artikel

Profile krijgt grip op winterbandenlogistiek

Supply chain

Winterbanden, u zult er nu niet mee bezig zijn maar Profile wel. Het rijden op winterbanden is in Nederland de laatste jaren mede door strengere regelgeving in Duitsland explosief gestegen. Om de opslag en registratie van de alsmaar toenemende ‘winterbandenberg’ te verbeteren is Profile Tyrecenter in Barendrecht overgestapt op een barcodeprinteroplossing die een einde heeft gemaakt aan de ‘onbetrouwbare’ en inefficiënte handgeschreven labels.

Profile krijgt grip op winterbandenlogistiek
Profile

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 17 juni 2011.

Gedurende de wisselperiodes van winterbanden (in het voorjaar en de herfst) verwerkt Profile Barendrecht volgens eigen zeggen in zes werkdagen tussen de vijftig à zestig voertuigen per dag, waarvan drie dagen tot tien uur ’s avonds. In totaal komt het neer op zo’n 2500 bandenwissels per periode. Op iedere band wordt een etiket bevestigd met daarop de naam van de klant of leasemaatschappij, de opslaglocatie, de datum en de positie van de banden.

       

Dit laatste is volgens bedrijfsleider Jan Brandsma (foto) van belang, omdat leasemaatschappijen het verplicht stellen dat posities niet gewisseld mogen worden. “Voorheen gebeurde alles handmatig en noteerden we al deze gegevens met een dikke stift. Dit was ten eerste veel werk, maar ook de nauwkeurigheid liet nogal te wensen over, en dat leverde een grote kans op fouten op.” Het wisselen van banden vergt een enorme logistieke efficiency, vooral nu Profile in Barendrecht beschikt over drie verschillende opslaglocaties, waarvan er eentje is gevestigd in Numansdorp. Brandsma: “Alles wordt een week van tevoren al gepland. Daarom is het zo belangrijk dat de opslaglocatie en het kenteken juist zijn genoteerd. Als er één letter verkeerd is of verkeerd gelezen wordt door een slordig handschrift, moeten we 2.500 sets banden nazoeken. Het is in het verleden wel eens voorgekomen dat we met twee man drie uur aan het zoeken zijn geweest. Dan is er dus sprake van wel een heel duur foutje.”

    

Om dit te voorkomen is de stelregel op de Profile vestiging in Barendrecht dat zodra er drie banden van een auto afgehaald zijn, er gelijk een vel met stickers wordt tussen geklemd. “Er mogen dus nooit stapels banden in de werkplaats staan zonder etiketten. Als hier sprake van is dan wordt het werk meteen stilgelegd”, aldus Brandsma.

    

Sterke belijming

Voor het probleem met de handgeschreven labels werd de oplossing gevonden bij een bedrijf dat net als Profile ook actief is als bandenspecialist. Brandsma: “Daar zagen we dat ze gebruik maken van een compacte labelprinter van Toshiba die niet alleen geschikt is voor gebruik in kantoren maar ook in licht industriële omgevingen zoals een garage.” Gekozen werd voor de aanschaf van de Toshiba TEC thermo transferpinter van reseller Graphicall Systems. Deze printer is geschikt voor het printen van speciale autobandenlabels, en de bijbehorende thermo transferlinten zorgen daarnaast voor een hoge afdrukkwaliteit. Deze etiketten hebben als voordeel dat ze beschikken over een sterke belijming waardoor ze, in tegenstelling tot normale etiketten, blijven plakken op de ruwe ondergrond van banden.

      

Een label die uit deze printer rolt heeft een afmeting van 82 bij 138 millimeter, groot genoeg om er alle benodigde informatie op kwijt te kunnen. Brandsma: “Net als op de handgeschreven labels staat op het geprinte etiket de klantnaam en leasemaatschappij, het kenteken van de auto, de wisseldatum, de locatie in het magazijn en de positie van de band op de auto en eventueel het bandformaat. De hoge afdrukkwaliteit van de labels zorgt ervoor dat de gegevens ook op een afstand voor ons duidelijk leesbaar zijn.”

