artikel

Peter van der Poel: Kostenplaatje onder de loep nemen

Supply chain

Wat maakt de keten van badkamerproducten bijzonder? Voor welke uitdagingen staan de partijen in deze supply chain? In de serie ‘De Keten van …’ kijken supply chain managers vanuit hun positie naar achteren en naar voren in de keten. Dit keer: Peter van der Poel van Sealskin.

Peter van der Poel: Kostenplaatje onder de loep nemen
Peter van der Poel

Peter van der Poel (37)

 

Functie: Manager logistiek & kwaliteit en lid van het MT bij Sealskin in Waalwijk

 

Opleiding: HBO Technische Bedrijfskunde (Heerlen) en kopcursus HBO Logistiek Management (Rotterdam), Apics-studie CPIM (in 1997)

 

Loopbaan: Vanaf 1996 -werkzaam in de logistiek, eerst bij HSO als ERP–consultant, later in diverse consultancyfuncties. In 2006 begonnen bij Sealskin in de huidige functie

  

Inspiratiebron: "De dagelijkse logistieke praktijk en het centraal stellen van onze klanten (ook intern) en consumenten. Verder heb ik veel aan netwerkorganisaties, zoals VLM, EVO en IMCC. Daar kun je kennis uitwisselen en kennissen opdoen. Van netwerkbijeenkomsten steek je altijd wel wat op. Voor mij is dat een goede tijdsinvestering."

 

Typisch voor deze keten

“Eigenlijk hebben wij te maken met meerdere ketens. We leveren baden, douchecabines, whirlpools, maar ook douchegordijnen en badmatjes aan zowel de grote bouwmarkten als aan de vakhandel en installatiebedrijven. Beide kanalen bedienen we op een andere manier, ook logistiek gezien. Bij de bouwmarkten zijn het meer de kleine producten, die we via onze logistiek dienstverlener per regio bedienen. Voor de vakhandel is service een belangrijk item met waar nodig speciaal transport en zo weinig mogelijk overslag om schade te voorkomen. Actieproducten zien we het hele jaar door. Vooral bij de bouwmarkten neemt dat toe. We proberen dat over een wat langere periode in te plannen, omdat een aantal producten een langere levertijd heeft. Bij de vakhandel gaat het meer om maatwerkacties, zoals bijvoorbeeld een whirlpoolactie of een speciale glasbehandeling voor douchecabines.”

 

Ketenregie en beïnvloeders

“Wij werken rechtstreeks met de retail, dus zonder groothandel. Daarin zijn we bijzonder en hebben we niet te maken met een extra schakel. De regie in de keten ligt vooral bij de retailers. De markt, en dan met name in het Doe-het-zelf kanaal is harder geworden. Meer gericht op prijs en minder op relatie, zoals in het verleden. Dat vereist dat we in de logistiek efficiënter moeten werken, maar we moeten tegelijkertijd wel rekening houden met wensen en eisen van klanten, zoals het aanmelden van leveringen, value added logistics activiteiten, leverdagen en -momenten. De levertijd van onze douchecabines, baden en whirlpools is redelijk kort en staat ook niet zo onder druk. Mensen gaan vaak eerst verbouwen en hebben daarna pas onze producten nodig. We hanteren vaste routedagen waarbij klanten 2 maal per week beleverd kunnen worden.”

 

Uitdagingen aanvoerkant

“We ontwikkelen onze producten zelf. De productie vindt grotendeels plaats bij toeleveranciers. Voor een deel heel dichtbij, een deel in West-Europa, een deel in Oost-Europa, maar ook in het Verre Oosten. Het Verre Oosten is interessant als het gaat om prijs, maar je hebt ook te maken met lange levertijden, grote aantallen, cultuurverschillen en moeizamere communicatie. Soms besluiten we ook om bepaalde producten toch weer terug te halen naar Europa, omdat de kwaliteitsnormen niet worden gehaald of vanwege de flexibiliteit in aantallen en levertijd. Ik merk wel dat fabrikanten in het Verre Oosten steeds beter omgaan met bijvoorbeeld de belading en het labelen.”

 

Uitdagingen afleverkant

“Ook wij hebben last van de crisis en zien dat afnemers het moeilijk hebben. Mensen kopen een huis en besluiten vaak vervolgens om de badkamer te verbouwen. De huizenverkoop is echter ingezakt en de ruimte om meer hypotheek op te nemen voor een verbouwing eveneens. Verder hebben we te maken met teruglopende nieuwbouw, bijvoorbeeld van grote projecten waar het gaat om flinke volumes aan baden of douchecabines. Een andere uitdaging is e-business. Je ziet dat er in de badkamerwereld meer via internet wordt gekocht, dan we in het verleden hadden verwacht.”

 

Vast agendapunt

“Het belangrijkste agendapunt is om de kosten in de gaten houden. We kijken daarbij naar ons totale kostenplaatje: werkkapitaal, faalkosten en productiviteit. Het totaal brengen we omlaag door in de organisatie op zoek te gaan naar besparingen en verbeteringen. We nemen geen drastische stappen, gewoon voetjes op de grond en met gezond verstand investeren in de toekomst.”

Reageer op dit artikel