artikel

Deurproducent ontdekt voordelen productconfigurator

Supply chain Premium

Nassau Indus wilde af van de vele misverstanden met klanten over de gemaakte afspraken en schafte een productconfigurator aan. Na de implementatie ontdekte de producent nog veel meer voordelen.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in IT Logistiek op 1 maart 2005.

Nassau Indus Deur in Oosterhout, producent van industriële deuren, implementeerde de productconfigurator van Sofon. In totaal heeft Nassau twee jaar over het project gedaan. ‘Je denkt misschien: dat is lang! Maar datgene waar we de productconfigurator oorspronkelijk voor hebben aangeschaft, een handvat voor de verkopers, hadden we in drie maanden live. We zagen gewoon zoveel meer mogelijkheden’, vertelt Lucien Schenk (40), ICT-manager bij Nassau Indus Deur.

        

Foutloze leveringen 

In 1999 fuseerden de concurrenten Nassau en Indus, beide producenten van industriële deuren. Oorspronkelijk bleven het twee productlijnen naast elkaar in de markt, met ieder hun eigen verkooporganisatie. Later zijn ze samengevoegd en momenteel heeft Nassau Indus Deur een installed base van zo’n 150.000 deuren. Elke deur is uniek en is orderspecifiek op de millimeter op maat gemaakt. Nassau Indus Deur is dan ook graag in vroegtijdig stadium in gesprek met architecten en bestekschrijvers van loodsen, om te kunnen leveren conform de wensen van de uiteindelijke eindgebruiker.

   

Voorheen werden de afspraken die Nassau en Indus met hun klanten maakten slechts minimaal in de verkooporder vastgelegd. Daardoor ontstonden achteraf veelvuldig onenigheden over wat nu de afspraak was. Moest het slot nu links of rechts? Zou er metallic lak of gewone lak op komen? Welke kwaliteit glas moest gebruikt worden? Moest de loopdeur nu links of rechts? Was dat van binnenuit gezien en wat was de draairichting van die loopdeur? ‘Zonder overdrijven zijn er miljarden combinaties mogelijk. We wilden foutloze leveringen, conform de afspraken met de klant’, zegt Schenk. Zo ontstond de behoefte aan een productconfigurator. ‘We wilden echter niet zelf een productconfigurator ontwikkelen, dus hebben we aangeklopt bij de leverancier van ons backofficesysteem QAD’, zegt Schenk.

        

QAD beschikte over een configurator Procon, maar die werkte met een database. Om een iteratieve berekening uit te voeren om een optimum te vinden moet de computer bij een database zoeken in omvangrijke tabellen waardoor hij soms wel twintig minuten aan het rekenen is. Tien andere MFG/PRO-gebruikers met soortgelijke bedrijfsproblematiek gebruikten inmiddels allemaal Sofon. ‘Dit is een configurator die met formules werkt. Dezelfde berekening duurt met Sofon minder dan een seconde.’ De interface tussen MFG/PRO en Sofon bestond al en de vervanging van Procon met Sofon was voor de hand liggend.

          

Schademelding

In drie maanden tijd was Nassau Indus Deur live met Sofon. In het begin berekende het ERP-pakket elke nacht de materiaalbehoefte via een MRP-run. Omdat iedere verkooporder om maatproducten gaat, bestelt Nassau Indus Deur enkele onderdelen specifiek voor op klantorder. ‘Het heeft weinig nut om ’s nachts een MRP-run te draaien en dan ’s morgens tot de conclusie te komen dat je dat ene onderdeel voor die klant moet bestellen’, merkt Schenk op. ‘Dat geeft enkel een dag vertraging.’ Vanuit de configurator wordt daarom nu automatisch een inkooporder in het ERP-pakket aangemaakt op het moment dat de verkoper de offerte goedkeurt.

           

‘Doordat je meer dingen steeds beter organiseert, komen er steeds meer problemen naar boven waar de productconfigurator een uitkomst voor kan bieden’, merkt Schenk op. Zo kwam Nassau Indus Deur tot de ontdekking dat de configurator niet alleen aan de verkoop- en inkoopzijde verbetering bracht, maar ook op het servicevlak werkverlichting kon bieden. Nassau Indus Deur is eigenlijk meer een servicebedrijf dan een producent, omdat het de deuren praktisch tegen kostprijs levert. Vrachtwagens rijden de deuren nogal eens kapot, vooral als deuren half opengezet worden in overgangsperiodes van warme naar koude temperaturen. Maar ook bij gladheid glijdt een vrachtauto nog wel eens door, of storm richt soms de nodige schade aan.

                

Bij een schademelding gaat er doorgaans een serviceverkoper naar toe en soms een monteur. Voorheen moesten verkopers een servicecall maken, een service-order om de materialen te krijgen, een vrachtbrief om de materialen weg te sturen en een werkorder om de materialen te maken. Nu is dat volstrekt anders. ‘Op het moment dat serviceverkopers schades configureren, krijgen klanten een opdrachtbevestiging en wordt op de achtergrond tegelijkertijd alles automatisch aangemaakt’, legt Schenk uit.

