artikel

Software biedt logistieke opties voor webshop

Supply chain

Thuis moeten blijven om een pakje in ontvangst te nemen. Een vervelende bijkomstigheid van het vele online shoppen. DeliveryMatch bedacht slimme software zodat in webshops logistieke keuzemogelijkheden krijgen.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 11 februari 2011.

DeliveryMatch is opgericht door de logistieke adviesbureaus Simtrec (Roland Slegers) en E-sharp (Nando van Essen), en door Ship-itSmarter.com (Pieter Nijman en Peter Paul van Oosterhout), experts in supply chain IT.

 

Waarom is DeliveryMatch nodig?

“Consumenten willen de actuele voorraad kunnen zien tijdens het bestellen en voor de bezorging kunnen kiezen uit afleveropties, zoals afleverdag en tijdstip. Uit onderzoek van Ruigrok NetPanel, dat in opdracht van Simtrec, E-sharp en Thuiswinkel.org is uitgevoerd, blijkt dat 36 procent van de online kopers meer gaat bestellen wanneer de bezorgservice bij de individuele wensen aansluit. Voor DeliveryMatch het argument om webshophouders te overtuigen van het belang van de logistieke organisatie achter hun webwinkel. De onlinekoper wil vooral betrouwbare logistiek en kunnen kiezen uit afleveropties. Slechts 41 procent vindt het belangrijk dat de zending binnen 24 uur op de stoep staat. Dat betekent dat er ruimte is voor andere verzend- en afhaalmethodes.” 

 

Wat kunnen webshops met jullie product?

“Meerdere afleveropties betekent meer complexiteit in de afhandeling van de order. Met de software van ShipitSmarter wordt het mogelijk om afleverserviceniveaus aan verschillende vervoerders te koppelen, waaruit de consument een keuze maakt. Het is een standaard IT-platform waarmee de afhandeling van afleveropties kan worden gefaciliteerd. Op het moment dat de order is bevestigd volgt gelijk een opdracht voor de vervoerder. Als gekozen wordt voor dag-tijdvak-levering dan wordt ook de beschikbare capaciteit bij de e-fulfilment partner en distributeur via interfaces gecheckt.”

  

Welke voordelen biedt de software nog meer?

“De DeliveryMatch-software biedt ook tools voor invoice-matching, tarievenbeheer en rapportage. De webshop maakt zelf de afspraken met logistiek dienstverleners. Een standaard verbinding met DeliveryMatch moet ervoor zorgen dat de afleveropties en -tarieven online worden weergegeven zonder dat er een aanpassing in de eigen webshop-IT hoeft te worden gedaan. Het is een interface waardoor connectiviteit mogelijk is met alle vervoerders en afhaalpunten, inclusief de taken die daaruit voortkomen, zoals het voormelden, label-aansturing en track & trace in de webshopomgeving. Ook kunnen er koppelingen worden gemaakt met WMS- en ordersystemen.

   

Onze klant is de webshop. Deze betaalt eenmalige interfacekosten en een vergoeding per transactie. ShipitSmarter is al een grote partij voor transport visibility, zowel inkomend als uitgaand. Connectiviteit is een van hun kerncompententies en zij hebben dat al met meer dan 300 vervoerders in Europa. Die ervaring zorgt voor een snelle opstart. Met onze software willen we een logistieke marktplaats faciliteren en zorgen voor een vliegwieleffect.”

 

ONLINE KOPEN EN LOGISTIEKE KEUZES

• 9 tot 10 miljoen Nederlanders kopen online

• Gebrek aan vertrouwen, verzendkosten en ‘het thuis moeten blijven’ zijn drempels voor consumenten

• 90 procent wil zien of het artikel op voorraad is

• 86 procent wil afleverdag en -moment kiezen

• Voor het aflevertijdvak geldt: hoe specifieker hoe beter, maximaal twee uur

• 70 procent wil dat het artikel ’s avonds of zaterdagochtend wordt bezorgd

• Niet thuis? Keuze uit bezorging buren, afhaalpunt of alternatief adres

Bron: Ruigrok NetPanel E-commerce & Logistiek – 2009 

 

Reageer op dit artikel