artikel

Webshop legt automotivegrossier geen windeieren

Supply chain

De economische crisis heeft een louterend effect gehad op de bedrijfsvoering van Elgersma. De toeleverancier is vier jaar geleden overgestapt op een nieuwe benadering: totale ontzorging voor autodealers. Zij kunnen alle benodigde onderdelen voor hun bedrijf bestellen en betalen via de auto-importeur. Die rekent weer af met Elgersma. Door deze one-stop-shop-benadering is het afzetvolume verdubbeld. Automatisering is ‘key’ hierin geweest.

Webshop legt automotivegrossier geen windeieren
Sybolt Rodenhuis

De economische crisis heeft een louterend effect gehad op de bedrijfsvoering van Elgersma. De toeleverancier is vier jaar geleden overgestapt op een nieuwe benadering: totale ontzorging voor autodealers. Zij kunnen alle benodigde onderdelen voor hun bedrijf bestellen en betalen via de auto-importeur. Die rekent weer af met Elgersma. Door deze one-stop-shop-benadering is het afzetvolume verdubbeld. Automatisering is ‘key’ hierin geweest.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Elgersma   Leverancier/dienstverlener: Unit 4
Plaats: IJsselstein  
Branche: automotive, machine- & apparatenbouw   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Groothandel   Datum ingebruikname:
Productnaam: Agresso Wholesale  

Elgersma is al sinds 1921 toeleverancier voor autodealers voor onderdelen en accessoires. Daarnaast is het bedrijf één van de grootste producenten van kentekenplaten in Nederland. Zo verzorgt het voor auto-importeurs de gehele productie van alle nieuwe kentekenplaten die samen, circa 350.000 stuks per jaar, met het kentekenbewijs dagelijks hun weg door geheel Nederland vinden.

   

Vele jaren leverde het bedrijf uit IJsselstein uitsluitend onderdelen voor de auto, maar vier jaar geleden is gekozen voor een nieuw business model: totale ontzorging voor zowel de autodealer als de importeur. Elgersma ging de complete aftersales van de auto-importeurs op zich nemen. Dit om snel in te kunnen spelen op veranderingen in de markt. In het assortiment werden alle zaken opgenomen die een autodealer gebruikt, dus behalve auto-onderdelen en accessoires ook koffie, thee, verlichting, veiligheidshandschoenen, enzovoort. Autodealers bestellen via een webshop en rekenen direct af bij de auto-importeur die op zijn beurt weer betaalt aan Elgersma.

    

Aftersales uitbesteden
Auto-importeurs werken steeds meer lean & mean. Ze willen processen van de aftersales uitbesteden vanwege de enorme administratie die de pricing en logistiek met zich meebrengen. "Wij hebben hier als handelspartner voor de automotive bij uitstek verstand van en zijn dit er bij gaan doen en zorgen zo voor een complete ontzorging van zowel de dealer als de auto-importeur", zegt directeur Sybolt Rodenhuis (foto) van Elgersma.

    

Drama aan achterkant
Een voorwaarde voor succes is dat de backoffice goed geregeld is. Bij de start van het nieuwe bedrijfsmodel beschikte Elgersma over een webshop die er weliswaar voor de autodealer goed uitzag, maar de achterkant bleek volgens directeur Sybolt Rodenhuis een drama. De integratie met het ERP-systeem voldeed niet, er kwam veel handmatig werk bij kijken. Rodenhuis: "Informatie uit het ERP-systeem halen was onmogelijk en de leverancier had naar mijn idee te weinig slagkracht om de grote verandering in ons business model te ondersteunen met een nieuwe oplossing. Anderhalf jaar geleden zijn we daarom op zoek gegaan naar een ERP-systeem dat en onze omvangrijke logistiek aankon en tevens beschikte over een geïntegreerde webshop."

   

Daarnaast was het belangrijk dat het nieuwe bedrijfssysteem eenvoudig aanpasbaar is aan veranderende omstandigheden. Alles binnen de branche hangt af van het direct kunnen leveren: vandaag besteld, morgen in huis.

