artikel

Druk is van de ketel bij voorraad Nefit

Supply chain

Nefit is al 25 jaar het meest verkochte merk HR-ketels. Met meer dan 1,5 miljoen geplaatste toestellen zijn ze daarmee de onbetwiste marktleider van ons land. Het hoofddoel van een nieuw project was het verhogen van de service.

Nefit is al 25 jaar het meest verkochte merk HR-ketels. Met meer dan 1,5 miljoen geplaatste toestellen zijn ze daarmee de onbetwiste marktleider van ons land. Het hoofddoel van een nieuw project was het verhogen van de service.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Nefit   Leverancier/dienstverlener: 0
Plaats:  
Branche:   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype:   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

 

Onderstaande tekst is aangeleverd door de leverancier.

 

 

Een aantal jaren geleden ontstonden de eerste contacten met Infolog, omdat Nefit beter inzicht in zijn voorraad van spareparts wilde hebben. Ook de incourante voorraad moest nodig eens onder de loep worden genomen. Dick van Teeffelen, manager parts service van Nefit, legt uit hoe ze met Slim4 de voorraad mooi in balans hebben gekregen.

               

De eerste keer dat Van Teeffelen in aanraking kwam met Slim4 was bij een leverancier van een vorige werkgever. Hij zag het daar toegepast worden en raakte meteen geïnteresseerd. Van Teeffelen; "Toen ik eenmaal bij Nefit kwam te werken, hadden ze daar alleen een Baan-systeem." Dat bleek niet voldoende, want voor het optimaliseren van het sparepartsproces – waarvoor Van Teeffelen was aangesteld – was wel wat meer noodzakelijk. Daarom werd al snel besloten Slim4 aan te schaffen. Van Teeffelen: "We hebben nu veel beter zicht op wat het verbruik en de vraag van onze onderdelen zijn."

 

“Ons hoofddoel was het verhogen van de service. Met Slim4 hebben we dit bereikt zonder dat de voorraad omhoog is gegaan”. Volgens Van Teeffelen is het geheim dat de voorraad nu veel meer in balans is.

 

Mede dankzij Slim4 leveren de toeleveranciers van Nefit veel regelmatiger hun onderdelen aan, in de juiste aantallen en precies op het juiste moment. Hierdoor zijn de voorraden beperkt en kunnen we flexibel en snel inspelen op de vraag van installateurs en groothandels in binnen- en buitenland. Toch blijft het soms best ingewikkeld de juiste onderdelen op voorraad te hebben. Dat komt vooral doordat Nefit een seizoensgebonden product verkoopt, met name in de winterperiode. Van Teeffelen: "Voor ons is het weer heel belangrijk. Is het koud, dan zien wij pieken, is het wat minder koud, dan hebben we die pieken niet. Afgelopen oktober bijvoorbeeld is het relatief heel warm geweest. Normaal verkopen we dan heel veel, maar dit jaar heel weinig. Dat gooit onze planning echt helemaal in de war. De forecast module van Slim4 berekent zelf heel goed de seizoenspatronen per artikel of artikel groep maar eigenlijk zou het weerbericht van Piet Paulusma ook nog als parameter in Slim4 moeten komen," grapt Van Teeffelen.

 

Branchekennis aanwezig

De implementatie van Slim4 verliep goed. Van Teeffelen: "Ze hebben bij InfoLog aardig wat branchekennis." Soms hebben we de helpdesk nodig, maar ook die functioneert gewoon goed volgens onze voorraadbeheerders. "Het werken met Slim4 is vrij eenvoudig. Onze planners kunnen er goed mee overweg. Ook de koppeling met Baan loopt prima." Doordat er regelmatig nieuwe functionaliteit beschikbaar komt kan er steeds meer. Je moet natuurlijk wel weten hoe je deze moet gebruiken. Gelukkig is men bij InfoLog zich daar terdege van bewust. Er worden regelmatig gebruikersdagen georganiseerd en op die manier kom je heel goed aan informatie. Omdat veel klanten en leveranciers van Nefit ook Slim4 gebruiken lenen dit soort dagen zich ook prima om onderling een aantal operationele zaken af te stemmen.

Reageer op dit artikel