Bijkomend voordeel is dat de printoplossing bij Profile is gekoppeld aan de achterliggende voorraadbeheersoftware. Veertig franchisevestigingen van de bandenspecialist werken met het ERP-pakket Microsoft Axapta (tegenwoordig Microsoft Dynamics.) Deze software staat op een centrale server van het Profile hoofdkantoor in Veenendaal, waar elke vestiging op kan inloggen.

    

Terugverdientijd

Brandsma stelt dat de investering in de printoplossing binnen een jaar is terugverdiend, dankzij onder meer de erg grote tijdsbesparing die bij iedere bandenwissel wordt gerealiseerd. “Een wissel duurt gemiddeld acht minuten, en er staan altijd zeven auto’s in de wacht voor als er eentje niet komt opdagen. Alle gegevens correct en leesbaar op een etiket schrijven kost per etiket al gauw een paar minuten en dat keer vier per auto. Met de explosieve groei van het aantal winterbanden in de laatste drie jaren, zo’n zeshonderd à zevenhonderd sets per jaar in plaats van voorheen honderdvijftig sets, zou ik daar apart een extra kracht voor moeten aanstellen. De koppeling tussen de printers en ons ERP houdt in dat de gegevens op de labels niet meer handmatig ingegeven hoeven te worden. De vestigingen kunnen deze vanuit de centrale ERP-database in Veenendaal direct op de labels printen.

  

ROB.Net

Nog een ander voordeel is, zo benadrukt Brandsma, de koppeling met het zogeheten ROB.Net, een branchecommunicatiesysteem dat leasemaatschappijen en hun toeleveranciers ondersteunt op het gebied van Reparatie, Onderhoud en Banden. “Nieuwe klanten worden ingevoerd in dit systeem, en een verkeerd ingevoerd kenteken geeft meteen een foutmelding, omdat het wordt gecheckt met het chassisnummer. Zo weten we honderd procent zeker dat het klopt.”

  

Andere oplossingen

Volgens de bedrijfsleider van de Profile Tyrecenter vestiging in Barendrecht is er ook gekeken naar andere printoplossingen als bijvoorbeeld een laserprinter. “Dat bleek echter geen optie, omdat er weinig tot geen labels beschikbaar zijn met een belijming die sterk genoeg is voor deze toepassing. En als die al wel verkrijgbaar zouden zijn, tast deze belijming het binnenwerk van de laserprinter dusdanig aan dat dit geen langetermijnoplossing kan zijn.” Ook is er nog gekeken naar een kleinere (voordeliger) printer die ook met kleinere rollen werkt. “Die bleek weer nadelige gevolgen te hebben voor het gebruik van etiketten, omdat deze door de kleine kernen te bol bleven staan na het printen en afnemen.”

  

UITROL OOK IN BELGIË EN LUXEMBURG

In totaal maken nu 53 Profile franchisevestigingen gebruik van de printoplossing van Toshiba TEC. Verdeeld over de vestigingen zijn in totaal tussen 60 tot 65 printers in gebruik, die voor een groot deel via het ERP van Microsoft Dynamics printen. Het succes in Nederland, waar de uitrol nog altijd doorloopt, zal er ook toe leiden dat vestigingen in België en Luxemburg zullen worden benaderd om gebruik te gaan maken van deze printoplossing. “De voorkeur is natuurlijk om alle vestigingen te laten overstappen op deze oplossing, maar ieder filiaal heeft daarin wel een eigen

beslissingsbevoegdheid”, verklaart desgevraagd Rogier Oord, productadviseur bij reseller Graphicall Systems.

 

Dit laat onverlet, zo stelt Jan Brandsma, dat een goed geregisseerde opslag van de alsmaar populairder wordende winterbanden een steeds grotere uitdaging gaat worden voor Profile. “Meer dan tachtig procent van de leasemaatschappijen stelt het rijden met winterbanden inmiddels verplicht. Maar ook het aantal particulieren dat met winterbanden rijdt is fors gegroeid. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de verplichtstelling door Duitsland, maar ook allerlei tests waaruit is gebleken dat het verzekeringstechnisch aantrekkelijk is om het rijden met winterbanden verplicht te stellen.” 

Reageer op dit artikel