     

Ambities
In UNIT4 vond Elgersma een partij die de ambities met Agresso Wholesale kon ondersteunen en ook mee wil denken in een volgende automatiseringsslag in de automotivebranche. Om hiervan echt overtuigd te raken, heeft Elgersma aan UNIT4 gevraagd om een aparte business analyse te maken. "Daaruit bleek dat zij zich echt in ons hadden verdiept. Een aantal voor ons specifieke zaken moest echt anders ingeregeld worden in Agresso Wholesale. Daarbij kwam ook een beetje maatwerk kijken. Het bevestigde mijn gevoel met concrete zaken."

       

Web Solutions
In april 2010 is de implementatie gestart. Het complete logistieke proces van Elgersma is ingeregeld in de ERP-oplossing van UNIT4 en daarnaast zijn via Web Solutions vijftien webshops van de diverse importeurs ingeregeld. Voor de dealer lijkt het alsof de webshop speciaal voor hem is gemaakt, omdat de voorkant geheel in de huisstijl van het merk auto is dat hij verkoopt. Maar de achterkant van de webshops zijn identiek. Bestellingen komen terecht in Agresso Wholesale en zijn direct zichtbaar voor verdere verwerking tot order. Er zijn webshops voor dealers van de automerken Mazda, Kia, Citroën, Mercedes, Nissan, Ford, Peugeot, Renault, FGAN (Fiat, Lancia, Alfa Romeo en Jeep). Die bevatten een specifiek assortiment en tonen de voorraad per product. Daarnaast is door te klikken naar uitgebreide productinformatie op de site van de leverancier, ziet de gebruiker suggesties aanvullend op de producten die hij heeft besteld.

       

Miljoenenomzet
Op 3 januari 2011 is Elgersma live gegaan met Agresso Wholesale. De ingebruikname van het systeem ging goed. De webshops draaiden gelijk prima, zegt Rodenhuis. "We werden overspoeld door orders. Die kwamen goed terecht in Agresso Wholesale voor verdere verwerking. De webshops genereren een miljoenenomzet en we gaan qua omzet verdubbelen ten opzichte van vorig jaar. Of dit te danken is aan de nieuwe opzet van de webshop, kan ik nog niet hard maken maar ik vermoed van wel."

  

Sybolt Rodenhuis is enthousiast over zijn ERP-systeem en heeft al plannen voor de volgende automatiseringsslag. "Eerst gaan we onze huidige installatie optimaliseren en dwingende afspraken maken met leveranciers van ons assortiment om dit ook te stroomlijnen. Daarnaast komen er koppelingen met de systemen van andere leveranciers om drop shipment mogelijk te maken. Dit houdt in dat dealers producten kunnen bestellen die wij niet op voorraad hebben maar van andere partijen komen. De orders schieten dan direct in de systemen van deze leveranciers. In 2012 willen we onze backoffice compleet op orde hebben."

    

Loyaliteitsprogramma
Behalve aan dealers levert Elgersma ook producten aan derden via specifieke websites. Bijvoorbeeld het loyaliteitsprogramma Rentepunten van ING bevat producten die bij Elgersma vandaan komen. Bestellingen komen ook terecht in Agresso Wholesale. "We zorgen er altijd voor dat producten die we via derden aanbieden niet conflicteren met het aanbod van onze autodealers", licht Sybolt Rodenhuis toe. "Soms betrekken we zelfs dealers bij acties van derden, door de actie: haal af bij uw dealer."

     

De automotivebranche kenmerkt zich door een traditionele fabrikant-dealer relatie. Die staat echter fors onder druk vanwege het feit dat steeds meer autofabrikanten zich concentreren op hun corebusiness: auto’s maken. Aftersales besteden ze helemaal uit. "De dealer moet hier wel mee om kunnen gaan. Hij moet zijn toegevoegde waarde continu aantonen, anders gaat de consument zijn auto ergens anders bestellen of onderdelen via internet aanschaffen", vertelt Rodenhuis. "Vandaar dat wij in hebben gezet op het ontzorgconcept zodat de dealer zich geen zorgen hoeft te maken over de leveringen. Hij kan dan meer tijd besteden aan klantenbinding."

       

Levert Elgersma ook aan internetshops die auto-onderdelen verkopen?
Sybolt Rodenhuis: "Ja, daar leveren we ook aan. Wij spinnen met ons concept dus garen bij alle initiatieven. Maar straks in 2015 zal de automarkt verzadigd zijn en moeten we rekening houden met een krimp. Ons concept is dankzij onze automatisering met Agresso Wholesale zo geregeld dat we mee kunnen gaan met deze verandering."

Reageer op dit artikel