artikel

Gewenst resultaat van SRM-implementaties blijft uit

Supply chain

Bedrijven zien Supplier Relationship Management (SRM) nog teveel als technologie in plaats van als business enabler. Dat blijkt uit onderzoek van Capgemini, waarin het adviesbureau de markt voor SRM in kaart brengt. Veel e-procurement-projecten leveren maar een deel van de oorspronkelijke business case op.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in IT Logistiek op 1 oktober 2005.

Doordat bedrijven SRM teveel vanuit de technologische hoek bekijken, spelen eindgebruikers vaak een ondergeschikte rol bij de implementatie ervan. Pas aan het eind van de SRM-implementatie komen ze er achter wat er van hen verwacht wordt. Dit kan tot weerstand leiden, waardoor gewenste effecten slechts gedeeltelijk of veel later bereikt worden. Volgens Capgemini worden de beste resultaten behaald als zowel de tactische als operationele processen worden aangepakt.

   

Ook maakt Capgemini een analyse van het Europese SRM-landschap. Er zijn voldoende leveranciers in de markt die elkaar onder druk zetten om concurrerende functionaliteit te ontwikkelen. Daardoor is er genoeg keus voor bedrijven, maar er zijn wel significante verschillen tussen de applicaties.

    

Reageer op dit artikel