                

Ook bevat de configurator voorschriften voor afwijkende montage, dus niet de zaken die monteurs dagelijks tegenkomen. Als bijvoorbeeld bij het plaatsen van automatische deuren een beveiligingssensor met infrarood gemonteerd wordt, worden normaal gesproken de draden van bovenaf in het sensorkast geleid. Maar bij een natte omgeving, zoals een autowasstraat, moeten ze de bedrading van onderaf in de sensor leiden, omdat op den duur water langs de draad in het kastje sijpelt en de sensor kapot gaat. ‘Voorheen zaten dit soort montagefouten in de ruis. Dan stuurden we gewoon een monteur die het kastje dan even omdraaide. Nu letten we scherp op dit soort details.’

        

Spraakverwarring

De implementatie was best lastig, want de meeste kennis zat in de hoofden van de medewerkers. De uitdaging was om die in Sofon te krijgen. Er kwam tegenstrijdige informatie naar boven. Volgens productiemedewerkers was de productiemaat van een paneel drie meter tien en volgens monteurs drie meter twaalf. Schenk: ‘Uit nader onderzoek bleek dat productiemedewerkers de cassettes aan de buitenkant niet meerekenden in de productiemaat. Productiemedewerkers en monteurs gebruikten dus hetzelfde woord voor twee verschillende dingen. Productiemaat is dus een verboden woord geworden en ze mogen nu alleen nog praten over een zaagmaat en een brutomaat.’

             

Dat de specifieke technische kennis enkel in de hoofden van de werkvoorbereiders zat vormde een bottleneck. Iedere deur die binnenkwam moest door een van de werkvoorbereiders bekeken worden. Nu kan een willekeurig persoon tachtig procent van de orders afhandelen en kunnen de werkvoorbereiders zich richten op de twintig procent die speciale aandacht en kennis vereist.

         

De kwaliteitswinst is moeilijk te meten. ‘Maar het gaat om tonnen’, weet Schenk. Waar voorheen de monteur nog even naar de autowasstraat ging om het kastje van de sensor om te draaien, hoeft dat nu niet meer. Ook vergeet Nassau Indus niet langer bepaalde extra kosten door te berekenen in de kostprijs. ‘Voor sommige klussen hebben we een hoogwerker nodig. Die huren we in. We vergaten in het verleden deze kosten nogal eens door te berekenen aan klanten.’

              

De verkoop binnendienst ging van acht naar drie medewerkers. Nieuwe medewerkers hoeven geen uitgebreide kennis meer te hebben van industriële deuren omdat ze eigenlijk niets fout kunnen doen met de configurator. Terwijl Schenk laat zien hoe de configurator werkt, krijgt hij een melding: Let op! Verhoogd topprofiel: aan te raden om te laten spuiten! Nassau Indus moet er wel voor waken dat straks niemand meer weet waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt. ‘Anders krijg je het verhaal van de aap en de banaan. De aap mag een bepaalde banaan niet pakken, maar weet niet waarom’, aldus Schenk.

          

Noten:

Productconfigurator = (IT-)middel waarmee producenten of klanten producten naar wens kunnen samenstellen

          

Kaders bij artikel:

IMPLEMENTATIE VAN SOFON BIJ NASSAU INDUS DEUR

Bedrijf

Naam: Nassau Indus Deur (onderdeel van Nielsen & Nielsen)

Activiteit: producent van industriële deuren

gevestigd in: Oosterhout

Medewerkers: 150, waarvan circa 50 montage- en servicemonteurs

Installed base: 150.000 deuren

Implementatie

Softwarepakket: Sofon (productconfigurator)

Leverancier: Sofon Guided Selling

Total Cost of Ownership: ongeveer e 20.000 voor aanschaf Sofon, e 10.000 jaarlijks voor onderhoud incl. 15 licenties

       

NASSAU INDUS DEUR STAPT OVER NAAR MBS-AXAPTA

Op 1 maart gaat Nassau Indus Deur in Oosterhout over van MFG/PRO naar MBS-Axapta. ‘Onze versie van MFG/PRO is verouderd. We moeten steeds de module uit om naar een andere te komen.’ Daarnaast wil de Deense moedermaatschappij Nassau Deur graag dat alle vestigingen met hetzelfde ERP-pakket werken. ‘We gaan als vierde land over en de Deense partner Aston ondersteunt ons waar nodig. Tussen de productconfigurator Sofon en MBS-Axapta bestaat ook een interface, dus dat gaat het probleem niet worden’, zegt Lucien Schenk, ICT-manager bij Nassau Indus Deur, vol vertrouwen.

Reageer op dit artikel