artikel

Retourlogistiek centraal bij MVO-aanpak van BCC

Supply chain

Al Gore zette met zijn documentairee An Inconvenient Truth al de nodige bedrijven aan tot Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Tot die bedrijven hoort ook elektronicaketen BCC. Laat de logistieke afdeling van BCC nu op MVO-gebied en het bijhorende retourlogistiek al aardig vooruitlopen op de andere bedrijfsonderdelen.

Retourlogistiek centraal bij MVO-aanpak van BCC
Rick Bras - logistiek manager bij BCC op Schiphol-Rijk

Al Gore zette met zijn documentairee An Inconvenient Truth al de nodige bedrijven aan tot Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Tot die bedrijven hoort ook elektronicaketen BCC. Laat de logistieke afdeling van BCC nu op MVO-gebied en het bijhorende retourlogistiek al aardig vooruitlopen op de andere bedrijfsonderdelen.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: BCC   Leverancier/dienstverlener:
Plaats: Schiphol-Rijk  
Branche:   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype:   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

Het BCC-management was onder de indruk van de boodschap in de documentaire en wilde MVO nog nadrukkelijker naar buiten toe uitdragen. Het management wilde ook graag dat het ruim 1200 koppen tellende Nederlandse personeel de film ook zag en huurde een bioscoop af. “De reacties waren enthousiast en medewerkers wilden best wat doen om de verantwoorde groene boodschap uit te dragen. Als bedrijf moet je dan gaan bedenken op welke manieren dat kan”, aldus Rick Bras, manager logistics bij BCC. De keten van 44 elektro-speciaalzaken besloot al in de filialen afval te gaan scheiden en het in knapzakken terug te brengen naar het logistiek centrum op Schiphol-Rijk.

 

Wezenlijk deel van de dagelijkse activiteiten

Retourlogistiek maakt bij BCC een wezenlijk deel uit van de dagelijkse activiteiten. Van alle consumenten die een product kopen bij een winkel van de keten geeft zeventig procent een product retour. Bras: “Dat kan een koffiezetter zijn, maar ook een wasmachine. En zodoende zitten onze auto’s ook op de terugweg aardig vol.” En dat het energie- en milieubewust werken bij BCC prima hand in hand gaat met efficiency blijkt wel uit de presentatie die logistiek manager Bras hield voor het BCC personeel. Retourlogistiek is daarbinnen een kernactiviteit. De gelanceerde initiatieven zijn afvalverwerking, transport en energie. “Deze initiatieven hebben we overigens al vorig jaar gelanceerd. Maar steeds als er iets nieuws te verzinnen is, zullen we het toevoegen. Je moet tenslotte mee gaan met de ontwikkelingen, telkens nieuwe zaken invoegen in de bestaande werkzaamheden maakt het werk bovendien interessant.”

 

 

Afvalverwerking met behulp van compactor

Nadat het in de winkels gescheiden afval is teruggebracht naar het centrale distributiecentrum op Schiphol Rijk bewandelen de afvalstromen verschillende wegen. Misschien wel de opvallendste weg is die van het piepschuim, vooral gebruikt voor de bescherming van grote producten als koelkasten en televisies. “Het piepschuim nam voorheen nogal wat ruimte in beslag. Vier keer per week werd het in containers afgevoerd. In één container ging gemiddeld zeshonderd kilogram aan piepschuim. Nu zijn we in staat via een compactor (persmachine) het zelfde aantal kilogram op twee pallets te plaatsen. En zodra we een trailerlading vol hebben brengen we het naar een afvalverwerker. Die stuurt het weer door naar China waar ze het geperste piepschuim gebruiken als grondstof voor nieuwe producten. En dat levert ons geld op!” De compactor is een apparaat dat vooral in de Deense visindustrie wordt gebruikt, waar ze ook veel piepschuim te verwerken hebben. Via via kwam de logistiek manager achter het bestaan van het apparaat.

 

Afval scheiden in winkel, bundeling in dc

De afdeling logistiek deed dus al aan afvalscheiding voordat An Inconvenient Truth werd getoond aan het personeel. De filialen zijn sinds 2006 dus ook over op een systeem van gescheiden inzameling door middel van een knapzaksysteem. Daarmee wordt het afval bij de bron gescheiden. Het kostte de retailer naar eigen zeggen weinig moeite om de werknemers zover te krijgen dat ze het afval zouden scheiden. De zakken gaan samen met oude apparaten en kapotte apparaten terug naar het centrale dc. In dat centrale distributiecentrum komen sowieso allerlei stromen samen. Ook in winkels gebruikte showmodellen, al dan niet met een kleine beschadiging, gaan na aankoop door de klant via een filiaaltransport naar het dc en worden daarna via een expeditietransport naar de klant gebracht.

 

Retourstroom zal flink toenemen

De afvoer van oude, in het dc verzamelde, apparaten wordt verzorgd door stichting Milieuwerk RSC, het Regionaal Sorteer Centrum Amsterdam. Het is een van de vormen van recycling die binnen het retourlogistieke proces wordt opgepakt. In totaal werd er in heel 2006 het nodige gerecycled. Onderaan dit artikel staat een lijstje met cijfers. De stromen te recyclen goederen zal de komende jaren flink toenemen. De geplande groei van BCC, onderdeel van moederbedrijf KESA (Kingfisher Electricals SA), mag er zijn. In de komende vijf jaar wil het bedrijf in Nederland groeien van 44 winkels nu, naar tachtig in 2011. Tegen die tijd heeft BCC een landelijke dekking. En dat zal er ook voor zorgen dat de retourlogistiek er enigszins anders zal uitzien. Een tweede distributiecentrum zal noodzaak zijn. Over de locatie voor dat tweede distributiecentrum wordt nu nagedacht.

 

Kennis delen met zusterbedrijven

Het klinkt misschien wat opschepperig, maar ik ben echt van mening dat wij hier met onze logistiek flink vooruitlopen op de manier van werken bij de zusterbedrijven. Zo’n vinding als de compactor heb ik ook al gepromoot bij onze Belgische zusterorganisatie. En zo zijn we ook bezig met een wissellaadbakkenconcept voor de klant in de zuidelijke regio’s. Daarbij worden drie wissellaadbakken door één trailer door nachttransport vervoerd naar een punt in de buurt vanEindhoven en neemt deze trailer de drie bakken met retouren van de vorige dag weer mee terug naar Schiphol-Rijk en vervolgens worden de drie wissellaadbakken de volgende ochtend op een chassis geladen en gaan de lokale bezorgers de goederen bij de klanten thuis afleveren. Door die vinding kunnen we ons een crossdockcentrum besparen, en naast de milieubesparing, een reductie van co2-uitstoot van 16 procent op deze ritten, omzeilen we de files overdag en is het ook nog eens goedkoper. Je hebt minder handling en dus minder kans op schade. In oktober van dit jaar willen we het wissellaadbakkenconcept hebben uitgerold. Maar nu al hebben we het idee doorgegeven aan zusterorganisaties.”

 

Gerecycled afval 2006

EPS                                   106 ton

Karton                                315 ton

Folie                                    39 ton

Hout                                    30 ton

Was- en droogmachines 21.000 stuks

Koel- en vrieskasten       12.750 stuks

Televisies                        2.900 stuks

Klein overige                   1.450 stuks

ICT apparatuur                   400 stuks

Batterijen via Stibat         1.100 kilogram

 

Tekst + Foto’s: Ferdi den Bakker

Reageer op dit artikel