artikel

Ovako gooit organisatie om en zet APS in

Supply chain Premium

Staalleverancier Ovako heeft in een jaar tijd de nodige veranderingen ondergaan. Eerst werd besloten procesmatig te werken in plaats van ordergestuurd. Dat hield al de nodige veranderingen in. Daarna schakelde Ovako Quintiq in voor de optimalisatie van de productieplanning door middel van een APS.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 23 maart 2007.

Staalleverancier Ovako heeft in een jaar tijd de nodige veranderingen ondergaan. Eerst werd besloten procesmatig te werken in plaats van ordergestuurd. Dat hield al de nodige veranderingen in. Daarna schakelde Ovako Quintiq in voor de optimalisatie van de productieplanning via een Advanced Planning & Scheduling oplossing (APS).

 

Verandering van functioneel- naar procesgerichte organisatie

Met de komst van Peter Betjes als manager after treatment bij Ovako veranderde er veel bij het bedrijf, dat naast de oude brug van Alblasserdam ligt, aan de rivier de Noord. De werkwijze veranderde van een functioneel- naar een procesgerichte organisatie, waarbij het nabewerken van het staal centraal staat. Nabewerking is van belang, omdat het staal zo eenvoudiger is te verwerken tot bijvoorbeeld kogellagers. Betjes: “Functioneel hield in dat allerlei zaken aan elkaar gekoppeld waren. De bewerkingen gloeien en trekken waren bijvoorbeeld aparte afdelingen en nu zijn ze onderdeel van het proces.”

 

Pijnpunten organisatie gezocht 

Er is twee maanden tijd gestoken in het bedenken van nieuwe organisatievorm. Betjes: “In die periode hebben we interviews gehouden met merknemers en de pijnpunten van de organisatie gezocht. We wilden dat in de nieuwe werkwijze het primaire proces centraal zou staan.”

 

Logistiek was één van die pijnpunten

Logistiek was één van de belangrijkste pijnpunten, vooral vanwege de veel te grote tussenvoorraden. De grof- en fijnplanning was bovendien gescheiden van elkaar en werd op de werkvloer zelf afgestemd. Daardoor was er volgens Betjes onder de productiemedewerkers veel kennis over het eigen bedrijfsonderdeel, maar minder over het hele proces. “De planningen zijn erg belangrijk voor zowel de gloeierij als voor de vulgraad daarvan. De gloeierij is energievretend, en zo de bepalende factor in onze processen. Een oven is in die zin te vergelijken met een vliegtuig, hij moet vol zitten en zoveel mogelijk draaien.”

 

Beïnvloeden van vullingsgraad

Ovako plande voorheen niet op individueel ringniveau. Toch is dit wel belangrijk voor de vullingsgraad. Door combinaties te maken van verschillende ringhoogtes kun je de vullingsgraad sterk beïnvloeden. Daarnaast was de service aan de klant ook ondermaats, volgens Betjes. “Klanten vroegen naar de status van hun order, en we waren ook in staat om ze informatie te geven in de vorm van een doorlooptijd, maar het kostte wel erg veel tijd. Al met al nam de druk op het logistieke verhaal toe. Tussenvoorraad wilden we zo laag mogelijk hebben en doorlooptijden zo kort mogelijk. Met die twee basiselementen hadden we een idee wat er in de toekomst moest veranderen.”

 

Grof- en fijnplanning werden in elkaar geschoven

Na vier maanden voorbereiding, waarin veel tijd ging zitten in het verwerken van praktische kennis van werknemers in de fijnplanner, werd in juni 2006 live gegaan met de Quintiq-tool. De livegang hield een grote verandering in, de grof- en de fijnplanning waren immers in elkaar geschoven.

In het traject erna werden samen met de leverancier een aantal KPI’s ontwikkeld. Betjes: “Zo willen we de doorlooptijd met tien procent verbeteren, waardoor de tussenvoorraad omlaag kan. Verder willen we aan de klant laten zien waar hun order is. En die status van hun producten kunnen ze nu ook volgen wanneer ze inloggen via het systeem Funsi. Dat laatste is nu een mooi voorbeeld van service!”

 

Verlagen van tussenvoorraden 

De opzet die Ovako voor ogen had is al deels gehaald. Ook het verlagen van de tussenvoorraden lukte, van gemiddeld 2.300 ton staal naar 1.800 (zo’n 10 tot 15 procent lager). De vullingsgraad van de ovens, een volgend belangrijk item, is gestegen naar 90 procent. De genoemde percentages en getallen zijn de harde cijfers, toch zijn er ook de nodige zachte effecten van bijvoorbeeld het samenvoegen van de grove en de fijnplanning. Betjes: “Grof en fijn apart afhandelen leverde veel administratieve ballast op. Nu ze zijn samengevoegd is er een enorme rust ontstaan en die rust vertaalt zich in hogere productiviteit.”

 

Schaduw draaien rond livegang

Bij de invoering van een softwarematige tool wordt er rond de datum van livegang vrijwel altijd schaduw gedraaid. Zo ook bij Ovako, zij het erg kort. “We hebben het geprobeerd. Maar al na een week is dat stopgezet, het was niet nodig. We zijn gestart met het implementeren van slechts zeventig procent van de mogelijkheden die de Quintiq-oplossing bood. Je moet pas verder kijken als dit draait. De overige dertig procent hield in dat we zo veel mogelijk handmatig werk bij de planners moesten weghalen. Het systeem maakt immers een optimale planning en een planner hoeft die planning alleen in enkele gevallen te overrulen. We staan nu aan de vooravond van ‘optimizer plus’. We willen daarmee we de puntjes op de i zetten.”

Reageer op dit artikel