artikel

SRM is nog een ondergeschoven kindje

Supply chain Premium

Een betere Supplier Relation Management (SRM) kan leiden tot twee procent besparing op inkoopbestedingen, uitkomend op 69 miljoen US dollar per jaar. Dit blijkt uit onderzoek van Accenture in de VS en Europa. “SRM is een ondergeschoven kindje, maar de tendens is dat bedrijven er steeds meer het belang van gaan inzien”, zegt Kris Timmermans van Accenture.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 7 april 2006.

Wat was de aanleiding voor het onderzoek?

“We zijn het onderzoek begonnen, omdat we al jaren constateerden dat de SRM-aanpak van veel bedrijven te wensen overliet. Veelal ligt de focus nog op SCM en CRM (customer relationship management). Bovendien zagen we dat er wel aan SRM wordt gedaan, maar dan vooral op software- en procesmatig gebied. Opvallend in ons onderzoek is dat bedrijven, die SRM strategisch toepassen, grote besparingen behalen op hun eigen uitgaven. Door samen te werken met toeleveranciers haal je financieel voordelen en bovendien kan het ook leiden tot kostenbesparende innovaties. Als je één miljard euro jaarlijks uittrekt voor je toeleveranciers, dan kun je twintig miljoen euro besparen door een breed gedragen SRM-aanpak.”

         

Noem eens een concreet voorbeeld?

“Ik heb contacten met een verfproducent, die door nauwe samenwerking met de verpakkingstoeleverancier een eigen verpakking heeft ontwikkeld en vervolgens ook heeft gepatenteerd. Maar ook in de automotive in Japan zijn goede SRM-resultaten gehaald doordat autofabrikanten inzagen dat post contracting met staalleveranciers van groot belang is om het hoofd boven water te houden. Want de staalprijs is voortdurend in beweging.”

       

Welke sectoren lopen voorop in SRM?

“Sectoren met een brede slag in hun SRM-aanpak zijn automotive, gevolgd door farmacie en communicatie. Zij vooral beseffen dat ze de juiste contracten met hun toeleveranciers moeten afsluiten. Bovendien zien zij ook het belang in van post contracting.”

         

SRM wordt nu serieuzer genomen?

“Die trend blijkt wel uit het onderzoek, want van de 230 supply chain managers die we gesproken hebben, zegt 64 procent dat SRM steeds belangrijker wordt en dat ze veel meer energie willen steken in het verbeteren van de relaties met hun toeleveranciers.”

         

Kader bij artikel:

KRIS TIMMERMANS (37)

Functie: Partner Accenture Global Supply Chain Service Line

Opleiding: Masters degree mechanical engineering en Masters thesis, MIT Boston

Werkervaring: Veertien jaar werkzaam bij Accenture

Rapport: ‘How procurement leaders are using Supplier Relationship Management to achieve high performance’, is ook te downloaden via: www.accenture.com/Globlal/Services.

Reageer op dit artikel