artikel

Succes e-procurement verspreidt zich vanzelf

Supply chain

Bij succesvolle e-procurement- projecten verspreidt het gebruik van het nieuwe systeem zich als een epidemie door de inkooporganisatie. Marc Reunis, promovendus aan de TU Delft, heeft acht factoren opgespoord die de verspreiding van e-procurement in een organisatie bevorderen.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in IT Logistiek op 1 april 2005.

Tijdens een succesvolle implementatie steekt de ene persoon de ander aan, bijvoorbeeld door het systeem te demonstreren of door er goede resultaten mee te boeken. De gevoeligheid om op een bepaalde manier ‘geïnfecteerd’ te raken met enthousiasme voor e-procurement hangt echter samen met de ervaring, de leeftijd en de rol van iemand in de organisatie, weet Reunis.

    

‘Anders dan bij de implementatie van ERP wordt het gebruik van e-procurement in Nederland niet afgedwongen. Soms kun je je terecht afvragen waarom niet. In Amerika en Azië is dit namelijk bij e-ordering wel gangbaar. Het gebruik van zoiets als e-auction kan echter nooit verplicht worden gesteld. Inkoopveilingen via het internet vervangen bestaande inkoopactiviteiten namelijk niet, maar vullen ze aan. Er zijn dus veel situaties waarbij de adoptie van e-procurement volledig afhankelijk is van mond-tot-mond-reclame.

    

‘Een eerste voorwaarde voor adoptie is natuurlijk dat dit technisch mogelijk is, en dat het gebruik van het systeem concrete voordelen oplevert. Het ontwikkelen van een goed e-procurement-systeem blijkt echter minder vaak een probleem dan de mens, die aarzelend staat tegenover vernieuwingen. Daarom heb ik acht factoren opgespoord, die de verspreiding van het gebruik van e-procurement in een organisatie kunnen bevorderen. Dat heb ik gedaan via 42 interviews met inkopers binnen grote Nederlandse bedrijven zoals DSM, Shell, ING, en Philips.’

    

De factoren waarmee persoon A persoon B blijkt te kunnen ‘besmetten’ met enthousiasme voor e-procurement zijn: ‘zelf betere werkprestaties leveren’, ‘communicatie’, ‘de werking demonstreren’, ‘afdwingen’, ‘training geven’, ‘betrokkenheid’, ‘reductie van de gevolgen van beginnersfouten’ en ‘belonen’. Daarnaast zijn er factoren die remmend kunnen werken, en die bij wijze van spreken als een soort ‘vaccin’ tegen het gebruik van e-procurement door de organisatie kunnen gaan. Dit kan bijvoorbeeld optreden als overspannen verwachtingen niet worden waar gemaakt, hetgeen aanleiding geeft tot ‘roddels’.

www.jvec.nl

 Hoe veroorzaak je een eproqurement epidemie.pdf

 

Reageer op dit artikel