artikel

Delfts Blauw moderniseert warehousing

Supply chain

Projectgegevens Bedrijfsnaam: Royal Delft / De Koninklijke Porceleyne Fles   Leverancier/dienstverlener: Nobel Plaats: Delft   Branche: overige industrie   Bedrijfsgrootte: middelgroot: 100 – 399 werknemers Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname: Productnaam: Pick-IT   Aan de rand van het oude centrum van Delft ligt de fabriek van De Koninklijke Porceleyne Fles, de fabrikant die zichzelf in […]

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Royal Delft / De Koninklijke Porceleyne Fles   Leverancier/dienstverlener: Nobel
Plaats: Delft  
Branche: overige industrie   Bedrijfsgrootte: middelgroot: 100 – 399 werknemers
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname:
Productnaam: Pick-IT  

Aan de rand van het oude centrum van Delft ligt de fabriek van De Koninklijke Porceleyne Fles, de fabrikant die zichzelf in het buitenland presenteert als Royal Delft en bekend is van Delfts Blauw-aardewerk. Van een puur productiebedrijf werd de Porcelyene Fles omgevormd naar een toeristische attractie. Verder is er twee jaar geleden geïnvesteerd in IT.

Aan de rand van het oude centrum van Delft ligt de fabriek van De Koninklijke Porceleyne Fles, de fabrikant die zichzelf in het buitenland presenteert als Royal Delft en bekend is van Delfts Blauw-aardewerk. Van een puur productiebedrijf werd de Porcelyene Fles omgevormd naar een toeristische attractie. Verder is er twee jaar geleden geïnvesteerd in IT.

Het kantoor van De Porceleyne Fles is behoorlijk oud. Het is aan het begin van de vorige eeuw gebouwd en binnenskamers is de ruimte zwanger van nostalgie. Aan de muren hangen doeken met schilderingen van het productieproces. Ronald Visser, productie- en logistiek manager: “Daarin is in al die tijd weinig veranderd. Nog steeds produceren we met de hand beschilderd sieraardewerk. We hebben er bewust voor gekozen het interieur niet te modern te maken, dat willen toeristen immers niet zien.”

Delfts Blauw trekt nog steeds veel toeristen aan, vooral afkomstig uit de VS en Japan. Een ander belangrijk verkoopkanaal is het business-to-business kanaal. De B2B-markt zorgt voor veel maatwerk bestellingen en dit zorgt ervoor dat maar een deel van de productie gestandaardiseerd kan worden. Zo wordt de barcodeoplossing Pick-IT van Exact Easy Acces ook maar voor tachtig procent van de producten ingezet. Visser: “De andere twintig procent bestaan uit speciale orders.”

Veranderingsslag

Ronald Visser werkte voorheen bij DHL en had daar ervaring opgedaan met automatiseringoplossingen. Toen hij 4 _ jaar geleden bij De Porceleyne Fles in dienst kwam, merkte hij dat daaraan een gebrek was. Visser: “De werkwijze die hier werd aangehouden was nogal ingewikkeld. Zo werd eerst een order aangemaakt, een magazijnbon gemaakt, en met dat a4’tje ging je naar het magazijn, een bewijs moest terug naar de afdeling verkoop en aan de hand van de magazijnbon werd dan een factuur gemaakt en naar de klant gestuurd. Al die handelingen zorgden voor een behoorlijke kans op fouten. Daarnaast waren de voorraden nooit up-to-date. Het kwam voor dat ik in de winkel drie vazen zag staan, maar dat het systeem aangaf dat er geen vazen meer op voorraad stonden. Vooral dat laatste gaf de nodige ergernis.”

Keuzetraject

Dat De Porceleyne Fles bij de Pick IT oplossing van van Exact Easy Access is uitgekomen lijkt in eerste instantie toeval. Visser: “Toch is dat niet zo. We liepen weliswaar op een automatiseringsbeurs toevalligerwijs aan tegen Pick IT, maar gebruikten al wel Exact voor Windows en daaraan is Pick IT vrij eenvoudig te koppelen. De nieuwe warehouse-oplossing zorgt ervoor dat we van de nodige administratieve rompslomp af zijn.”

De magazijnmedewerkers ge-bruiken sinds de implementatie handscanners in plaats van pen en papier. Volgens Visser verliep het implementatietraject vrij soepel. Er is de keuze gemaakt om voor de live-gang vijf weken schaduw te draaien en daarnaast de implementatie bewust niet in het hoogseizoen te plannen. “We hebben uitgebreid nagedacht over noodscenario’s, dagelijks geëvalueerd wat goed en slecht ging en daarvan logboeken bijgehouden en overleg gepleegd met Easy Access.”

Een praktisch probleem tijdens de implementatie was het feit dat handscanners moeten kunnen omgaan met stoffige werkomstandigheden. Met name het scannen van de barcodes die onder het stof zaten, wat snel gebeurt, gaf wel eens problemen.

Arbeidsbesparing

De nieuwe warehouse-oplossing is gekocht om de administratieve en magazijnprocessen te versnellen en de kwaliteit van voor- raadinformatie te verhogen. Maar levert Pick IT ook een concrete arbeidsbesparing op die aantikt in de terugverdientijd?

Visser: “De besparing bij ons zal zeker niet zo groot zijn als in een bedrijf met een groot magazijn. Voor ons is de belangrijkste winst dat de 3,5 fte in het magazijn nu meer tijd aan andere zaken kan besteden.” Het bedrijf ziet nu ook kans om meer zendingen in dezelfde tijd af te handelen en daarbij ook meer zendingen op tijd af te leveren. “De nieuwe manier van orderpicken levert ons ongeveer tien procent tijdsbesparing op.”

Al met al is Visser erg tevreden over de resultaten van het nieuwe programma. De mensen in het magazijn hebben een eenvoudigere manier van orderverwerking gekregen “Er zitten immers minder kritische punten in het proces. Daarnaast wordt automatisch de voorraad aangepast en hebben we dus nu wel real-time voorraadinformatie. Eerder kwam die pas beschikbaar als de bon tot factuur was verwerkt.”

Toekomst

Voor de Porceleyne Fles leidde de nieuwe software misschien wel een nieuw tijdperk in. “Wij moeten als leverancier van luxeartikelen vooral letten op besparingen. Verder gebruik van ondersteunende soft- en hardware in onze processen zal ons daar bij helpen. Tenslotte zijn we ons aan het oriënteren op een implementatie van het Globe 2003 ERP pakket. Zodra we dat in huis hebben, gaan we zeker ook nadenken over een goede koppeling met de webshop. Daar kunnen we nog veel meer uithalen dan we nu doen.”

Kader bij artikel:

BEURSGENOTEERD

De Porceleyne Fles is sinds 350 jaar de fabrikant van Delfts Blauw-aardewerk zoals borden, vazen die veelal in de eigen winkels in Delft en Amsterdam worden verkocht. Het bedrijf is beursgenoteerd.

 

Reageer op dit artikel