecht met daarin gekoppeld de beurs ICT&Logistiek trok vorige maand 19.500 bezoekers en was daarmee weer het grootste evenement op het gebied van logistieke software.

 

Ook softwareleveranciers zelf kunnen er wat van als het om organiseren van evenementen gaat. Zo waren er in april de altijd goedverzorgde SAP-klantendagen in Maastricht, hield IT-dienstverlener Nobel in september zijn Cloud Experience en had Infor in oktober zijn feestje in Noordwijk aan Zee. Ook het Delftse Exact pakte dit jaar flink uit. Op een spetterend evenement in Ahoy Rotterdam bezorgde het maar liefst 3.500 klanten een fijne dag met een combinatie van entertainment (Victoria Koblenko) en vakinhoudelijke sessies (Hessel Visser).

 

Het Zutphense Slimstock, leverancier van software voor voorraadoptimalisatie, had een luxeprobleem met zijn jaarlijkse klantendag. Het lommerrijke Groot Kievitsdal in Baarn waar het evenement in maart werd gehouden zat tjokvol, er kon geen deelnemer meer bij. “Omdat we onze klantendagen graag op deze mooie locatie willen blijven organiseren, hebben we besloten om volgend jaar een aparte klantendag te houden voor klanten uit het zuiden van het land en België”, zei directeur Eric van Dijk tijdens de pauze van het evenement.

 

En dan waren er ten slotte nog de evenementen van Logistiek.nl zelf: de WMS-dag in april en Logistiek Live in oktober. Bij deze laatste happening konden bezoekers luisteren naar een interessante presentatie van Logistiek Manager van het Jaar Ron Kars en daar een kijkje nemen in de keuken van een aantal logistieke topbedrijven. Hoe dat er aan toeging is  te zien in onderstaande videoregistratie.

Reageer op dit artikel