artikel

Peter Stitselaar: culturen op één lijn krijgen

Supply chain Premium

Peter Stitselaar: culturen op één lijn krijgen

Wat maakt de keten van bouwlogistiek zo bijzonder? Voor welke uitdagingen staan de partijen in deze supply chain? In de serie ‘De keten van…’ kijken supply chain managers vanuit hun positie naar achteren en naar voren in de keten. Dit keer: Peter Stitselaar van CRH Roofing Materials.

Typisch voor deze keten

Peter Stitselaar (41)

Functie: supply chain manager bij CRH Roofing Materials

Opleiding: HBO Logistiek

Management,
NEVI 1 en 2
 

Loopbaan: diverse leidinggevende/managementfuncties bij Pon Logistiek, Flexi Force, Yacht en sinds eind 2008 bij CRH Roofing Materials

Inspiratiebron: De Prooi van Jeroen Smit beschrijft de ondergang van ABN Amro. In de Prooi kunnen we lezen dat slecht luisteren naar klanten en werknemers leidt tot interne twisten. Resultaat is gebrek aan eenduidige visie en geen regie hebben over eigen toekomst. Belangrijke lessen bij het tot stand brengen van ketensamenwerking

“Architecten, hoofdaannemers, onderaannemers en uitvoerders focussen vooral op de bouwkundige aspecten van een project en veel minder op logistieke aangelegenheden. Deze zijn echter wel medebepalend voor een succesvolle en tijdige afronding van het bouwproject. Dat is de specialiteit van CRH Roofing Materials vanuit het merk Royal dakmaterialen. De benodigde dakmaterialen worden in Nederland geleverd vanuit drie distributiecentra in Wijchen (hoofdkantoor), Oldenzaal en Roermond. Daarnaast beschikt de groothandel over zestien outlets waar dakmaterialen aan de balie gekocht  kunnen worden.
 

Ketenregie en beïnvloeders

“Het beheer van de supply chain doe ik uiteraard niet helemaal alleen. Ik word daarin ondersteund door een vast team van deskundige medewerkers. Aspecten die de externe logistieke afhandeling beïnvloeden zijn onder andere het weer, de dagelijkse fileproblematiek, de soms slechte bereikbaarheid van de bouwlocatie en allerlei communicatieproblemen in het netwerk. In deze keten hebben we aan de outboundzijde te maken met drie afzonderlijke goederenstromen; levering vanaf leverancier rechtstreeks naar een bouwproject, de levering vanuit de drie dc’s en vanuit de zestien verkoopfilialen aan de afnemers. Uitgangspunt is op tijd bij ons bestellen en door ons uitleveren. In de dagelijkse praktijk kan het bouwproces aanzienlijk worden verstoord als materialen om welke reden dan ook niet op tijd worden geleverd.”
 

Uitdagingen aanvoerkant

“CRH Roofing Materials bestaat voor het grootste deel uit overgenomen familiebedrijven die alle afzonderlijk actief zijn op het gebied van dakmaterialen. Het zijn bedrijven uit verschillende regio’s in het land met ieder hun eigen cultuur en werkwijzen. Uitdaging is om de neuzen van deze bedrijven op logistiek vlak allemaal de zelfde kant laat uitwijzen. Dat houdt in: strategische en uniforme inkoop, afhandeling en levering, constructieve samenwerking en het bundelen van goederenstromen om te komen tot duurzame supply chains. Dat kan door bij voorbeeld de in- en outbound waar mogelijk te combineren en lege kilometers tussen de dc’s te reduceren. Daarmee creëer je zo kort

mogelijke levertijden (JIT), zo laag mogelijke voorraden en daar uit voortvloeiende kostenbesparingen.”
 

Uitdagingen afnemerskant

“Processen kunnen in de bouw veel beter geoptimaliseerd worden. In de automotive, waar ik ook gewerkt heb, zie je dat deze sector op het gebied van bij voorbeeld serviceverlening en toegevoegde waarde creëren veel beter is georganiseerd dan de bouwbranche. Wij dienen als groothandel met onze leveringen aan te sluiten op het bouwproces. Eén op de vijf zendingen is een time delivery, het is iedere dag een uitdaging om deze conform afspraak te leveren. Heldere communicatie en duidelijke planninginformatie is hierin essentieel.”
 

Belangrijke KPI’s

"Zorgen voor een optimaal beheer van onze voorraadniveaus. Dat houdt in dat we strakke doelstellingen hanteren om onze voorraad te verlagen. Daar valt naar mijn mening nog meer winst te behalen. Verder kijken we altijd naar kwaliteit, zo laag mogelijke kosten en korte doorlooptijden. Relatief nieuwe KPI’s zijn: aantoonbare CO2-reductie en de daarmee samenhangende duurzaamheid en kostenbesparing.”

Reageer op dit artikel