artikel

Rotterdam – Botlek stemt beveiliging onderling af

Supply chain

Distripark Botlek kenmerkt zich doordat er vooral bedrijven zijn gevestigd, die zich richten op opslag / distributie en groepagediensten, met een nadruk op chemicaliën”, vertelt Kees van der Hoop, tot voor kort beheerder van het Distripark.

Rotterdam – Botlek stemt beveiliging onderling af
Jacco van der Kaaij

Het gebied van Distripark Botlek is in 1991 in gebruik genomen en vandaag de dag is alle grond uitgegeven, in erf pacht. “Er zijn overigens altijd wel panden beschikbaar in Botlek als gevolg van wisselingen van eigenaar. Het Distripark Botlek kenmerkt zich door een redelijk actieve groep bedrijven, die op dit moment bezig zijn met het afstemmen van zaken rondom de beveiliging van het Distripark. Er is hiervoor al het een en ander geregeld, maar er zitten wat bedrijven tussen die nog verder willen gaan.” Botlek beschikt over een directe aansluiting op de A15 en ligt aan een binnenvaartterminal. Het park beschikt in totaal over 92 hectare aan grond en is daarmee het grootste Distripark in het Rotterdamse havengebied. De 92 hectare is bijvoorbeeld driemaal zoveel als park Eemhaven, dat ook in dit jaarboek wordt behandeld. Het zijn in vergelijking met Eemhaven de kavels die wat groter zijn, ook de bedrijven die er zijn gevestigd zijn groter dan op het Distripark Eemhaven. Voorbeelden van bedrijven die zich er hebben gevestigd zijn: Estron, DB Schenker (kader), DHL en De Rijke.

 


Botlek Rotterdam

Omvang park: 92 ha

Waarvan bebouwd: Onbekend

Beschikbaar voor bebouwing: Geen grond beschikbaar

Grondprijs per m2: Onbekend

Huurprijs pet m2: Onbekend

 

Infrastructuur

Wegen: A15

Spoor: Nabijgelegen spoor

Water: Binnenvaartterminal ook voor kustvaarders
 

 

Belangrijke gebruikers

Estron

Schenker

DHL

Crocs

De Rijke
 

Meer informatie

http://www.portofrotterdam.nl/

 

 


‘Prettig centraal tussen containerterminals’

Sinds juni 2000 is Schenker op het park Botlek gevestigd. Tevredenheid voert bij de logistiek dienstverlener de boventoon over deze locatie. Jacco van der Kaaij, manager Import Ocean: "Botlek ligt centraal tussen verschillende containerterminals. De A15 ligt om de hoek en klanten kunnen ons overdag zonder problemen bereiken." De positieve punten worden wel gevolgd door wat nadelen. "Het distripark zelf is nooit verstopt, in tegenstelling tot de locatie aan de Waalhaven waar we eerder zaten, maar de A15 was in 2000 nog niet zo druk bereden als nu, en een file op de A15 betekent dat onze mensen problemen hebben om thuis te komen." Schenker is volgens Van der Kaaij zeker tevreden over het distripark. "De ene ontsluitingsweg van het park zorgt ervoor dat de beveiliging relatief eenvoudig zou kunnen zijn, maar daar zijn we met de overige bewoners van het distripark nog mee bezig". Is er infrastructureel iets te verbeteren? "Ja, zeer wenselijk is het om een opstelstrook voor trucks aan te leggen langs de Nieuwesluisweg en de Shannonweg en de maximumsnelheid uit veiligheidsoverweging overdag te verlagen naar 50 of 60 kilometer per uur." 

Reageer op dit artikel